دوئل یحیی – نکونام بعد از دورانی پر تنش وارد فاز تازه‌ای می‌شود

از فوتبال لجن، شغال و کفتار تا تلفن دوستانه

مرتضی طهوری
خبرنگار
جواد نکونام سرمربی استقلال شد و این برای سرمربی پرسپولیس که به جای یک غریبه آنارشیست، یک همبازی سابق را روی نیمکت خواهد دید، می‌تواند تازه و ویژه باشد. یحیی و نکونام در تیم ملی سال‌ها همبازی بودند. نکونام از حوالی سال 2000 و دوران بلاژویچ به تیم ملی رسید اما یحیی که 10 سال از جواد بزرگتر است در سال‌های آخر حضورش در تیم ملی با نکو همبازی شد. یحیی و جواد در جام جهانی 2006 همبازی بودند و یحیی کاپیتان جواد بود و به نظر می‌رسد همان میزان احترام به تقابل‌های دو نفر در دوران مربیگری هم سرایت کرد.
البته این تقابل‌ها حاشیه‌ها داشت و هنوز از آن خیلی دور نشده‌ایم که نکونام به استقلال آمده و قرار است دوئل دو نفر به شکل غیر مستقیم اما جدی‌تر و احتمالاً پرتنش‌تر ادامه داشته باشد.
تا قبل از فصل گذشته یحیی در لیگ برتر به نکونام نباخته بود و از تقابل با او 4 برد و یک مساوی در کارنامه داشت اما از زمستان 1400 در مصاف‌های رودررو ورق به سود نکونام برگشت. او با فولاد موفق شد پرسپولیس یحیی را در سیرجان شکست دهد و سوپرجام را بگیرد. بعدتر در بازی هفته دوم لیگ بیست و دوم تیم نکونام موفق شد پرسپولیس را مقابل چشمان تماشاگرانش بدون گل متوقف کند. در بازی برگشت هم که بشدت جنجالی شد، فولاد با گل هافبک اسپانیایی‌اش برنده شد تا آمار تمام دوئل‌های نکونام و یحیی 4 برد برای گل‌محدی، دو مساوی و دو برد برای نکونام باشد.
بازی پرسپولیس و فولاد در سوپرجام دو فصل قبل پر حاشیه بود. ادامه آن دعواها به بازی رفت لیگ برتر فصل قبل کشید. در سیرجان لیدرهای فولاد در ورزشگاه سر و صدا به راه انداختند و در تهران تماشاگران پرسپولیس با هاشمی‌نسب رودررو شدند و دعواها بالا گرفت. هاشمی‌نسب سه سال قبل بعد از بازی فولاد و پرسپولیس در تهران پرسپولیس را تیم خاص خطاب کرده و گفته بود برنامه‌ریزی‌ها به سود این تیم است و نیمکت‌نشینان این تیم مظلوم‌نمایی می‌کنند. دستیار نکونام در فولاد بعد از بازی رفت فصل قبل هم مصاحبه تندی در میکسدزون داشت و با کنایه به یحیی گفت مشکلی با او ندارد اما  برخی همبازیانش از بالا به پایین نگاه می‌کنند.
با وجود مشکلات عدیده هاشمی‌نسب با یحیی گل‌محمدی اما نکونام هرگز مستقیماً با یحیی مواجه نشد تا اینکه اتفاقات عجیبی در بازی برگشت دو تیم در فصل گذشته رخ داد. مسابقه‌ای که پرسپولیس با یک گل شکست خورد و البته به داوری بشدت معترض بود.
اما مهمتر مصاحبه تند یحیی گل‌محمدی بعد از آن مسابقه بود که بعد از اعتراض شدید به داوری و نحوه بازی حریف گفت: نمی‌دانم این لجن‌بازی و بازی کثیف، آخر و عاقبتی برای این تیم دارد یا خیر. فقط می‌توانم به حال این مجموعه تأسف بخورم. از اسپانیا مربی آورده‌اند، اما از بالا فقط داد می‌زد. فکر می‌کنم معیار حضور در این تیم (فولاد) فقط تُن صدا باشد. نکونام از مربیان جوان، خوب و فنی است که نیازی به این نوع بازی ندارد.
بعد از این مسابقه بود که نکونام با انتشار یک استوری باز هم به صورت مستقیم با یحیی سرشاخ نشد اما حرفش را زد. او در این استوری تصویر شیری را به اشتراک گذاشت که کنارش نوشته شده بود: «شیر برای اثبات قدرتش نیاز به جنگ با هر شغال و کفتاری ندارد. همان نگاهش کافی است.»
این استوری جواد در شرایطی یحیی را هدف گرفته بود که حدود یک ماه قبل در یک شرایط خاص از همبازی قدیمش حمایت کرده بود. بعد از طعنه جنجالی یکی از مجریان تلویزیونی و شوخی عجیبش با نام یحیی، نکونام با اشتراک گذاشتن تصویر گل‌محمدی نوشته بود: «فقط یه سری احمق می‌تونن باهات چنین شوخی سخیفی کنن. تو برای همه عزیز هستی.»
اما حواشی آن بازی و مصاحبه یحیی طولانی‌تر هم شد چرا که باشگاه فولاد علیه گل‌محمدی بیانیه داد و محکومش کرد. هفته بعد از آن هم نکونام بعد از شکست مقابل سپاهان رسماً علیه گل‌محمدی صحبت کرد و گفت: مربی محترم حریف به بازیکن می‌گوید بخواب روی زمین و وقت تلف کن و می‌شود با کلاس اما بازیکن جواد نکونام که روی زمین بیفتد، می‌شود ضدفوتبال و لجن... لجن‌بازی؛ در فوتبال ایران همه تیم‌ها این کار را می‌کنند و هیچ مربی‌ای نمی‌تواند بگوید که اینطور نیست. فوتبال ایران همین است؛ ببری باید دعوا کنی و ببازی باید دعوا کنی، با داور دعوا کنی، با کمیته انضباطی دعوا کنی. مدام جنگ و دعوا است و اصلاً فوتبال ما همین است. من دعوا نکنم، او دعوا می‌کند؛ چون یکی می‌برد و یکی می‌بازد. فقط جنگ و دعوا است.
او در بخش دیگری از همان نشست خبری گفت: ما یک بازی را بردیم و یک هفته برای ما حاشیه درست کردند. باختید؛ ناراحتی ندارد. بازی را باختید‌. یک هفته ما را درگیر حاشیه کردند که چرا و برو و بیا و اینطور کن و بعد هم زنگ می‌زنند عذرخواهی می‌کنند.
با وجود این ماجراها کمتر از سه هفته بعد از آن درگیری شدید یحیی گل‌محمدی در مصاحبه با رسانه رسمی پرسپولیس برای فولاد در لیگ قهرمانان آسیا آرزوی موفقیت کرد و گفت پیروزی آنها در این تورنمنت همه مردم ایران را خوشحال خواهد کرد.
اما چند روز بعد در نشست خبری بازی صنعت نفت و پرسپولیس وقتی از یحیی پرسیدند نکونام گفته است از باشگاه پرسپولیس تماس گرفتند و عذرخواهی کردند، گفت: اصلاً ایرادی ندارد که من زنگ زده و از نکونام عذرخواهی کنم. البته اصلاً بحث عذرخواهی نبود. من برای آنها آرزوی موفقیت کردم، چون بعد از بازی هم نکونام اخراج شده بود و از روی سکوها بازی را نگاه می‌کرد. برای فولاد و جواد نکونام در بازی‌های آسیایی‌شان آرزوی موفقیت کردم و باید یکسری نکات را به او می‌گفتم و خودش در جریان است. من اگر عذرخواهی هم کرده باشم چیزی از من کم نمی‌شود و هر جا اگر کاری هم کرده باشم قطعاً عذرخواهی می‌کنم، ولی در آن بازی همه دیدند که چه اتفاقاتی داخل استادیوم افتاد، با این حال دیگر نمی‌خواهم به جزئیات توجه کنم. جواد از مربیان خوب ما است و احتیاج به حمایت دارد که در آسیا هم موفق باشد.
گفته شد بعد از آن هم نکونام با یحیی تماس گرفته و بابت اینکه از تیمش حمایت کرده از او تشکر کرده است. در هر حال ماجراهای درگیری آنها در سال گذشته پایان خوشی داشت، هر چند نکونام در میانه بازی‌های آسیایی فولاد را رها کرد و رفت و حالا قرار است این دو همبازی سابق در دربی رفت فصل آینده مقابل هم قرار بگیرند. البته اگر مهدی هاشمی‌نسب همراه نکونام به استقلال بیاید ماجرا طور دیگری پیش خواهد رفت اما اگر او نباشد باید منتظر حواشی تازه‌ای در کنار مصاف ظاهراً دوستانه دو سرمربی بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی