حسن ختام گرندپریکس وزنه‌برداری کوبا با درخشش نایب قهرمان المپیک توکیو

سهمیه پاریس در مشت داودی

علی داودی نایب قهرمان بازی‌های وزنه‌برداری المپیک 2022 توکیو موفق شد همانطوری که پیش‌بینی می‌شد با کسب 3 نشان ارزشمند و طلایی‌رنگ تورنمنت گرندپریکس کوبا، رقبای خود را کنار زده و روی سکوی قهرمانی این دوره از مسابقات که حکم گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس را داشت جا خوش کند. این مدال طلا و سکوی قهرمانی قطعاً اتفاق مثبت و ویژه‌ای برای داودی جوان بود تا او بعد از مدت زمان کوتاهی که به خاطر ریکاوری از تمرینات دور بود، مجدداً از تورنمنت هاوانا به جمع مدعیان کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک پاریس و تصاحب مدال در این رویداد بزرگ بازگردد. البته سوای امتیاز ورودی خوبی که داودی در کوبا برای خود و تیم ملی وزنه‌برداری ایران کسب کرد، حضور و قهرمانی فوق‌سنگین کشورمان از زوایایی دیگر نیز حایز اهمیت بود که در ادامه به آن  نیم نگاهی خواهیم داشت.

رضا عباسپور
روزنامه نگار

 


رشد امیدوار کننده در یکضرب با مهار وزنه 203 کیلوگرم
رقابت‌های وزنه‌برداری جایزه بزرگ به عنوان یکی از مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی شهر هاوانا در کشور کوبا برگزار شد و نماینده دسته فوق‌سنگین کشورمان علی داودی موفق شد در این رقابت مهم و معتبر بین‌المللی سربلند بیرون آمده و با کسب سه مدال طلا دست پر هاوانا را ترک کند. در جریان رقابت‌های این دسته وزنی، علی داودی در حالی روی تخته رفت که مدعی اصلی کسب مدال‌های طلای دسته وزنی 109+ کیلوگرم بود. داودی در حرکت یکضرب ابتدا وزنه 195 کیلوگرمی را با قدرت مهار کرد، سپس نصیرشلال سرمربی تیم ملی برای او وزنه 203 کیلوگرمی را انتخاب کرد که او با یک اشتباه کوچک و عجله کردن برای مهار این وزنه نتوانست وزنه 203 کیلوگرمی را روی دست حفظ کند و با سه چراغ قرمز صحنه مسابقه را ترک کرد. اما نایب قهرمان المپیک توکیو در تلاش سوم محکم و مصمم پشت هالتر رفت و موفق شد وزنه  203 کیلوگرمی را که مهارش برای او و کادر فنی بسیار مهم بود ثبت کرده و مدال طلای این حرکت را به خود اختصاص دهد. قطعاً مهار این وزنه بیانگر رشد رکوردی داودی در یکضرب است و به همین دلیل می‌توان به آینده این جوان و ثبت رکوردهای بیشتر در ماه‌های باقی مانده تا اعزام تیم ملی به رقابت‌های جهانی ریاض عربستان امیدوار بود. بی‌شک اگر علی داودی بتواند رکورد یکضرب خود را بیش از این ارتقا دهد، می‌توانیم روی او در دوضرب و مجموع با ثبت رکوردهای خوب برای کسب مدال‌های خوشرنگ در رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های المپیک 2024 پاریس امیدوار باشیم. هرچند در دسته فوق‌سنگین علی داودی و سایر فوق‌سنگین‌های مدعی کشورمان در تیم ملی، رقبای قدرتمند و نامداری مثل لاشا تالاخادزه گرجستانی، ادگار لالیان ارمنستانی، گور میناسیان از بحرین، اکبر ژورائف و رست دجانگبایف از ازبکستان و... را برای کسب مدال و سهمیه ورودی المپیک پیش رو دارند اما مطمئناً با یک برنامه‌ریزی خوب و طراحی تمرین ایده‌آل برای داودی و هم‌تیمی‌های مدعی او می‌توانیم به درخشش در دسته فوق‌سنگین امیدوار باشیم.

خیز بلند داودی برای المپیکی شدن
علی داودی اگرچه در حرکت دوضرب با عدم موفقیت در مهار وزنه‌های 251 و 252 کیلوگرمی نشان داد که تمرکز مطلوبی برای مهار وزنه‌های ایده‌آل در این حرکت نداشت اما او در نهایت با عبور از رقبای خود در دوضرب و مهار وزنه 238 کیلوگرمی صاحب طلای دوضرب و مجموع شد. قطعاً داودی برای اینکه بتواند یک رکورد مجموع ایده‌آل برای خط و نشان کشیدن در دسته فوق‌سنگین برای رقبای خود در مسیر المپیک ثبت کند، نیاز دارد رکوردهای یکضرب، دوضرب و مجموع خود را ارتقا بدهد. مطمئناً این اتفاق باتوجه به انگیزه و توانایی داودی قابل وقوع است. فقط باید او بیشتر روی تمرینات خود تمرکز کرده و بتواند در فاصله زمانی تا مسابقات جهانی رکوردهایش را افزایش دهد. این ملی‌پوش کشورمان در مجموع نیز با رکورد مجموع 441 کیلوگرم در هاوانای کوبا موفق شد هر سه مدال طلای این رقابت را کسب کرده و قهرمانی را از آن خود کند. ملی‌پوش 109+ کیلوگرم کشورمان با قهرمانی در این رویداد گام بلندی برای تثبیت سهمیه ورودی المپیک خود برداشت و ما را بیشتر به حضور خود در پاریس امیدوار کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی