امروز؛ مصاف ایران و ازبکستان در فینال تورنمنت کافا

یورش بزرگان به سوی جام کوچک

وصال روحانـی
روزنامه نگار
تیم‌های ملی فوتبال ایران و ازبکستان عصر امروز بر سر عنوان قهرمانی کشورهای آسیای میانه در شهر تاشکند روبه‌روی یکدیگر می‌ایستند. این در حالی است که از همان روز شروع این مسابقه‌ها، این افسوس بدیهی و سؤال بجا در اذهان ورزشدوستان جای داشته که چرا تیم ملی ایران باید با تمامی قوا و اکثر قریب به اتفاق ستاره‌هایش به این آوردگاه برود و به چه سبب مسئولان این تیم از سه بازی موجود در این جام برای محک زدن هر چه بیشتر نفراتی سود نجسته‌اند که در دیدارهای چند سال اخیر کمتر به ترکیب ثابت راه یافته و اغلب روی نیمکت نشسته‌اند.
به واقع اگر یک سؤال بزرگ در کافاکاپ امسال به وجود آمده و پاسخی بر آن پیدا نشده باشد، این است که امیر قلعه‌نویی در استفاده دائمی از مهدی طارمی در آرایش ثابت تیم ملی ایران چه چیزی را جست‌وجو می‌کرده و قرار بوده که طارمی چه نکته تازه‌ای را به دیگران اثبات کند و آیا رگبار گلزنی‌های او به افغانستان و قرقیزستان اعتبار وی را بالا برده یا برعکس پایین آورده است. به واقع عیار طارمی فقط با گلزنی به چلسی و لیورپول و امثال آنها مشخص شد و او با آقای گل شدن در لیگ پرتغال به منزلتی بالاتر رسید ولی سرمربی ایران با قرار دادن وی در آرایش ثابت «یوزها» در کافاکاپ هر چه را که طارمی در این چند سال برای خود رشته بود، پنبه کرده است. این البته نقش مهم طارمی در دیدار امروز را نفی نمی‌کند و اگر ما برنده شویم، به احتمال قریب به یقین این پیروزی باز با گل‌ها و حرکات حرفه‌ای و مقتدرانه مهاجم اسبق پرسپولیس و الغرافه قطر شکل خواهد گرفت.
 قبل از تجزیه، بعد از تجزیه
برای اینکه نمای بهتر و اطلاعات بیشتری درخصوص حریف امروز ایران به دست آورید، به نکات ذیل توجه کنید:
  تیم ملی ازبکستان را که دو لقب آن «گرگ‌های سفید» و «تورانیان» است، سره‌کو کاتانچ اسلوونیایی هدایت می‌کند و کاپیتان آن الدور شومودوروف (یا شاهمرادف) است. این کاپیتان با زدن 36 گل در بازی‌های ملی ازبکستان، برترین گلزن ملی این کشور هم به حساب می‌آید.
  رکورددار بازی‌های ملی در ازبکستان سرور جباروف معروف با 128 مسابقه ملی است. همان هافبک چپ‌پا و هنرمندی که دو بار هم مرد سال فوتبال آسیا شد و یک سال و اندی در استقلال تهران نیز بازی کرد اما سران این باشگاه با ارتکاب یکی از اشتباهات بزرگ و معمول همیشگی‌شان، قدر وی را ندانستند و اسباب جدایی او را از جمع آبی‌پوشان پایتخت فراهم آوردند. او پنج سالی است که بازنشسته شده است.
  جایگاه فعلی ازبکستان در جدول جهانی فیفا رتبه 74 است. بالاترین رتبه کسب شده آنها چهل و پنجم در نوامبر 2006 و ژانویه 2007 بوده و پایین‌ترین تنزل آنها هم تا رتبه 119 و در نوامبر 1996 شکل گرفته است.
  بهترین پیروزی ملی ازبک‌ها با نتیجه صفر-15 مقابل مغولستان در دسامبر 1998 به ثبت رسیده و بدترین شکست‌شان هم با نتیجه 1-8 در برابر ژاپن در اکتبر سال 2000 تحقق یافته است.
  ازبک‌ها در تمامی 8 دوره اخیر جام ملت‌های آسیا در مرحله نهایی این رقابت‌ها حاضر بوده‌اند و این نوار لاینقطع از 1996 شروع شده و در جام 2023 هم که در قطر برگزار می‌گردد، ادامه خواهد یافت. بهترین عنوان حاصله ازبکستان هم رتبه چهارمی در سال 2011 بوده است. همان دوره‌ای که ایران با هدایت افشین قطبی در یک‌چهارم نهایی به رسم معمول چند دوره جام به کره جنوبی باخت و حذف شد. ازبکستان در فوتبال «بازی‌های آسیایی» 1994 در هیروشیما قهرمان شد اما هرگز به مرحله نهایی جام‌های جهانی راه نیافته است.
 
بهترین‌های ازبکستان را بشناسید
تیم ملی فوتبال ازبکستان به سبک و سیاق ما بهترین نفرات خود را به کافاکاپ آورده و با بازیکنان ذیل مقابل ما می‌ایستد:
  اوتکریوسوپوف؛ دروازه‌بانی 32 ساله با 14 بازی ملی، عضو باشگاه نوف‌باخور
  فرخ سای فی‌یف؛ مدافعی با 32 سال سن، 40 بازی ملی، یک گل زده و عضو باشگاه نیژنی نووگورود
  خوجی اکبر علی جونوف؛ بازیکن خط دفاع، 26 ساله با 24 بازی ملی و یک گل زده و عضو پاختاکور تاشکند
  اوتابک شوکوروف؛ هافبکی 26 ساله با 53 بازی ملی، 3 گل زده و عضو باشگاه «فاتح کاراگومروک»
  اودیجون هامروبکوف؛ هافبکی با 27 سال سن و 34 بازی ملی، عضو باشگاه پاختاکور
  جلال‌الدین ماشاریپوف؛ هافبک 29 ساله و با 47 بازی ملی و 11 گل زده، عضو النصر عربستان
 جمشید اسکندروف؛ بازیکن خط میانی با 29 سال سن و 26 بازی ملی و 3 گل زده و در عضویت نوف باخور
 الدور شومورودوف (شاهمرادف)؛ مهاجمی 27 ساله با 64 بازی ملی و 36 گل زده، عضو باشگاه اسپتزیای ایتالیا
  ایگور سرگی‌یف؛ بازیکن خط حمله با 30 سال سن و 66 بازی ملی و 17 گل زده، عضو باشگاه توبول.

 

جستجو
آرشیو تاریخی