صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سی و یک - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی و یک - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

اولین اظهار نظر، اولین گلایه

تابستان سخت پرسپولیس شروع شد

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
دوباره شروع شد. شیرینی قهرمانی‌ها و جام بالا بردن‌ها تمام شد و دوباره باید درباره بی‌پولی،  ناز و اطوار بازیکنان،  قیمت‌های نجومی،  پول‌های زیرمیزی،  کمبود امکانات و مشکلات ریز و درشت تیم‌های ایرانی و البته سرآمد آنها پرسپولیس اشاره کنیم.
تیمی که با دو قهرمانی در یک فصل و بردن همه جام‌های داخلی پولی در بساط ندارد، از همین نقطه صفر با مشکلات جدی مواجه است و به نظر می‌رسد تابستان سخت سرخ‌ها فقط سه هفته بعد از جشن و پایکوبی‌شان آغاز شده است.
دیروز یحیی گل‌محمدی اولین اظهار نظر خود درباره شرایط تیمش را مطرح کرد و از همان چند جمله کوتاه می‌شد فهمید کار درویش و مدیران باشگاه برای راضی کردن او چقدر دشوار است. این اولین گلایه سرمربی پرسپولیس در شروع یک فصل دیگر بود تا از همین ابتدا درویش و مدیران باشگاهش را تحت فشار قرار دهد و قطعاً آخرینش هم نخواهد بود  چرا که درویش باید حتی بهتر از فصل قبل یارگیری کرده و تیمی در سطح آسیا ببندد که امری دشوار به نظر می‌رسد.

یحیی ماندنی شد؛ نه خسته بود نه پیشنهاد داشت!
یحیی گل‌محمدی بعد از بازگشت از سفر خانوادگی به ترکیه مصاحبه بسیار کوتاهی انجام داد و درباره برنامه‌هایش برای تیم خود گفت: ابتدا همه روی این برنامه‌ها متمرکز شدند و اینکه چه می‌خواهد موضوع بحث شد اما قبل از هر چیزی آنچه از دل این مصاحبه بیرون آمد ادامه حضور گل‌محمدی در پرسپولیس بود. در حالی که بعد از مصاحبه تلویزیونی یحیی گل‌محمدی و صحبت‌های او اینطور به نظر می‌رسید که تصمیم او برای نماندن جدی‌تر از ادامه همکاری با پرسپولیس باشد اما یحیی بدون اینکه حرفی از نماندنش مطرح کند مستقیم سراغ برنامه‌هایش برای فصل بعد رفته و تمام گمانه‌زنی‌های قبلی را نقش بر آب کرده است.
با این حساب  یحیی گل‌محمدی به قراردادش برای فصل بعد پایبند است و جایی نخواهد رفت. در عین حال تمام مسائل و شایعاتی که درباره همکاری نکردن با یحیی بنا به دلایل غیرفوتبالی مطرح می‌شد هم  رنگ باخت  و گل‌محمدی فصل آینده هم سرمربی پرسپولیس خواهد بود و باید با تمام چالش‌ها و دشواری‌های این صندلی داغ کنار بیاید و سر کند. یحیی باید موضوع خستگی را هم فرامو ش کند چرا که از یک هفته بعد نیز کارش را آغاز خواهد کرد و دوباره باید 10 تا 11 ماه سخت و طاقت فرسا داشته باشد. موضوع پیشنهادهای داخلی و خارجی به او هم همین جا مسکوت شده و پایان داده می‌شود،  هر چند مشخص نشد بالاخره واقعاً پیشنهادی در کار بود یا نه.

5 تیر، شروع تمرین؛ بعید است!
یک سال قبل فصل فوتبال ایران 12 خرداد به پایان رسید. پرسپولیس در هفته سی‌ام لیگ بیست و یکم در تهران مقابل تیم سقوط کرده فجرسپاسی برنده شد و فصل را با نایب قهرمانی تمام کرد. سرخ‌ها قبل‌تر از جام حذفی هم کنار رفته بودند و این آخرین بازی فصل‌شان بود. فصل قبل پرسپولیس تمریناتش را 11 تیرماه آغاز کرد و البته تیم نسبتاً کاملی از همان تمرین داشت. پرسپولیس فصل قبل زودتر از تمام مدعیان قهرمانی تمریناتش را آغاز کرد و البته نتیجه این اتفاق هم در پایان فصل خوش بود.
حالا یحیی گفته می‌خواهد تمرینات تیمش را 15 تیرماه شروع کند آن هم در حالی که تیمش فصلی طولانی را پشت سر گذاشته است. پرسپولیس 10 خردادماه در فینال جام حذفی به میدان رفت و حالا 20 روز از تعطیلات این تیم می‌گذرد اما اگر قرار به شروع تمرینات پیش فصل از تاریخ 5 تیر باشد تعطیلی سرخ‌ها کمتر از یک ماه خواهد شد آن هم در شرایطی که بعد از فینال حذفی صحبت از یک ماه تعطیلی بود.
در عین حال شاید مثل سال گذشته شرایطی فراهم نشود که یحیی بتواند از همان ابتدا تیمی کامل در اختیار داشته باشد. گل‌محمدی در شرایطی صحبت از شروع تمرین در تاریخ 5 تیرماه به میان آورده که از حالا تا این تاریخ فقط یک هفته فرصت داریم و بعید به نظر می‌رسد در این یک هفته تکلیف بازیکنان، مربیان و اعضای تیم که قراردادشان تمام شده و باشگاه نتوانسته با ایشان ارتباطی برقرار کند یا به هر دلیلی موفق به تمدید با ایشان نشده، روشن شود.

فقط سه بازیکن جدید؛ داخلی یا خارجی؟
یحیی از باشگاه خواست سه بازیکن جدید جذب شوند. این سه بازیکن در سه خط مختلف حضور دارند؛ یکی مدافع، یکی هافبک و دیگری مهاجم. درباره اینکه این سه بازیکن خارجی باشند یا داخلی هیچ صحبتی در میان نیست و مشخص نیست مجموع بازیکنان خارجی و داخلی که یحیی می‌خواهد سه نفر است یا این لیست سه نفره تنها محدود به بازیکنان داخلی می‌شود.
در عین حال یحیی در شرایطی فقط نام سه بازیکن را به پرسپولیس داده که پیش‌تر تصور می‌شد 4 یا 5 بازیکن جدید می‌خواهد اما به نظر می‌رسد شرایط نامعلوم تمدیدی‌ها دست او را بسته است و تکلیفش مشخص نیست. مطمئناً اگر بازیکنانی مثل صادقی و سرلک در پرسپولیس نمانند لیست یحیی هم شامل بازیکنان بیشتری خواهد شد. از سوی دیگر گمانه‌زنی درباره پست و نام و نشان این نفرات هم آغاز شده اما باشگاه پرسپولیس سعی دارد این لیست کاملاً مخفی بماند. با این وجود به نظر می‌رسد اگر حساب تمدیدی‌ها را کنار بگذاریم یحیی در خط دفاع یک مدافع چپ می‌خواهد، در خط میانی یک هافبک نفوذی نیاز دارد و در خط حمله به یک مهاجم تمام کننده نیازمند است. طی یکی دو هفته گذشته هم صحبت‌هایی درباره برخی اسامی مطرح شده پیرامون پرسپولیس شده که با توجه به پست بازی‌شان به نظر می‌رسد اسامی‌ای که در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی درباره‌شان می‌شنویم با آنچه یحیی می‌خواهد مطابقت دارد.

مخالفان درویش دست به کار شدند
یحیی در تیم هیأت مدیره علیه مدیرعامل؟

بعد از اولین گلایه یحیی گل‌محمدی از شرایط موجود در باشگاه و اینکه هنوز بعد از یک هفته نتوانسته‌اند با بازیکنان مدنظرش تمدید کنند گروه مخالف درویش دست به کار شد و شایعات مختلفی به گوش رسید. اولین شایعه ناشی از تشکیل جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره بود تا درخواست‌های یحیی گل‌محمدی را بررسی کنند اما خیلی زود مشخص شد جلسه فردای هیأت مدیره پرسپولیس طبق روال برگزار خواهد شد و اصلاً به خاطر مصاحبه یحیی جلو نیفتاده است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه درویش دیگر عضو هیأت مدیره نیست این شائبه پیش آمد که یحیی سراغ اعضای هیأت مدیره خواهد رفت تا از طریق ایشان درویش را تحت فشار بگذارد اما واقعیت این است که درویش با هیأت مدیره کاملاً همراه است و این هیأت مدیره از مدیرعامل باشگاه پشتیبانی می‌کند.
درویش طی یک سال و نیم گذشته کمتر با چنین مسائلی روبه‌رو بوده اما به نظر می‌رسد با ابقا در سمت خود وارد فاز تازه‌ای از دوران کاری خود در پرسپولیس شده است. او پیش‌تر در مصاحبه‌هایش درباره بحث حرفه‌ای‌سازی یا حتی حرکت به سوی قهرمانی صحبت از حاشیه‌سازی می‌کرد و می‌گفت عده‌ای دوست ندارند پرسپولیس موفق شود اما به نظر می‌رسد حالا گروهی نیز خودش را هدف گرفته‌اند و دوست دارند او را در شرایط سختی قرار دهند.
در عین حال درویش طی دوران حضورش در پرسپولیس حتی در روزهایی که شایعه می‌شد او قصد دارد یحیی را کنار بگذارد و مثلاً سراغ گزینه‌هایی مثل علی دایی برود با رفتار و گفتار خود هیزم به آتش شایعات نریخت و الان هم سکوت کرده تا دوباره تیمش را برای فصل جدید تجهیز کند یا آنقدر درگیر مقدمه‌چینی برای تهیه پول و امکانات است که وقت نمی‌کند وارد این فضاها شود.

ZOOM

هنوز با هیچ بازیکنی تمدید نشده
گل‌محمدی: امیدوارم تیم ما حفظ شود
یحیی گل‌محمدی روز گذشته در اولین اظهار نظر پیرامون شرایط تیمش برای فصل آینده گفت: از یک هفته قبل لیست بازیکنانی که باید قراردادشان تمدید شود را در اختیار باشگاه قرار داده‌ام اما متأسفانه باشگاه هنوز کاری انجام نداده است و قرارداد هیچ بازیکنی تمدید نشده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا لیست بازیکنان مورد نیازش را در اختیار باشگاه قرار داده تا جذب شوند هم گفت: روز یکشنبه نام سه بازیکن، شامل یک مدافع، یک هافبک و یک مهاجم را در اختیار باشگاه قرار دادم تا باشگاه اقدامات لازم برای مذاکره و جذب آنان را انجام دهد. گل‌محمدی درباره زمان شروع تمرینات پرسپولیس هم گفت: طبق برنامه‌ریزی که انجام دادیم، از ۵ تیر تمرینات ما شروع خواهد شد و از باشگاه خواسته‌ام یک اردوی ۱۰ روزه هم از ۲۰ تیر در ترکیه داشته باشیم. وی‌ در پایان گفت: تلاش ما این است که تیم خوبی برای آسیا ببندیم. امیدوارم تیم ما حفظ شود و بتوانیم با جذب چند بازیکن دیگر، تیم‌مان را برای حضور پر قدرت در آسیا تقویت کنیم.

ZOOM

اردوی 10 روزه در ترکیه؟ بعید است
یکی از خواسته‌های یحیی برای پیش فصل برگزاری اردوی ده روزه در ترکیه است؛ اتفاقی که بعید است رخ دهد مگر اینکه درویش موفق شود اسپانسر مشخصی برای این منظور پیدا کند و از همین حالا برنامه‌های اردو را فیکس کند. هنوز یادمان نرفته که سال گذشته چه مشکلاتی در این خصوص پیش آمد و چطور پرسپولیس نتوانست اردوی خارجی داشته باشد. پرسپولیس در بین تیم‌های نیمه بالایی جدول تنها تیمی بود که به اردوی خارجی نرفت و در تهران ماند تا در گرمای تابستان پایتخت آماده فصل تازه شود. امسال هم به نظر می‌رسد همان مشکلات فصل قبل پابرجاست و اگر خواسته یحیی مبنی بر برپایی اردوی خارجی اجابت شود باید تعجب کرد!

 

جستجو
آرشیو تاریخی