صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سی - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سی - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

لوئیس انریکه سرمربی جدید پاری‌سن‌ژرمن؟

کابوس PSG به پارک دوپرنس می آید

فرخ حسابی
روزنامه نگار
کریستوف گالتیه، فصل آینده سرمربی پاری سن ژرمن نخواهد بود. این موضوع هنوز به شکل رسمی اعلام نشده اما حالا حتی مربی جدید پاری سن ژرمن هم تقریباً از سوی منابع مختلف تأیید شده  است.
منابع زیادی از این نوشتند که گالتیه به درهای خروجی باشگاه نزدیک شده و بیانیه رسمی پی.اس.جی نیز به زودی در این زمینه منتشر می شود. او مثل هر مربی دیگری که در پارک دوپرنس روی نیمکت می‌نشیند، با انتظارات بسیار سنگین مواجه بود و البته مانند بسیاری از مربیان قبل از خودش نتوانست انتظارات را برآورده کند. اگرچه پی.اس.جی لیگ یک فرانسه را برد اما این کار را با اختلاف فقط یک امتیاز انجام دادند و در لیگ قهرمانان اروپا هم با نمایشی ضعیف مقابل بایرن مونیخ شکست خوردند و حذف شدند.
برای سومین بار در سه سال اخیر پاری سن ژرمن باز هم خودش را در موقعیت پیدا کردن مربی جدید برای نیمکت خود دید. پیش از این، گزارشها حاکی از آن بود که یولیان ناگلزمن گزینه مورد نظر مسئولان باشگاه است و حتی گفته شد ناگلزمن قرار است تیری آنری را به عنوان دستیار خود انتخاب کند. با این وجود ناگلزمن باز هم در آخرین مراحل مذاکرات به توافق نرسید تا همچنان بدون تیم باشد و البته پاری سن ژرمن نیز همچنان بدون سرمربی.
پاریسی ها تا به حال همه کار کرده اند. آنها در 12 سال اخیر، شش مربی مختلف را امتحان کرده اند  که هر کدام از سبکی متفاوت برخوردار بوده اند اما اکثر آنها سوابقی درخشان در اروپا داشته اند. به همین دلیل خیلی عجیب نیست که پاری سن ژرمن به دنبال یک مربی بزرگ باشد اما حالا آنها بیش از هر زمان دیگری نیاز به یک انتخاب کاملاً درست دارند.
این تابستان پاری سن رژمن با تحول اساسی رو به رو می شود. لیونل مسی جدا شده، نیمار به دنبال خروج از باشگاه است و کیلیان امباپه هم در خوشبینانه ترین حالت تا 2024 در پاریس می ماند و حتی احتمال جدایی پر سر و صدایش در همین تابستان نیز وجود دارد. فصل بعد، کار این تیم سخت است و پی.اس.جی اگر می خواهد بزرگی خود را در فوتبال اروپا ثابت کند باید در قدم اول یک مربی درست را برای تیم خود انتخاب کند.
روز گذشته گزارشهای رسانه های معتبر ورزشی اروپا از جمله روزنامه فرانسوی اکیپ حاکی از آن بود که لوئیس انریکه سرمربی سابق بارسلونا و تیم ملی اسپانیا به عنوان سرمربی جدید پاری سن ژرمن انتخاب شده است.


گزینه های بزرگ
در فهرست مدیران پاری سن ژرمن نام های بزرگی چون زین الدین زیدان و آنتونیو کونته و حتی ژوزه مورینیو و البته اسامی دیگری مثل تیاگو موتا، سرجیو کونسیسائو و مارسلو گایاردو نیز وجود داشت. بعضی رسانه ها حتی از تمایل این تیم به جذب میکل آرتتا سرمربی موفق آرسنال نیز نوشتند. با این وجود اکیپ در گزارش روز یکشنبه خود نوشت که لوئیس انریکه انتخاب نهایی مسئولان پاری سن ژرمن است و هرچند هنوز جزییاتی از قرارداد او باقی مانده، اما توافق کلی حاصل شده است. انریکه پیش از این هم جزو اولویت های پی.اس.جی بود اما زمانی که نام یولیان ناگلزمن به عنوان گزینه اصلی این باشگاه مطرح شد انریکه از ادامه مذاکرات منصرف شد. با این وجود زمانی که ماجرای ناگلزمن به طور کامل منتفی شد، او بار دیگر به میز مذاکره برگشت.


مورد استقبال بازیکنان
از سوی دیگر گفته می شود که انتخاب انریکه با استقبال بسیاری از بازیکنان پاری سن ژرمن نیز مواجه شده است به ویژه که بازیکنان اسپانیایی زبان زیادی در رختکن تیم وجود دارند و انریکه می‌تواند ارتباط خوبی با آنها برقرار کند. انریکه هفت ماه پیش از تیم ملی اسپانیا اخراج شد. او در یک هشتم نهایی جام جهانی با اسپانیا ناکام ماند و مقابل مراکش در ضربات پنالتی شکست خورد. نمایش ضعیف اسپانیا در جام جهانی به قیمت از دست رفتن نیمکت لاروخا برای انریکه تمام شد و او از سمتی که در سال 2018 گرفته بود کنار گذاشته شد. انریکه اسپانیا را به نیمه نهایی یورو 2020 نیز رساند اما در کسب جام با این تیم ناکام بود،‌ هم در جام ملت ها و هم در لیگ ملت های اروپا که در فینال مقابل فرانسه شکست خورد. مربی اسپانیایی در بارسلونا به موفقیت‌های زیادی رسید و همراه با این تیم در سال 2015 فاتح سه گانه لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا با مثلث خط حمله مرگبار نیمار-مسی- سوارس شد. دو سال بعد او کامبک بزرگ و تاریخی بارسلونا مقابل پاری سن ژرمن را رقم زد. بعد از باخت 4-0 در پاریس، تیم او برای رسیدن به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با نتیجه 6-1 پاری سن ژرمن را در نوکمپ در یک شب باشکوه شکست داد. شبی که تبدیل به کابوس هواداران پاری سن ژرمن شد، تیمی که حالا انریکه سرمربی آن است!


اتفاق نظر
تجربه انریکه به همراه افتخارات او و توانایی اش در ارائه کار تیمی به جای تکیه بر ستاره‌ها،‌ویژگی هایی است که باعث شد مالکان قطری پاری سن ژرمن به انتخاب او ترغیب شوند. نکته مهم در این انتخاب این است که ناصر الخلیفی رئیس باشگاه و لوئیس کمپوس مدیر ورزشی پی اس جی در انتخاب انریکه هم نظر بودند اما در مورد گزینه‌های دیگر اختلاف نظرهایی بین آنها وجود داشت به ویژه در مورد گزینه هایی مثل کونسیسائو و مارسلو گایاردو.


مدت قرارداد
روزنامه فرانسوی لوپاریزین در گزارش ویژه خود در این مورد روز یکشنبه نوشت: «طبق اطلاعات ما مذاکرات با انریکه پیشرفت زیادی داشته و به مراحل نهایی نزدیک شده است.» این روزنامه در ادامه نوشت که بحث ها در حال حاضر فقط بر روی مدت قرارداد متمرکز شده است. مسئولان پاری سن ژرمن به قرارداد دو ساله تمایل دارند در صورتی که انریکه قراردادی بلندمدت تر را مد نظر قرار داده است. همچنین کادر فنی تیم نیز نکته دیگری بود که مورد بحث قرار گرفت. جدایی کریستوف گالتیه ممکن است به جدا شدن همه اعضای کادر فنی فعلی پاری سن ژرمن منجر شود و این موضوع، مسئولان باشگاه را نگران کرده است. به همین دلیل آنها از انریکه خواسته اند که به آوردن یک کادر کامل همراه خود نیز فکر کند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی