تلاش وزنه‌برداری برای تدارک 2 تیم قدرتمند در ریاض و هانگژو

هدف اول درخشش در جهانی بعد آسیایـی

رضا عباسپور
روزنامه نگار

 ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران کمتر از 70 روز دیگر 2 رویداد مهم و سنگین را پیش رو دارند. ابتدا رقابت‌های جهانی 2023 ریاض در کشور عربستان و بلافاصله بعد از آن بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو در کشور چین. فاصله بین این دو رویداد بزرگ بین‌المللی برای پولادمردان و زنان کشورمان چیزی حدود 13 روز است. یعنی ستاره‌های وزنه‌برداری کشورمان باید طوری مهیا شوند که بتوانند در فاصله زمانی کمتر از 13 روز ریکاوری شده و بعد از حضور در جهانی عربستان، عازم هانگژو چین شده و در آنجا برای مدال بازی‌های آسیایی تلاش کنند. با این حساب قطعاً نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان برای اینکه بتواند نتایج خوب و قابل قبولی در هر دو رویداد کسب کند، نیازمند دو تیم قوی و سرحال است تا در هر دو رویداد معتبر حضور یافته و بتوانند برنامه کادرفنی را روی تخته مسابقه پیاده کنند.

ستاره‌ها مسافر جهانی، پشتوانه‌ها برای المپیک آسیایی
قطعاً یکی از برنامه‌های کارآمد و مؤثری که نواب نصیرشلال به‌عنوان لیدر فنی تیم ملی وزنه‌برداری با همفکری دستیاران خود بعد از رقابت‌های قهرمانی آسیا در کره جنوبی کلید زدند، دعوت از تمام ظرفیت فعال و توانمند وزنه‌برداری در اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری بود. اردویی که بلافاصله بعد از بازگشت از جینجوی کره استارت خورد و قرار است تا زمان اعزام به جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو ادامه داشته باشد. مطمئناً یکی از دلایل مهم برگزاری این اردوی بلندمدت و دعوت از تمامی وزنه‌بردارانی که مدعی حضور در تیم ملی و پوشیدن دوبنده تیم بودند، نزدیکی بی‌سابقه دو رویداد مهم پیش روی تیم ملی وزنه‌برداری ایران است. ابتدا مسابقات جهانی 2023 عربستان و بلافاصله بعد از آن بازی‌های آسیایی هانگژو چین. مسابقات جهانی 2023 ریاض در کشور عربستان که گزینشی طلایی بازی‌های المپیک 2024 پاریس نیز به شمار می‌رود، قرار است طبق برنامه‌ریزی و زمانبندی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری از تاریخ 13 شهریور 1402 تا 26 شهریور ماه در این کشور برگزار شود. پس از آن نیز بلافاصله نزدیک به 13 روز بعد ملی‌پوشان وزنه‌برداری کشورمان باید عازم هانگژو چین شده و از روز 8 تا 15 مهرماه 1402 روی تخته مسابقه در المپیک آسیایی چین به مصاف رقبای قدرتمند آسیایی خود بروند. به همین دلیل نواب نصیرشلال و کادرفنی کنار او چاره‌ای ندارند جز اینکه ضمن استفاده از تمام ظرفیت حال حاضر وزنه‌برداری ایران، دو تیم قدرتمند را کنار هم برای اعزام به هر دو رویداد مهیا و ساخته و پرداخته کنند، زیرا فاصله زمانی کمتر از دو هفته‌ای بین مسابقات جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو قطعاً زمان محدود و کوتاهی برای ریکاوری وزنه‌برداران اعزامی به جهانی است. اگرچه قطعاً برخی نفرات اعزامی به جهانی و بازی‌های آسیایی می‌توانند مشترکاً گزینه اعزام به هر دو رویداد باشند، اما چون بازی‌های المپیک 2024 پاریس را پیش رو داریم و از نظر کسب سهمیه نیز نفرات محدودی داریم که توان کسب سهمیه ورودی به المپیک را دارند، باید خیلی مراقب ستاره‌های پرامید المپیکی خود باشیم تا مبادا فشار سنگین حضور در 2 رویداد بزرگ و مهم، احیاناً باعث آسیب‌دیدگی آنها شود. به همین دلیل این‌طور به نظر می‌رسد که استفاده از 2 تیم الف و ب برای کادرفنی تیم‌های ملی مردان و زنان کشورمان به جهت اعزام کیفی به هر دو رویداد و کسب نتیجه دلخواه مناسب‌تر و بهتر از فشار مضاعف تمرینی و مسابقه‌ای روی امیدهای المپیکی کشورمان باشد.

ZOOM

اگرچه شرایط زمانی و فاصله اندکی که بین دو رویداد مهم جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی چین درست مثل پولادمردان، مسیری سخت و پرفراز و نشیب پیش روی زنان وزنه‌برداری ایران نیز ایجاد می‌کند، اما باتوجه به اینکه وزنه‌برداری بانوان در ایران تازه پا گرفته است و هنوز دختران شایسته و توانمند وزنه‌برداری ابتدای مسیر قهرمانی هستند، توقع از وزنه‌برداری بانوان به نسبت مردان برای کسب مدال در هر دو رویداد جهانی و بازی‌های آسیایی کمتر و محدودتر است. بنابراین هرچند کوروش باقری و کادرفنی بانوان نیز همپای مردان تدارک خوبی برای حضور شایسته در رقابت‌های جهانی ریاض و بازی‌های آسیایی هانگژو دیده‌اند، اما آنها نیز باید مراقب فاصله زمانی محدود و بسیار اندکی که بین هر دو رویداد مهم وجود دارد باشند تا احیاناً از این موضوع ضربه نخورند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی