صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کرواسی – اسپانیا فینال لیگ ملت‌های اروپا

طلـــــــــای جذاب برای تشنگان جام

فرخ حسابی
روزنامه نگار

کرواسی و اسپانیا امشب در ورزشگاه فاینورد نبرد فینال لیگ ملت‌های اروپا را برگزار می‌کنند. کرواسی حضور خود در فینال را به لطف دو گلی که در وقت‌های اضافه مقابل هلند در نیمه نهایی به ثمر رساند قطعی کرد، کروات‌ها با نتیجه 4-2 برنده آن بازی شدند.
از سوی دیگر اسپانیا با برد 2-1 مقابل ایتالیا که به لطف گل دقیقه آخری خوسلو به دست آمد، برای دومین دوره متوالی به فینال این رقابت‌ها رسید.
کرواسی بعد از ناکامی در دو بازی ابتدایی خود در گروه یک رقابت‌ها بازگشت خوبی داشت و چهار بازی بعدی خود را برنده شد. برد 1-صفر مقابل فرانسه که سال گذشته همین اوقات به ثبت رسید نقطه عطف عملکرد شطرنجی‌پوشان بود. شاگردان زلاتکو دالیچ همچنین مقابل دانمارک نیز دبل کردند.
اسپانیا در گروه 2 با 11 امتیاز صدرنشین شد که حاصل سه برد، ‌دو تساوی و یک شکست از شش بازی بود. در آن زمان سرمربی قرمزها لوئیس انریکه بود اما حالا لوئیس دلافوئنته به‌دنبال کسب اولین جام خود با لاروخا است.
 کرواسی در تورنمنت‌های بزرگ مثل جام جهانی عملکرد درخشانی داشته و دو مقام سومی و یک نایب قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورده است. اما آنها هرگز در هیچ تورنمنت رسمی بزرگی به قهرمانی نرسیده‌اند و همچنان به‌دنبال فتح اولین جام تاریخ فوتبال خود هستند. از سوی دیگر اسپانیا به‌دنبال به دست آوردن افتخاراتی است که یک دهه پیش روند آن متوقف شد. سال 2012 اسپانیا به مقام قهرمانی جام ملت‌های اروپا رسید اما با پایان نسل طلایی فوتبال این کشور، تیم ملی اسپانیا بیش از 11 سال است که هیچ موفقیتی کسب نکرده است.

متخصص وقت‌های اضافه
کرواسی از دو بازی اول خود در لیگ ملت‌ها فقط یک امتیاز به دست آورد اما در پنج مسابقه نه تنها برنده شد بلکه دست‌کم دو گل در سه بازی آخر خود نیز به ثمر رسانده است. البته شاگردان دالیچ در بسته نگه داشتن دروازه خود موفق عمل نکرده‌اند و هیچ کلین شیتی نداشته‌اند. به نظر می‌رسد هر وقت 90 دقیقه بازی به پایان می‌رسد و کار به وقت اضافه می‌رود، کرواسی انرژی تازه‌ای پیدا می‌کند. آنها هر سه بازی اخیر خود که به وقت اضافه یا پنالتی کشیده شده را با برد پشت سر گذاشته؛ آخرین آن مقابل هلند در نیمه نهایی همین رقابت‌ها بود. در جام جهانی 2022 آنها در ضربات پنالتی مقابل ژاپن و برزیل موفق عمل کردند. شاگردان دالیچ در بازی امشب نیز از اینکه کار به وقت اضافه کشیده شود، استقبال می‌کنند. تیم پا به سن گذاشته کرواسی می‌داند که این شاید آخرین شانس نسل طلایی فوتبال این کشور برای کسب مدال باشد و به همین خاطر اصلاً دوست ندارند چنین فرصتی را از دست بدهند.

فرصت طلایی دلافوئنته
برای اسپانیا و لوئیس دلافوئنته سرمربی این تیم برد مقابل ایتالیا در نیمه نهایی حیاتی بود و آنها به هدف خود نیز رسیدند تا شکست عجیبی که در شروع رقابت‌های انتخابی یورو 2024 مقابل اسکاتلند متحمل شده بودند را تا حدی فراموش کنند. اسپانیا در فینال دوره قبل لیگ ملت‌های اروپا مقابل قهرمان آن زمان جام جهانی یعنی فرانسه شکست خورد تا روند ناکامی آنها بعد از یورو 2012 همچنان ادامه داشته باشد. دلافوئنته در المپیک توکیو نیز تیم ملی امید اسپانیا را به فینال رساند اما آنجا هم مقابل برزیل ناکام ماندند و مدال نقره را کسب کردند. البته دلافوئنته در سال 2015 تیم زیر 19 سال اسپانیا را به قهرمانی اروپا رساند و در سال 2019 این عنوان را با تیم زیر 21 سال اسپانیا تکرار کرد تا نزد هواداران فوتبال اسپانیا به مقبولیتی ویژه برسد. در سه بازی اخیر دو تیم، اسپانیا دو بار برنده بوده و لاروخا امیدوار است که امشب نیز برد را به دست بیاورد تا هم جبران شکست دو سال پیش در فینال مقابل فرانسه شود و هم بعد از مدت‌ها جامی به کلکسیون فوتبال ملی اسپانیا در رده بزرگسالان اضافه شود.

اخبار دو تیم
یوسکو گواردیول، ‌مدافع سرشناس کرواسی که حالا مورد توجه تیم‌های بزرگ اروپا از جمله منچسترسیتی قرار دارد مهم‌ترین غایب این مسابقه در جمع کروات‌ها است. لوکا مودریچ که ستاره درخشان کرواسی در برد مقابل هلند بود و در 37 سالگی با توان بالا 119 دقیقه در زمین حضور داشت در این بازی هم رهبر اصلی خط میانی کروات‌ها خواهد بود. در اسپانیا مصدوم بزرگی وجود ندارد و دست دلافوئنته برای انتخاب بهترین ترکیب باز است. خسوس ناواس 37 ساله انتخاب عجیب دلافوئنته در سمت راست خط دفاعی بود که به دنی کارواخال ترجیح داده شد تا تبدیل به مسن‌ترین بازیکن اسپانیایی در یک مسابقه رسمی از سال 2004 شود. عملکرد خوب این بازیکن باتجربه سویا شاید باعث شود او بار دیگر در ترکیب اصلی اسپانیا به میدان برود.
 
ترکیب احتمالی
سرمربی کرواسی : زلاتکو دالیچ
لیواکوویچ، یورانوویچ، ویدا، سوتالو، پریشیچ، مودریچ، بروزوویچ، ‌کواچیچ، پاسالیچ، کراماریچ، ایوانوسک
سرمربی اسپانیا  : لوئیس دلافوئنته
سیمون، ناواس، لو نورمان، لاپورته، آلبا، مرینو، رودری، آسنسیو، گاوی، پینو، موراتا

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی