صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

درخشش پاکدامن‌؛ 22 سال بعد از طلای فخری در سابر قهرمانی آسیا

شاگرد خلف پیمان!

محسن آجرلو
خبرنگار
رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی آسیا در همان روز اول خود اتفاق‌های خاص و تاریخی برای ایران به همراه داشت.  علی پاکدامن پس از گذشت دو دهه بالاخره سابر ایران را به یک طلای آسیا رساند و محمد رهبری هم با کسب مدال برنز، پس از سال‌ها، اتفاق تاریخی کسب دو مدال برای ایران را رقم زد.
اتفاق‌های فوق‌العاده‌ای که شروع خوبی را برای ایران به همراه داشت و همه را به تکرار موفقیت در مسابقات تیمی سابر امیدوار کرد.
 
4 نماینده، دو مدال
رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی آسیا در اسلحه سابر روز گذشته با مسابقات انفرادی آغاز شد. چهار نماینده ایران پس از غلبه بر حریفان خود در مرحله مقدماتی، به جمع 32 بازیکن برتر رسیدند. در این مرحله فرزاد باهر نتیجه را به حریف هنگ‌کنگی واگذار کرد اما سه بازیکن دیگر به یک هشتم نهایی رسیدند.
در این مرحله محمد رهبری و فتوحی برابر هم قرار گرفتند که در نهایت رهبری با غلبه بر هم‌تیمی خود راهی یک چهارم نهایی شد. علی پاکدامن هم با شکست نماینده کویت موفق شد تبدیل به دومین نماینده ایران در بین 8 بازیکن برتر شود.
در یک‌چهارم نهایی رهبری در یک رقابت یکطرفه از سد آیموراتف ازبک گذشت تا به نیمه نهایی برسد. پاکدامن اما در رویارویی با حریف ژاپنی کار دشواری داشت اما در نهایت موفق شد در یک رقابت نزدیک، حریف خود را 15 بر 13 شکست دهد و به نیمه نهایی برسد.به این ترتیب دو نماینده ایران به نیمه نهایی و جمع چهار بازیکن برتر رقابت‌ها راه پیدا کرده و مدال برنز خود را قطعی کردند.
در نیمه نهایی اما نوبت رهبری بود که با قرعه دشوارتر روبه‌رو شود. علی پاکدامن یک حریف هنگ‌کنگی دیگر را از پیش رو برداشت اما رهبری در جدال با حریف نام‌آشنای کره‌ای راه به جایی نبرد تا رؤیای فینال تمام ایرانی در قهرمانی آسیا نیمه تمام بماند.
به این ترتیب رهبری به برنز بسنده کرد و پاکدامن برای کسب طلا و گرفتن انتقام باخت رهبری به فینال رفت تا با کیم جونهو کره‌ای روبه‌رو شود.
 
کامبک طلایی
رقابت نهایی قهرمانی آسیا در شرایطی آغاز شد که حریف کره‌ای دست بالا را داشت و در نیمه مسابقه با نتیجه 8 بر 4 از پاکدامن پیش افتاد.
 این برتری تا امتیاز 11 بر 7 هم به سود کیم جونهو باقی ماند اما پاکدامن با یک کامبک به یاد‌ماندنی اختلاف امتیاز را یکی یکی کم کرد تا در نهایت با برتری 15 بر 14 برای اولین بار قهرمان آسیا شود.
این پیروزی البته در شرایطی برای پاکدامن به دست آمد که حریف او در رده 17 دنیا قرار دارد و خودش نفر شانزدهم دنیاست.
 
تکرار طلای استاد پس از 22 سال
آخرین باری که یک ایرانی در صدر شمشیربازی سابر قهرمانی آسیا ایستاده بود، به 22 سال قبل باز می‌گشت. جایی که پیمان فخری نفر اول ایران در آن زمان موفق شد مدال طلا را بر گردن بیندازد. حالا پس از 22 سال، یکی از شاگردان خلف او یعنی علی پاکدامن توانست مدال او را تکرار کرده و اولین طلای خود در آسیا را به گردن بیندازد.
پیش از این عابدینی در مسابقات زون و انتخابی المپیک موفق به کسب مدال طلا شده بود اما طلای قهرمانی آسیا بیش از دو دهه بود که از دست سابریست‌های ایران دور مانده بود.
این طلا البته در شرایطی به دست آمد که کره جنوبی بدون حضور سه بازیکن اصلی و اول خود راهی این مسابقات شده بود. گو بونگیل (نفر هفتم دنیا)، او سانگوک (نفر نهم دنیا) و کیم جوانگوان (نفر 15 دنیا) سه بازیکن اول کره جنوبی بودند که در این رقابت‌ها غایب بودند و راه را برای قهرمانی پاکدامن باز گذاشتند.
کسب طلا در سابر قهرمانی آسیا پس از 22 سال به دست آمد اما اتفاق تاریخی این مسابقات، کسب دو مدال بود که برای اولین بار در تاریخ به دست می‌آمد. برنز رهبری توانست طلای پاکدامن را تاریخی کند و ارزش بسیار بیشتری به آن بدهد.

جستجو
آرشیو تاریخی