صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فوتبال قاره امریکا این روزها حسابی داغ شده

بازگشت ایالات متحده به خانه اول

دومین دوره لیگ ملت‌های فوتبال امریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف) به آخر رسید و بامداد فردا (دوشنبه 4 صبح) فینال آن در لس‌آنجلس امریکا انجام می‌شود. تیم ملی امریکا که مدافع عنوان قهرمانی این مسابقات تازه تأسیس است باید در کالیفرنیا میزبان کانادا باشد. خیلی‌ها می‌گویند این دو تیم فینال جام ملت‌های امریکای شمالی و مرکزی موسوم به گلد‌کاپ که از ماه آتی شروع می‌شود را هم برگزار خواهند کرد.
دو کشور در جام جهانی 2022 هم به نسبت خود خوب درخشیدند و البته قرار است با مکزیک میزبانی رقابت‌های آتی جام جهانی که در سال 2026 برگزار می‌شود را هم داشته باشند.
خبر مهم درباره تیم ملی امریکا در آستانه فینال فردا این است که این تیم بالاخره سرمربی قطعی خود را شناخت.
وقتی امریکا در جام جهانی خوش درخشید و نشان داد یک نسل جوان خوب دارد، همه از برنامه‌ریزی بلندمدت فدراسیون فوتبال این کشور تمجید کردند. اینکه تکلیف آنها برای جام جهانی 2026 که میزبان‌شان هستند مشخص است و می‌دانند که چه می‌خواهند. اما یک ماه بعد از جام جهانی به ناگاه گرگ برهالتر، سرمربی این تیم از سمتش کناره گرفت تا یانکی‌ها در جست‌وجوی سرمربی جدید باشند. ولی حالا با اعلام فدراسیون فوتبال ایالات متحده امریکا قرار است دوباره گرگ برهالتر روی نیمکت آنها بنشیند.
ماجرای رفتن و آمدن برهالتر برمی‌گشت به یک افشاگری از زندگی خصوصی او که بیشتر بوی تسویه حساب داشت. وقتی برهالتر به جیووانی رینا در جام جهانی بازی نداد و بعد هم اعلام کرد می‌خواهد از تیم ملی کنارش بگذارند، مادر او که دوستی خانوادگی نزدیکی با گرگ برهالتر داشت یک ماجرای قدیمی مربوط به سال 1992 را افشا کرد که گرگ با همسرش بدرفتاری کرده و خشونت خودش را بروز داده است. برهالتر هم که با حمله بی‌رحمانه رسانه‌ها روبه‌رو شد، فرار را بر قرار ترجیح داد.
بعد از این اتفاق، ارنی استوارت، مدیر ورزشی فدراسیون فوتبال امریکا هم استعفا داد و فدراسیون را مجبور کرد تا قبل از انتخاب یک سرمربی جدید، جانشینی برای او پیدا کنند.
بر همین اساس مت کراکر، مدیرسابق باشگاه ساوتهمپتون در ماه آوریل استخدام شد و جست‌و‌جو برای انتخاب سرمربی جدید را ادامه داد.
در رسانه‌ها گفته می‌شد که جسی مارش، سرمربی سابق لیدز یونایتد که در ایالات متحده بازی و سرمربیگری کرده بود، گزینه اول است اما در نهایت، جست‌وجوها با حمایت بازیکنان امریکایی - از جمله کریستین پولیسیچ، هافبک چلسی - که مقدمات بازگشت او را فراهم کرد، منجر به بازگشت برهالتر شد.
برهالتر پس از اینکه ایالات متحده را به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی 2022 رساند و رکورد 37 برد، 11 تساوی و 12 شکست را از سال 2019 روی نیمکت این تیم به دست آورده بود، مربی آینده‌داری تصور می‌شد. او در اواخر سال 2018 پس از یک دوره پنج ساله با تیم کلمبوس، به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و پیش از این هدایت تیم سوئدی هاماربی را بر عهده داشت.
 
ماجرای آتشین بازی نیمه‌نهایی
تیم ملی امریکا برای رسیدن به فینال باید در مرحله نیمه نهایی از سد مکزیک می‌گذشت. دو تیم دو سال پیش اولین فینال این رقابت‌ها را برگزار کرده بودند که امریکا موفق شده بود در وقت‌های اضافه مکزیکی‌ها را 3 بر 2 شکست دهد. جدال آنها در نیمه‌نهایی امسال اما حسابی جنجالی شد و 4 اخراجی داشت.
وقتی امریکا 2-0 از رقیبش جلو افتاده بود، سزار مونتس در دقیقه 69 با یک تکل بسیار خشن تعادل بازیکن تیم ملی امریکا را در میانه زمین به هم زد.
دعوای بسیار شدیدی بین بازیکنان دو تیم بعد از این خطا به وجود آمد که وستون مک‌کنی در متن آن قرار داشت؛ او که در حین درگیری پیراهنش توسط بازیکنان حریف پاره شده بود همراه با مونتس با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد؛ ستاره تیم ملی امریکا با بوسیدن لوگوی کشورش در این لحظات سعی در تحریک بازیکنان تیم حریف داشت.
جنجال در بازی دو تیم یک بار دیگر بعد از گل ریکاردو پاپی به وجود آمد. مکزیک که بعد از دریافت گل سوم در دقیقه 78 دیگری امیدی به جبران نداشت، رو به بازی انتحاری آورد. در دقیقه 85 بود که سرجینو با دست مانع از شروع سریع پرتاب اوت بازیکنان مکزیک شد تا دعوای شدیدی بین او و جراردو آرته‌آگا به وجود آمده و به اخراج هر دو بازیکن بینجامد.
این دیدار جنجالی و پربرخورد در نهایت با پیروزی 3-0 امریکا به پایان رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی