صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

یک استقلال در انتظار معرفی سرمربی

روز نکو

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
انتخاب سرمربی استقلال امروز به گفته حجت کریمی به مرحله نهایی خواهد رسید و سرمربی انتخاب خواهد شد. بعد از اینکه حذف سرمربی اسپانیایی که سابقه مربیگری در رئال مادرید را داشت، منتفی شد مسئولان باشگاه استقلال روند مذاکره با مربیان ایرانی را ادامه دادند و در نهایت گفته شد که امروز سرمربی انتخاب می‌شود.

نکونام با شانس بسیار بالا
گرچه هواداران استقلال انتظار داشتند اعضای هیأت مدیره، کمیته فنی و دیگر مسئولان باشگاه استقلال بعد از جدایی ساپینتو پروسه انتخاب یک سرمربی مطرح و با رزومه خارجی را دنبال کنند اما ظاهراً در باشگاه استقلال هیچ عزمی برای جذب مربی مطرح خارجی وجود ندارد و آنها به دنبال عقد قرارداد با گزینه‌های دم دستی ایرانی هستند تا به نوعی خود را از مهلکه انتخاب سرمربی استقلال خارج کنند.
یکی از دلایلی که در انصراف تصمیم‌گیران استقلال برای دنبال کردن پروسه انتخاب سرمربی خارجی مطرح شده، موضوع پرداخت ریالی یا ارزهایی به جز دلار و یورو است. این تصمیم در حالی اعلام شده که باشگاه گل‌گهر سیرجان با سرمربی یونانی به توافق رسیده و قرارداد را هم امضا کرده است. باشگاه تراکتور نیز قرار است با خمس ادامه دهد و در عین حال باشگاه سپاهان اصفهان نیز مواریس را در اختیار دارد و به این مربی قطعاً دستمزد ارزی پرداخت خواهد کرد.
باشگاه استقلال اما خیلی زود از این مسیر خارج شد تا نگاه‌ها به سمت جواد نکونام متمرکز شود. گزینه‌ای که به لحاظ شخصیتی و سابقه بهتر از دیگر گزینه‌ها است. نکونام هم در استقلال بازی کرده و هم سوابقی طولانی در تیم ملی دارد. او که مربیگری را با دستیاری در تیم ملی در زمان کی‌روش آغاز کرد، هدایت تیم‌های خونه به خونه، نساجی و فولاد را در کارنامه دارد. نکونام در فوتبال ایران صاحب جام قهرمانی لیگ برتر نشده اما او با فولاد فاتح جام حذفی و سوپر جام بوده و بی‌شک اگر امروز به عنوان سرمربی استقلال برگزیده شود، دستیابی به جام قهرمانی لیگ برتر را در اولویت برنامه‌های خود قرار خواهد داد و به سوی این هدف حرکت خواهد کرد. نکونام بدون شک نسبت به ربیعی، الهامی و منصوریان گزینه مناسب‌تری به حساب خواهد آمد و اگر از سوی باشگاه استقلال نام او به عنوان سرمربی اعلام شود، از حمایت حداکثری هواداران برخوردار خواهد بود. هوادارانی که البته در این مرحله از او حمایت قطعی خواهند کرد اما انتظار دارند اگر به عنوان سرمربی برگزیده شد در لیگ برتر نیز صاحب جام قهرمانی شود. تردیدی نیست اگر نکونام در لیگ نتیجه مناسب نگیرد، همین هودارانی که امروز خواستار حضورش در استقلال شده‌اند، از او انتقاد خواهند کرد، به همین دلیل نکونام باید با در نظر گرفتن همه جوانب گام به دایره مربیگری در استقلال بگذارد و همه محاسبات را به دقت انجام داده و اجازه ندهد که اعتبار مربیگری‌اش در استقلال خدشه‌دار شود.

ربیعی مطلوب هواداران نیست
اما در کنار نکونام نام محمد ربیعی نیز شنیده می‌شود. این مربی که از جمله گزینه‌های نوظهور در فوتبال ایران محسوب می‌شود هرگز مطلوب هواداران استقلال نیست و مطرح شدن نامش نیز با انتقادهایی از سوی استقلالی‌ها همراه شده است. بسیاری از هواداران استقلال بر این باورند که باشگاه استقلال نباید با ربیعی وارد مذاکره می‌شد و طرح نام او نوعی بی‌احترامی به اعتبار و شخصیت باشگاه استقلال است. اما سوای این مسائل ربیعی حتی اگر به لحاظ فنی نیز نسبت به نکونام برتری داشته باشد، به لحاظ سابقه و کاراکتر مربیگری گزینه شایسته‌ای برای هدایت استقلال محسوب نمی‌شود. با این حال او تا روز آخر با نکونام در یک سبد قرار داشت که این نشان از تمایل برخی اعضای کمیته فنی استقلال به جذب این مربی دارد که باید دید امروز آیا او می‌تواند گوی سبقت را از نکونام برباید یا اینکه در این رقابت شکست خواهد خورد؟!

جستجو
آرشیو تاریخی