نصیرزاده: آذری فرق غرامت آموزشی و حق رشد را نمی‌دانست

قانون دزد و پلیس

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

آیین‌نامه جدید سازمان لیگ هنوز هم پر از ابهام و شبهه است و هنوز از سمت چندین باشگاه بعضی از بندهای آن با وجود امضای نمایندگان آنها به رسمیت شناخته نشده است. با توجه به نزدیک شدن به پنجره نقل و انتقالاتی هنوز بسیاری از باشگاه‌ها تکلیف خود را با توجه به قانون جدید نمی‌دانند. اعضای هیأت رئیسه فوتبال نیز خود قبول دارند که بعضی از بندها دارای ایراداتی است و قرار است که در آیین‌نامه نهایی مشکلات قوانین اولیه ارائه شده برطرف شده باشد.
هوشنگ نصیرزاده عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ و یکی از تدوین کنندگان آیین‌نامه جدید در مصاحبه اخیر خود به سؤالات و شبهه‌هایی که در مورد قوانین جدید وجود دارد پاسخ داد که در زیر می‌خوانیم؛
تمدید یکساله با افزایش 25 درصدی قرارداد بازیکن
«به جز اسپانیا، در تمام لیگ‌های دنیا چنین موضوعی وجود دارد. قراردادهای یکطرفه از مواردی است که باشگاه را با شکست مواجه می‌کند. برای مثال بازیکنان بزرگ جهان هر جا بروند، قراردادهای‌شان زیر ۵ سال نیست اما در ایران دوست داریم این بحث را دور بزنیم و از این باشگاه به آن باشگاه برویم. این به باشگاه‌ها آسیب می‌زند. مثالی بین مربیان وجود دارد که اگر یک تیم ۲ سال بازیکنانش کنار هم باشند، دیگر نیاز به مربی ندارد. یادتان هست یک سال فیفا پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس را بسته بود اما این تیم قهرمان شد و به فینال آسیا رفت‌‌‌. این قانون بد خوانده شده و فقط مربوط به قراردادهای یکساله است.»
 
بازیکنان خارجی نیز شامل این قانون می‌شوند؟
«این قانون باید حتماً در قرارداد آنها مکتوب آورده شود، اگر شرط نشود، اصلاً قرارداد امضا نمی‌شود.»
 
بازیکنی به زور نگه داشته نخواهد شد
«این قانون اینگونه نیست که اگر بازیکن بخواهد برود، باشگاه بگوید باید بمانی‌. این شرط قراردادی است و در قرارداد درج می‌شود. یعنی باید درج کنند قرارداد تا پایان فصل ۰۳-۱۴۰۲ معتبر است و باشگاه حق دارد تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در صورتی که تمایل به ماندگاری دارد، این موضوع را کتبی به بازیکن اعلام کند. در آن صورت می‌تواند با اضافه کردن ۲۵ درصد به مبلغ قرارداد سال گذشته، قرارداد را اتوماتیک‌وار تمدید کند اما اگر بازیکن نخواست بحث تمام می‌شود و بازیکن هر جا که دلش بخواهد می‌رود.»
 
چرا لژیونرها سهمیه خارجی هستند؟
«فوتبال پدیده غربی و یک ورزش خارجی است. خود به خود غربی‌ها بهتر از ما فوتبال بازی می‌کنند. فدراسیون فوتبال برای تقسیم نیروها بین باشگاه‌ها و ایجاد تعادل گفت لژیونری که مورد پسند تیم‌های اروپایی قرار گرفته قطعاً به نسبت بازیکنی که در داخل بازی می‌کند، بهتر است. به باشگاه‌ها گفته‌ایم ۶ بازیکن خارجی که یکی از آنها حتماً باید آسیایی باشد، به خدمت بگیرید. وقتی یک بازیکن مورد پسند اروپایی‌ها به کشورمان وارد می‌شود، این به مفهوم افزایش توانمندی فنی یک تیم است. به همین دلیل گفتیم باشگاه دیگر یکی از خارجی‌هایش را استفاده نکند. این به خاطر توزیع برابر نیرو و قدرت در باشگاه‌ها است. واقعا جزو مصوبات خیلی خوب است.»
 
لژیونر تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس آسیایی است!
«در مورد بازیکنانی که در تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس بازی می‌کنند، اگر بخواهند به صورت قرضی به تیم‌های داخلی برگردند بازیکن آسیایی به حساب می‌آیند که هر تیم می‌تواند ۶ بازیکن آسیایی بیاورد.»
قرارداد به شرط تست پزشکی
« به باشگاه‌ها گفته‌ایم اعتبار یک قرارداد منوط به موفقیت بازیکنان در تست پزشکی و اخذ مجوز کار است‌. برخی مواقع بازیکنان قرارداد امضا می‌کنند و سپس مشخص می‌شود مشکل پزشکی مثل آریتمی قلبی دارند یاACL  زانوی خود را عمل کرده‌اند. در آن زمان باید کل پولش را بدهید. به باشگاه‌ها گوشزد کرده‌ایم قبل از امضای قرارداد این کار را بکنند یا ایفمارک یک مربی را به دلیل استفاده از انسولین رد می‌کند زیرا ممکن است ناگهان روی نیمکت دراپ کند. در مقررات فیفا هم چنین مواردی هست .مورد دیگر این است که برخی مربیان خارجی می‌آمدند و قرارداد دسته جمعی امضا می‌کردند. مثلاً می‌نوشت من و دستیارانم. یک پولی می‌گرفت و می‌توانستند تک تک شکایت کنند‌. گفتیم در ایران به این دلیل که می‌خواهیم برای مربیان کارت صادر کنیم، باید قرارداد جدا داشته باشند.»
نصیرزاده در مورد اینکه ماده ۵ اساسنامه فدراسیون فوتبال می‌گوید مقررات ناظر بر وضعیت بازیکنان و نقل و انتقالات آنها باید توسط هیأت رئیسه فدراسیون مطابق مقررات جاری نقل و انتقالات تصویب شود، گفت: آن ماده اساسنامه سر جایش است و اصلاً به آن دست نزدیم. این دستورالعمل موضوع را تشریح کرده است.
وی در خصوص اینکه توسط یک کارگروه دستورالعملی به شکل متمم برای آن آیین‌نامه ارائه شده، توضیح داد: چیز جدیدی مصوب نکرده‌ایم. مواردی که توسط هیأت رئیسه مصوب می‌شود جایگاهش مصون و محفوظ است و هیچ ارتباطی ندارد‌. سازمان لیگ یک سازمان به ثبت رسیده خصوصی است که مسابقات را برگزار می‌کند. اساسنامه‌اش مصوب شده و حق دارد قوانین و قواعد خاصی برای برگزاری مسابقاتش مصوب کرده و در اختیار باشگا‌ه‌ها بگذارد. مثل اینکه قانون انگشت زدن بازیکنان در دفتر هیأت فوتبال را لغو کرد.
عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ در خصوص اینکه در این بند ۵ واژه آیین‌نامه قید نشده و قوانین جدید نقل و انتقالات بازیکنان اشاره کرده و شاهد قوانین جدیدی در این دستورالعمل هستیم، آیا نیازی به تصویب هیأت رئیسه فدراسیون نداشت، گفت: خیر. نیازی نداشت زیرا از نظر ما قوانین جدیدی نیست بلکه هر آنچه بوده تفسیر شده است.

آذری آدمی فیک است!
«آقای آذری گفته‌اند که کمیته تدوین مقررات کارگروه را نوشته است؟ اصلاً این دستورالعمل را کمیته تدوین مقررات ننوشته است. بلکه یک کارگروه نوشته اما آذری از ابتدای صحبت‌هایش به جاده خاکی می‌زند. خواهش می‌کنم اطلاعاتش را در مورد فوتبال بیشتر افزایش بدهد. مثل آن زمان که به غرامت آموزشی می‌گفت حق رشد که اصلاً چنین واژه‌ای در فوتبال نداریم. این مواردی که می‌گوید اشتباه است و باید اطلاعاتش را بیشتر کند. مدت‌ها از فوتبال دور بوده و نمی‌داند ساعت چند است. همیشه می‌خواهد با یک آهنگ کنسرت بدهد، با یک شعر به مشاعره برود‌. یک بند را نمی‌داند و اظهار فضل می‌کند. بین آدم‌های اصلی و فیک فرق است. یعنی کسی که در حوزه فوتبال نیست به فوتبال می‌آید و تمام موفقیت‌هایش نیز به خاطر پولی است که در اختیارش بود. در ایران پول بهترین مدیرعامل است. وقتی پول دارید دلار می‌گیرید و بازیکن از خارج می‌آورید و می‌گویید پول رضایتنامه‌اش را می‌دهم‌. تکلیف آذری به عنوان آدم فیک مشخص است. آقایان پرسپولیسی، استقلالی  و تراکتوری سقف بودجه به من ربطی ندارد. سازمان بازرسی ورود کرده و گفته تیم‌هایی که زیر نظر دولت هستند، زیاد هزینه می‌کنند. کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هم گفته با این آمار و ارقامی که می‌دهید فصل آینده همه چیز داغان می‌شود. به من گفته‌اند مهارت کلامی داری به یک برنامه برو و این موارد را تشریح کن.»
 
ما پلیس نیستیم
«ممکن است که خارج از دستورالعمل، ملک و املاکی به بازیکنان برای جبران سقف قراردادها داده شود، خیلی مواقع در رانندگی تخلف می‌کنید اما در می‌روید و اتفاقی نمی‌‌افتد اما آنچه عیان است و در قراردادها می‌آید، در فدراسیون فوتبال ثبت می‌شود. مجموع قراردادها جمع می‌شود. اگر باشگاهی که من‌ هم از آن اطلاع دارم به بازیکن می‌گوید بیا قرارداد ببند و سپس از جای دیگری ۱۰ تا ۲۰ میلیارد به تو می‌دهم، فدراسیون که پلیس نبوده و قابل کنترل نیست.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی