صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

تازه‌واردهای لیگ عربستان چطور درآمدشان را خرج می کنند؟

سرنوشت پول‌های سعودی

رسول مجیدی
روزنامه نگار

 این روزها باشگاه‌های عربی فعال‌ترین باشگاه‌های فوتبال دنیا در فصل نقل و انتقالات اروپا هستند! تا چندسال قبل حتی تصور اینکه فوتبالیستی درجه یک بعد از بازنشستگی به لیگ عربستان برود سخت بود؛ حالا اما شرایط به گونه‌ای است که فوتبالیست‌های درجه یک و کلاس جهانی در حالی که هنوز می‌توانند چندسال دیگر در اروپا بازی کنند، با باشگاه‌های سعودی مذاکره می‌کنند و بعضاً با این تیم‌ها قرارداد می‌بندند. اما این پول جدیدی که وارد فوتبال می‌شود قرار است چگونه در اروپا تأثیر بگذارد؟ آیا این سرمایه‌گذاری هنگفت دولت سعودی، موجب تلاطم مالی در قاره سبز نمی‌شود؟ قطعاً بازیکنان حالا برای ماندن در باشگاه‌های‌شان پول بیشتری می‌خواهند. سؤال بعدی اما این است بازیکنانی که به عربستان می‌روند با پول‌های زیادی که می‌گیرند چه می‌کنند؟ آن را تبدیل به ملک می‌کنند؟ قطعاً این پول زیاد می‌تواند بازارهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار دهد.شاید مرور سرنوشت قسمتی از پول دریافتی ستاره‌های تازه‌وارد لیگ عربستان خالی از لطف نباشد. کانته و بنزما و ایکاردی چگونه می‌خواهند پول‌شان را خرج کنند؟
 
کانته در پی خرید یک باشگاه
انگولو کانته که با فرانسه قهرمان جام جهانی شده و وقتی چلسی قهرمان اروپا شد همه می‌گفتند به لطف درخشش او به این موفقیت رسیده، فصل بدی را پشت سرگذاشت. او بیشتر هفته‌های فصل را مصدوم بود و یکی از مشکلات اصلی چلسی هم نداشتن کانته بود. او حالا با باشگاه الاتحاد به توافق رسیده تا سالی 100 میلیون یورو از آنها بگیرد. جالب اینجاست که کانته تنها 32 سال دارد و دست‌کم 3 سال دیگر می‌تواند در اوج باشد.
حالا گفته می‌شود او در حال مذاکره است تا با بخشی از پولش تیم ویرتون بلژیک را بخرد. این باشگاه به تازگی از دسته دوم بلژیک به پایین سقوط کرده است. ظاهراً کانته شخصاً به این باشگاه رفته و زیرساخت‌های آن را از نزدیک دیده است و برای خرید بخش عمده سهامِ باشگاه پیشنهاد داده است.
بنزما و مشکلاتش با اداره مالیات اسپانیا
یکی از جذابیت‌های بازی در لیگ عربستان برای فوتبالیست‌ها این است که در این کشور قانون مالیات بر درآمد وجود ندارد! یعنی آنها برخلاف کشورهای اروپایی که بعضاً تا 45 درصد درآمدشان را باید به اداره مالیات می‌پرداختند، اینجا و در عربستان تمامی مبلغ پیشنهاد شده به خود را در حساب‌شان رؤیت خواهند کرد. اما این ماجرا برای کریم بنزما متفاوت است. چون اوهمچنان مشمول یکسری مالیات‌های مرتبط با اسپانیا خواهد بود. در اسپانیا قانونی وجود دارد به‌نام «مالیات خروج». این قانون به کسانی تعلق می‌گیرد که در 15 سال گذشته حداقل 10 سال را در اسپانیا یا هر کشور عضو اتحادیه اروپا سکونت داشته‌اند و همچنان دارایی‌هایی در آنجا دارند و حالا در کشوری غیراروپایی کسب درآمد می‌کنند. رقم مالیات هم بر اساس درآمد متفاوت است و بین 19 تا 28 نوسان دارد. بدون شک سقف این قانون شامل کریم بنزما خواهد شد که درآمدی 100 میلیون یورویی دارد. مگر اینکه او املاکش را در اسپانیا بفروشد و دیگر به این کشور سفر نکند.

ZOOM
بازیکنانی که به عربستان نه گفتند
طبق اعلام روزنامه اسپورت، مودریچ با پیشنهاد ۱۰۰ میلیون یورویی برای دو سال از لیگ عربستان مواجه شده است. تیم عربستانی حاضر است ۵۰ میلیون یورو در سال آن هم بدون کسر مالیات به مودریچ بدهد و ۲۰ میلیون یورو پاداش هم ضمیمه قرارداد او خواهد شد. اما ظاهراً هافبک کروات رئال مدرید باوجود این پیشنهاد نجومی از لیگ عربستان قصد دارد که در رئال باقی بماند. او دیروز در یک گفت‌وگوی رادیویی این خبر را تأیید کرد. همچنین در روزهای اخیر رسانه‌های عربی و اروپایی از پیشنهاد ۸۰ میلیون یورویی الهلال به لوکاکو خبر دادند و حتی نماینده باشگاه الهلال برای مذاکره با این مهاجم بلژیکی راهی فرانسه هم شد. اما روزنامه گاتزتا دلواسپورت ایتالیا اعلام کرد که لوکاکو هم به پیشنهاد الهلال پاسخ منفی داده است و می‌خواهد در فوتبال اروپا باقی بماند. الهلال به نیمار، گوندوغان و طارمی هم برای تقویت خط حمله خود پیشنهاد‌های بسیار خوبی داده اما هیچ کدام از این بازیکنان پاسخ مثبت ندادند.
لیگ عربستان البته بلندترین و سخت‌ترین «نه» را از مسی شنید که پیشنهاد دریافت سالی 500 میلیون یورویی را رد کرد و با مبلغی کمتر راهی لیگ امریکا شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی