صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

گل‌محمدی برای دستاوردهای بعدی باید عطش بیشتری داشته باشد

بمان و در پرسپولیس جاودانه شو!

محمد قراگزلو
خبرنگار
یحیی بعد از بردن سه‌گانه و رقم زدن فصلی تاریخی اعلام کرد خسته شده و مدتی نیاز به استراحت دارد اما اگر این حرف برآمده از استراتژی او جهت اختصاص بودجه بیشتر و بستن تیمی قدرتمندتر برای فصل بعد نباشد نشان از رسیدن یک مربی به سقف آرزوهایش دارد.  یحیی 52 سال دارد و از سال 1387 مربیگری می‌کند اما غیر از این مقطع سه سال و نیم فعلی و یک نیم فصلی که در فصل 92-91 سرمربی پرسپولیس بوده در تیم‌های متوسط و بعضاً کوچک سرمربیگری کرده و فشاری متحمل نشده است. با این حال فشاری که بعد از قهرمان نشدن در فصل گذشته متحمل شد روی دیگر مربیگری را به او نشان داد و روزهای سختی را تجربه کرد. بعد از آن یحیی با کسب تجربه از فصل قبل، با تغییر استراتژی رفتاری خود تیمش را به سمت موفقیت هل داد و البته با پتانسیل فنی بالای تیمش بهترین فصل فوتبالی خود را رقم زد.
دستاوردهای گل‌محمدی در این فصل فوق‌العاده بود و او بالاخره از زیر سایه برانکو درآمد چراکه با قهرمانی توأمان لیگ برتر و جام حذفی و البته بردن بی‌دردسر سوپرجام به یکباره از حیث تعداد جام‌هایی که برانکو با پرسپولیس برده به او رسید اما هنوز خیلی چیزها مانده که یحیی باید به آن دست یابد و همین‌ها می‌تواند انگیزه بزرگی برای رسیدن به دستاوردهای بزرگتر باشد.
گل‌محمدی شیفته فلسفه فوتبال پپ گواردیولا است و حالا حتماً از اینکه برخی شاگردانش او را با پپ مقایسه می‌کنند خشنود و راضی است اما  یحیی بداند گواردیولا حتی بعد از کسب سه‌گانه و آن همه تلاشی که در راه رسیدن به قهرمانی لیگ قهرمانان داشت و حرف شنید و پا پس نکشید، با عطش زیادی درباره آینده و موفقیت‌های بیشتر حرف زد. پپ بعد از آن دوران درخشان در بارسلونا و تبدیل آن تیم رویایی به بهترین تیم تاریخ، در بایرن مونیخ و سیتی بارها از رسیدن به قهرمانی اروپا ناکام بود و بعضاً پای فینال یا حتی در فینال شکست خورد تا اینکه بعد از 12 سال دوباره جام قهرمانی اروپا را لمس کرد.
یحیی یک بار تا فینال آسیا و یک بار تا یک چهارم نهایی این رقابت‌ها پیش رفته که بار اول با کمی بدشانسی و محرومیت و جدایی 6-5 مهره کلیدی‌اش و رقم خوردن اتفاقاتی عجیب در بازی (دو پنالتی باد آورده برای حریف) جام را از کف داد و بار دوم در شرایطی که سوء‌مدیریت باشگاه باعث شده بود تا یک روز دیرتر به ریاض سفر کند اسیر تیم قدرتمند و متمول الهلال شد.
موفقیت دوباره در لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند مهم‌ترین و بزرگترین بهانه برای شروع مجدد و پرقدرت در پرسپولیس باشد، هرچند آنچه گل‌محمدی برای این مهم نیاز دارد باید به بهترین نحو و تا حد توان باشگاه تأمین شود بلکه دوباره با کمی معجزه فینال آسیا محقق شود.
یحیی می‌تواند عنوان پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر را هدف بگیرد که عنوان کوچکی نیست. امیر قلعه‌نویی در این رقابت‌ها 5 جام قهرمانی دارد، در حالی که یحیی مثل برانکو سه جامه شده و دو جام دیگر فاصله باقی مانده تا به سرمربی فعلی تیم ملی برسد.
یحیی باید پرافتخارترین سرمربی جام حذفی را هم هدف بگیرد. او با قهرمانی امسال به رکورد سه قهرمانی علی پروین، بهمن صالح‌نیا و علی دایی رسید و با یک عنوان دیگر می‌تواند از آنها عبور کند.
یحیی و تیمش با ده برد متوالی قهرمان لیگ و حذفی شدند اما او دو برد دیگر نیاز دارد تا تعداد بردهای متوالی در پرسپولیس را بشکند، که این هم می‌تواند انگیزه‌ای برای شروع درخشان در فصل آینده باشد. پرسپولیس با پتانسیل‌هایی که دارد تحت هدایت یحیی می‌تواند عناوینی مثل بیشترین امتیاز تاریخ لیگ برتر، کمترین گل خورده این رقابت‌ها و بیشترین گل زده را هم هدف بگیرد که اصلاً دور از دسترس نیست.
همه اینها می‌تواند برای یحیی گل‌محمدی انگیزه‌های مهمی برای بازگشت باشد اما شاید مهمترین انگیزه تبدیل به محبوب‌ترین سرمربی تاریخ باشگاه پرسپولیس باشد که جایگاه رفیع‌تری دارد. گل‌محمدی فصل قبل جدا از افتخارات فوتبالی و قهرمانی‌های تاریخی، تبدیل به چهره محبوب‌تری نزد مردم شد و اگر این افتخارت فوتبالی و منش پسندیده او تداوم داشته باشد رسیدن به این عنوان و جاودانه شدن در باشگاهی که مردان بزرگ و نامدار کم ندارد در انتظار او باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی