صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

آلمان در یک بازی پرانتقاد با اوکراین به تساوی 3-3 رسید

مشکل مانشافت چیست؟

رسول مجیدی
روزنامه نگار

دوشنبه شب تیم ملی آلمان در هزارمین بازی تاریخ فوتبالش در مصافی دوستانه به دیدار اوکراین رفت. این بازی دارای پیامی سیاسی بود. مدیران فدراسیون آلمان که تیم ملی‌شان به‌دلیل میزبانی یورو 2024 در مسابقات انتخابی این رقابت‌ها حضور ندارد، 3 دیدار دوستانه برای «مانشافت» تدارک دید‌ه‌اند که اولینش با اوکراین جنگ‌زده بود.
با این همه این بازی پیام‌های فوتبالی زیادی هم داشت. آلمان در یک دیدار ضعیف 3 گل از اوکراینی که بازیکنانش تمرینات آنچنانی هم نداشتند، دریافت کرد و در نهایت با گل دیرهنگام کیمیش بازی را 3-3 کرد. دیروز رسانه‌های آلمانی و البته هواداران مانشافت حسابی از روند بازی تیم فلیک انتقاد کردند.
مشکلات دفاعی تیم ملی آلمان البته چیز جدیدی نیست. هانسی فلیک از قبل گفته بود قصد دارد تیمش را با سیستم سه دفاعه و روش 2-5-3 به زمین بفرستد. این برای آلمان که سال‌ها 4 دفاعه بازی کرده و بیشتر تیم‌های باشگاهی‌اش هم 1-3-2-4 بازی می‌کنند کمی مشکل است. بخصوص اینکه یوآخیم لوو، سرمربی قبلی آلمان هم در روزهای پایانی صدارتش بر نیمکت تیم ملی آلمان از همین شیوه سه دفاعه استفاده کرد و آلمان نتایج بسیار بدی گرفت.
فلیک البته گفته قصد ندارد تیم ملی آلمان را در یورو 2024 با ترکیب 2-5-3 به زمین بفرستد. بلکه می‌خواهد تیمش برای این شیوه بازی هم آماده باشد تا در صورت لزوم امکان تغییر روش را داشته باشد.
او بعد از بازی و در کنفرانس خبری حرف‌های جالبی در این مورد زد. وقتی خبرنگاران از او پرسیدند: «در مسابقه با اوکراین دفاع سه نفره را امتحان کردید و بعد در جریان بازی به دفاع چهار نفره برگشتید. دیگر تیم‌تان سه دفاعه بازی نخواهد کرد؟» فلیک جواب داد: «نه. ما یک برنامه داریم که آن را دنبال خواهیم کرد. روش‌هایی هست که تنها با تمرین و بازی بیشتر یاد گرفته می‌شوند. ما همچنان روی این مسأله کار می‌کنیم، ضمن اینکه سعی می‌کنیم در آن مناطقی که مرتکب اشتباه شدیم، بهتر شویم.»
سرمربی مانشافت بعد از این ضعف اصلی تیم ملی آلمان از نظر خودش را اینگونه اعلام کرد: «من پیش از این مربی خیلی از تیم‌ها بوده‌ام، وظایف مختلفی را برعهده داشته‌ام و در تیم ملی هم کمک مربی بوده‌ام. سطح بازیکنان در تمرینات خیلی بالا است. اما تیم اعتماد به نفسش را خیلی زود از دست می‌دهد که باید روی این مسأله کار کنیم. به کمک چند تا برد می‌توانیم این اعتماد به نفس را کم‌کم به دست بیاوریم. به همین دلیل است که مسیر پیش رو کمی سخت‌تر از حالت عادی است.»
فلیک که انتقادهای زیاد خبرنگاران را می‌دید، در ادامه به نکته تاریخی جالبی اشاره کرد: «خیلی از شما مارس 2006 که 4 بر یک به ایتالیا باختیم و جو تیم به‌شدت منفی بود را دیده‌اید. به هر حال، آن تابستان برای ما رؤیایی شد. الان به نسبت آن زمان وقت بیشتری داریم ولی این را هم می‌دانیم که کلی کار سخت پیش روی‌مان است. من به این تیم اعتماد کامل دارم. به هر حال، بهترین چیز برای ما این است که چند تا بازی را ببریم.»
یکی از انتقاداتی که از فلیک می‌شود، بحث انتخاب نفراتش برای حضور در اردو و همچنین انتخاب 11 نفر نهایی است. به طور مثال او زوله، مدافع خوب دورتموند که در بوندسلیگا درخشید را به تیم ملی دعوت نکرده و گفته او باید از نظر ذهنی روی خودش کار کند. همچنین در ترکیب اصلی هم بیش از حد به بازیکنان جدید که بعضاً رویکردهای هجومی لازم را ندارند بها می‌دهد. او از ایلکای گوندوغان که فصل پیش در منچسترسیتی فوق‌العاده بود، در ترکیب اصلی بهره نمی‌برد و خیلی‌ها معتقدند مانشافت با حضور او جذاب‌تر و بهتر خواهد شد.
با همه این حرف‌ها بنظر می‌رسد فلیک باید نتایج خوبی در دیدارهای دوستانه آتی، برابر لهستان و کلمبیا به دست آورد. در غیر این صورت، آلمان نه تنها باید درباره ترکیب 11 نفره‌ در یورو، بلکه شاید مجبور شود درباره سرمربی‌اش هم تصمیم بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی