صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

میلان سیاه‌تر از همیشه

پدرخوانده از شهر رفت

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا روز دوشنبه در سن 86 سالگی در بیمارستان سن رافائل میلان درگذشت. این سیاستمدار و تاجر جمعه گذشته به‌دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و وضعیت سلامتی‌اش روز به روز وخیم‌تر شد. تا اینکه صبح دوشنبه چشم از جهان فرو بست.

علت مرگ
برلوسکونی در ماه‌های اخیر شرایط جسمانی مساعدی نداشت و زمانی که پزشکان بیماری او را لوسمی میلوئید مزمن تشخیص دادند وضعیت نگران‌کننده‌تر شد. در آوریل 2023، پزشکان فاش کردند که او در مراقبت‌های ویژه از سرطان خون و عفونت ریه رنج می‌برد. لوسمی میلوئید نوعی سرطان خون است که می‌تواند عمدتاً در افراد بالای 60 سال رخ دهد و پزشکان در آن زمان او را تحت درمان تخصصی کاهش سلولی و شیمی درمانی قرار دادند. برلوسکونی در سال‌های اخیر، چندین بار در بیمارستان بستری شده بود. در یک مورد ضربان ساز در قلب او کاشته شد، در مورد دیگر به خاطر کووید 19 بستری شد و آن را به‌عنوان سخت‌ترین مصیبت زندگی‌اش توصیف کرد. در یکی از جدیدترین موارد، در ژانویه 2022، به‌دلیل عفونت دستگاه ادراری بستری شده بود.

سال‌ها رسوایی
با بالا رفتن سن برلوسکونی، بعضی‌ها او را به خاطر برنزه شدن دائمی پوست، کاشت مو و دوست دخترهایی که ده‌ها سال از او جوانتر بودند، به سخره گرفتند. برلوسکونی رسوایی‌های شخصی زیادی داشت اما آن زمان به نظر نمی‌رسید کسی بتواند او را محکوم کند.
نخست‌وزیر سابق بارها به خاطر اتهامات مختلف به دادگاه رفت و تحقیقات گسترده‌ای در مورد میهمانی‌های موسوم به «بونگا بونگا» و کسب و کارهای او شامل تیم فوتبال آث میلان، سه شبکه تلویزیونی خصوصی، مجلات و روزنامه‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی و فیلم، آغاز شد.
با وجود اتهامات بی‌شمار اما فقط یک مورد منجر به محکومیت او شد، یک پرونده کلاهبرداری مالیاتی که ناشی از فروش حقوق فیلم در امپراطوری تجاری او بود. این محکومیت در سال 2013 توسط دادگاه کیفری عالی ایتالیا تأیید شد، اما او به‌دلیل سن بالایی که داشت (76 سال) از زندان معاف شد و به انجام کار اجباری و کمک به بیماران آلزایمری محکوم شد.
او بعد از محکومیت کرسی سنا را نیز از دست داد و بر اساس قوانین مبارزه با فساد، به‌مدت شش سال از فعالیت یا تصدی پست دولتی محروم شد.
با این حال برلوسکونی در رأس فورزا ایتالیا باقی ماند و پس از پشت سر گذاشتن دوران محرومیتش در سن 82 سالگی بار دیگر به پارلمان اروپا و سپس سال گذشته به مجلس سنای ایتالیا رسید.
برلوسکونی از زمانی که وارد حاشیه شد با وجود دارایی‌های بی‌شمار و ملک و املاک لوکسی که همچنان داشت، کم کم جایگاه خود را به‌عنوان ثروتمندترین مرد ایتالیا از دست داد.
او همواره به‌عنوان یک شخصیت بحث برانگیز در تاریخ ایتالیا به یاد سپرده خواهد شد، فردی که هرگز در زمینه سیاست اقتصادی کار یا اصلاح بزرگی در ایتالیا انجام نداد و بیشتر به فکر خودش بود. آیندگان سیلویو را به‌عنوان فردی با شخصیتی درخشان اما پر از ایراد خواهند شناخت.

دوران پرفراز و نشیب سیلویو برلوسکونی
برلوسکونی، مؤسس حزب سیاسی راستگرای فورزا ایتالیا، چندین دوره به‌عنوان رئیس دولت خدمت کرد و در انتخابات گذشته به‌عنوان سناتور بازگشته بود.
زندگی و حرفه برلوسکونی با رسوایی‌های جنسی و همچنین اتهامات فساد و محکومیت به کلاهبرداری مالیاتی مخدوش شد. او طولانی‌ترین نخست‌وزیر ایتالیا در دوره پس از جنگ جهانی دوم است.
او همچنین رئیس و مالک آث میلان بود و در سال 1986 این باشگاه را خریداری کرد و آن را از ورشکستگی به یک ابرقدرت اروپایی تبدیل کرد. اخیراً او مالک تیم سری آ مونزا بوده است. او در دوران حضور خود در آث میلان گفته بود: «فقط من می‌توانم آث میلان را از ورشکستگی نجات دهم.»

گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا روز دوشنبه در توئیتر نوشت: «برلوسکونی مرد بزرگی بود و مرگش خلأ بزرگی ایجاد می‌کند. من او را خیلی دوست داشتم. خداحافظ سیلویو.»

رود گولیت گفت: «آقای برلوسکونی در آرامش بخواب. برای همیشه از فرصتی که به من دادی تا برای باشگاه نمادین خود بازی کنم سپاسگزارم.»

پیپو اینزاگی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «همیشه در قلبم هوش و توانایی او را تحسین خواهم کرد و شور و نشاط و تشنگی او برای پیروزی را در قلب خود خواهم داشت. همراه با شما صفحات ویژه زیادی در تاریخ فوتبال ایتالیا نوشتیم و شما همیشه برای من تنها مدیرعامل بزرگ خواهید ماند.»

پائولو مالدینی نیز با انتشار پیامی نوشت: «یک نابغه و رویاپرداز ما را ترک می‌کند، اما مهمتر از همه دوستی که تاریخ کشور ما را تغییر داد. بابت همه چیز از شما متشکرم آقای رئیس، شما به همه ما هواداران میلان اجازه دادید بیش از 30 سال در رؤیایی‌ترین حالت زندگی کنیم. هرگز کسی مثل تو نیست.»

جانلوئیجی بوفون در واکنش به مرگ نخست‌وزیر سابق ایتالیا گفت: «امروز با سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر آینده‌نگر، پرشور و عاشقانه خداحافظی می‌کنیم. او میلان را به یک قدرت جهانی تبدیل کرد و قلب میلیون‌ها هوادار را به دست آورد. میراث او در دنیای فوتبال برای همیشه در یادها خواهد ماند.»

آلن فریدمن که زندگینامه برلوسکونی را با عنوان راه من نوشته است، در مصاحبه‌ای بعد از فوت او گفت: «نخست‌وزیر فقید بزرگترین شخصیت تاریخ ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم بود. برلوسکونی شخصیتی بحث برانگیز داشت. او در دهه نود از بسیاری جهات پوپولیست اصلی در ایتالیا بود. اگرچه او حواشی و اتهامات زیادی را با خود به همراه داشت، اما طرفدارانش او را بسیار دوست داشتند.»

کارلو آنچلوتی در واکنش به مرگ برلوسکونی گفت: «غم امروز، هیچ‌کدام از لحظات شادی که در کنار یکدیگر تجربه کردیم را پاک نمی‌کند. به‌عنوان یک رئیس، همواره قدردانت خواهم بود، اما بالاتر از آن قدردان یک مرد باهوش، وفادار و صادق هستم. کسی که نقشی اساسی در زندگی فوتبالی من، ابتدا به‌عنوان بازیکن و سپس مربی، ایفا کرد. ممنون رئیس.»

فرانکو بارزی بعد از شنیدن این خبر نوشت: «با شنیدن اخبار، احساس تنهایی بیشتری می‌کنم، او برای من مانند یک پدر بود، رئیس‌جمهور منحصر به فرد و دوست‌داشتنی برای همه، او رویاهای من را به واقعیت تبدیل کرد. متشکرم. آسوده بخواب.»

 

 

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی