صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

پویا اسبقی، از چمپیونشیپ تا لیگ ستارگان

یک 37 ساله، رکورددار مربیان ایرانی

امیر اسدی
amirasadijournalist@gmail.com

پویا اسبقی 37 ساله یکی از مربیان جوان و ایرانی است که در کرج متولد شد اما از کودکی همراه خانواده به سوئد رفت و در این کشور مدارج ترقی را طی کرد. او در 37 سالگی یک رزومه خوب را در اختیار دارد. حفظ گفله در لیگ برتر سوئد، قهرمانی با گوته‌بورگ در جام حذفی و راهیابی به لیگ اروپا، سرمربیگری در تیم زیر 21 ساله‌های سوئد و ثبت آمار 7 برد و 3 تساوی در 10 بازی که یکی از مساوی‌ها مقابل ایتالیا به دست آمد، انتقال به بارنزلی در چمپیونشیپ- سطح دوم فوتبال باشگاهی در انگلیس- و قهرمانی با ستاره سرخ بلگراد در فصلی که گذشت، از جمله موفقیت‌هایی است که در کارنامه اسبقی به ثبت رسیده.
اسبقی که در تمام این‌سال‌ها درهای ایران را به روی خود نبست و همیشه منتظر دریافت پیشنهادی جذاب بود، یکی دو روز قبل با الشمال در لیگ ستارگان قطر به توافق رسید و هدایت این تیم را بر عهده گرفت. الشمال که فصل گذشته لیگ ستارگان قطر را در رتبه یازدهم جدول به پایان رساند و پس از پیروزی در دیدار پلی‌آف برابر الخور در سطح اول فوتبال قطر ماندگار شد، دست به تغییر در کادرفنی تیم خود زد و پویا اسبقی، سرمربی ایرانی را به‌عنوان نفر اول کادرفنی خود انتخاب کرد.
سرمربی جدید الشمال تمرینات آماده‌سازی این تیم را در دوحه آغاز خواهد کرد و سپس راهی اتریش می‌شود تا در بازه زمانی 15 جولای تا 2 آگوست آینده برنامه‌های خود را برای حضور بهتر در فصل آینده لیگ ستارگان دنبال کند. از سوی دیگر، ابراهیم عبدالله حسین الساده، رئیس باشگاه الشمال، پس از امضای قرارداد با پویا اسبقی، از علی حمد الکبیسی، مشاور فنی فصل گذشته این باشگاه، تجلیل و از او بابت تلاش‌هایی که در راستای بهبود عملکرد تیم داشت تشکر کرد تا به این شکل قطع همکاری با او را اعلام کند.
اسبقی دو فصل قبل هدیت تیم بارنزلی انگلیس را بر عهده داشت و سپس راهی ستاره سرخ شد و همراه این تیم ابتدا در لیگ اروپا شرکت کرد و بعد عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورد. او با سابقه‌ای از کار در تیم‌های مختلف سوئدی، انگلیسی و صرب حالا هم به قطر می‌رود تا به‌عنوان اولین سرمربی ایرانی در تاریخ فوتبال قطر به کار مشغول بشود؛ کشوری که همواره و در رقابت‌های هر سال خود، بازیکنان ایرانی مختلفی را در جمع نفرات خود داشته است.
اسبقی دو هفته دیگر به قطر می‌رود و کار خود را با الشمال آغاز می‌کند. او میان تمام مربیان ایرانی، دو رکورد ویژه را به‌نام خود ثبت کرده. او اولین سرمربی ایرانی حاضر در چمپیونشیپ انگلیس بود و حالا هم تبدیل به نخستین نماینده فوتبال ایران در لیگ ستارگان قطر و با عنوان سرمربی شده است. اسبقی کار مشکلی برای بقای الشمال در لیگ ستارگان دارد و به همین دلیل چشم به خریدهای جدید دارد. بازیکنانی که بتوانند به کمک الشمال بیایند تا این تیم نتایج بهتری را نسبت به فصل قبل کسب کند. یک مربی ایرانی و یک اسپانیایی در کنار چند قطری، اسبقی را در هدایت الشمال همراهی خواهند کرد. او امیدوار است در لیگ ستارگان قطر خودی نشان بدهد و توانایی‌هایش را به‌عنوان یک مربی جوان ایرانی اثبات کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی