امید المپیکی وزنه‌برداری در کوبا دوباره دست به وزنه می‌شود

استارت در هاوانا بعد از 8 ماه

رضا عباسپور
روزنامه نگار

تورنمنت بین‌المللی گرندپری وزنه‌برداری در کشور کوبا چند روزی است که در شهر هاوانا آغاز شده است. تورنمنتی معتبر که به واسطه گزینشی بودن المپیک، از نظر سطح کیفی و کمی تبدیل شده به دوئلی معتبر برای مدعیان حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس. گرندپری کوبا قطعاً برای تمامی کشورهای مدعی حضور در بازی‌های المپیک آینده، آوردگاهی است که می‌تواند امتیاز ستاره‌های امیدوار برای حضور در پاریس را افزایش داده و برخی از وزنه‌برداران عنواندار جهان و المپیک را نیز که تا کنون موفق به حضور در میادین گزینشی المپیک نشدند همراه با سایر مدعیان وارد گردونه امتیازی المپیک کند. درست مثل رسول معتمدی یکی از امیدهای المپیکی وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی 102 کیلوگرم که به خاطر آسیب‌دیدگی جدی که از ناحیه آرنج دست سال گذشته برایش در مسابقات لیگ وزنه‌برداری ایجاد شد، اردوی تمرینی تیم ملی و مسابقات معتبر مختلفی را از دست داد. حالا اما امید وزنه‌برداری ایران با نظر کادر فنی عازم هاوانای کوبا شده تا ضمن بازگشت به گردونه رقابتی المپیک، بار دیگر توانمندی‌های خود را در قامت یک مدعی  به رخ رقبا بکشد.

بازگشت روی تخته بعد از بهبودی
حدوداً آبان ماه سال گذشته (1401) بود که رسول معتمدی شانس مسلم کسب سهمیه ورودی بازی‌های المپیک 2024 پاریس و قهرمان طلایی وزنه‌برداری جهان در رقابت دسته 102 کیلوگرم لیگ وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور از ناحیه آرنج دست آسیب شدیدی دید که این آسیب‌دیدگی به اجبار او را نزدیک به 8 ماه از میادین معتبر و تورنمنت‌های گزینشی بازی‌های المپیک پاریس دور کرد. هر چند خیلی‌ها معتقد بودند که آسیب‌دیدگی آرنج معتمدی شاید باعث شود این قهرمان جوان و خوش‌آتیه اصفهانی دیگر نتواند روی تخته بازگشته و مجبور به خداحافظی زودهنگام با دنیای قهرمانی شود، اما او مثل زمانی که روی تخته با وزنه نبردی دیدنی و هیجان‌انگیز داشت، بی‌وقفه و بدون اینکه از آینده خود ناامید شود، درمان آرنج آسیب‌دیده‌اش را آغاز کرد تا بتواند هرچه زودتر به میادین بازگردد. قطعاً نمی‌توان از موانع و حواشی متعددی که در مسیر درمان معتمدی پیش پایش قرار گرفت به سادگی عبور کرد اما این جوان پرامید و باانگیزه بی‌توجه به برخی ناملایمات و کمبودها، مصمم‌تر از قبل درمان آرنج آسیب‌دیده‌اش را جدی دنبال کرد و نهایتاً با توجه به نیروی جوانی، انگیزه و امید فراوانی که داشت موفق شد به خوبی درمانش را سپری کرده و بهبود پیدا کند. او حالا بعد از اینکه نتوانست در رقابت‌های جهانی کلمبیا و آسیایی کره‌جنوبی برای تیم ملی وزنه بزند و افتخار کسب کند، بعد از بازگشت به اردوی تیم ملی و شروع تمریناتش با نظر کادرفنی همراه با علی داودی دیگر ستاره وزنه‌برداری ایران عازم گرندپری کوبا شده تا روز جمعه 26 خرداد در گروه B دسته وزنی 102 کیلوگرم روی تخته رفته و بعد از 8 ماه دوری و انتظار برای دست به وزنه شدن به مصاف رقبا برود. نیت او و کادر فنی وزنه‌برداری ضمن حضور روی تخته بعد از مدت‌ها دوری، ورود معتمدی به جدول امتیازی المپیک 2024 پاریس است. هر چند تورنمنت گرندپری کوبا می‌تواند از نظر روحی و انگیزشی برای رسول معتمدی اتفاقی خوب و امیدوارکننده باشد تا او بتواند بار دیگر نامش را بین مدعیان اصلی کسب سهمیه ورودی المپیک و تصاحب خوشرنگ‌ترین مدال این آوردگاه وارد کند.

ZOOM

شرایط امروز رسول معتمدی که بعد از 8 ماه تحمل مصدومیت روی تخته برگشته است، تقریباً مشابه شرایط سهراب مرادی است؛ زمانی که سهراب بعد از رهایی از بند آسیب‌دیدگی کتف و کمرش به اردوی تیم ملی آمد و برای کسب امتیاز ورودی المپیک توکیو راهی کلمبیا شد. البته در آن دوره سهراب هنوز کاملاً سلامتی‌اش را به دست نیاورده بود و همین موضوع باعث شد تا آسیب‌دیدگی او در کلمبیا بار دیگر زیر وزنه‌ تشدید شود. اما شرایط رسول معتمدی امروز برای حضور در هاوانا گویا مهیا است. بنابر این باید امیدوار باشیم تا امید المپیکی وزنه‌برداری ایران اولاً در کوبا سلامتی‌اش حفظ شود، ثانیاً بتواند با صلابت دوباره به گردونه امتیازی المپیک بازگردد. اگرچه شاید حتی کادر فنی در هاوانا برای وارد شدن او به گردونه امتیازی المپیک فقط برنامه وزن‌کشی و تست دوپینگ را در دستور کار داشته باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی