صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

نخستین برد والیبالیست‌ها در لیگ ملت‌ها با آنالیز دیرهنگام

دشت اول

محسن آجرلو
روزنامه نگار

روز پنجم لیگ ملت‌های والیبال در حالی برگزار شد که تیم ایران در سومین مسابقه، بالاخره طعم برد را چشید و به نخستین پیروزی خود دست پیدا کرد.
ملی‌پوشان والیبال ایران پس از متحمل شدن دو باخت پیاپی در آغاز لیگ ملت‌ها برابر ژاپن و لهستان، محکوم به پیروزی برابر چین بودند. تیمی که یکی از ضعیف‌ترین‌ها در این مسابقات به حساب می‌آید و یکی از ساده‌ترین حریفان موجود. از طرف دیگر با توجه به متحمل شدن دو باخت در روزهای اول و سوم، تیم عطایی برای کسب امتیاز لازم و شاید از آن مهم‌تر خارج شدن از فشارها، به این پیروزی نیاز داشت تا بتواند در ادامه مسابقات با آرامش بیشتری به میدان برود.
 
آنالیز دیرهنگام؟
تیم ایران در بازی صبح دیروز برابر چین، بازی را سخت آغاز کرد و در ست اول گرفتار دفاع بلند چینی‌ها شد. در نهایت اما تغییر تاکتیک ایران روند بازی را عوض کرده و چینی‌ها را گرفتار بازی ایران کرد. چینی‌ها که ست اول را با نتیجه 25 بر 23 به سود خود به پایان بردند، در سه ست بعدی با امتیازهای ۲۵ بر ۱۵، ۲۵ بر ۲۰ و ۲۵ بر ۱۴ برابر ایران شکست خوردند تا در آخرین بازی هفته اول خود، بازنده شوند و کار خود در ژاپن را با سه باخت و یک برد به پایان برسانند.
نکته جالب اینجاست که سرمربی تیم ملی پس از پایان بازی در توضیح کسب پیروزی به همین تغییر تاکتیک اشاره کرده و فرار از دفاع چین را به عنوان علت پیروزی مطرح کرده است.
حالا سؤال اینجاست که واقعاً پیش از آغاز بازی کادر فنی سه چهار نفره ایران نمی‌دانست که دفاع چین بلند است و اسپکرهای ایران در زدن توپ‌های بلند دچار مشکل خواهند شد؟ واقعاً نیاز بود تا اسماعیل‌نژاد، معنوی‌نژاد و خانزاده بارها دفاع شوند تا عطایی و دستیارانش به این مشکل پی برده و برای تغییر مسیر تیم تلاش کنند؟
 
یکه‌تازی چپ دست
در بازی برابر چین، باز هم این امین اسماعیل‌نژاد بود که عصای دست جواد کریمی بود و هرکجا که تیم ایران نیاز به یک اسپک مطمئن داشت، پاس‌ها زیر دست او رها می‌شد.
در نهایت هم این اسماعیل‌نژاد بود که علی رغم چند بار دفاع شدن، شب پرامتیازی را پشت سر گذاشت و با کسب 26 امتیاز، بهترین بازیکن میدان شد.
اسماعیل‌نژاد البته در خط سرویس هم حسابی چینی‌ها را آزار داد و به خصوص در ست چهارم، 6 امتیاز مستقیم را از بخش سرویس کسب کرد. او یک امتیاز هم از دفاع به دست آورد و 19 امتیاز هم از اسپک خود برای ایران به ارمغان آورد.
دیگر بازیکن امتیازآور ایران در این مسابقات، قدرتی زن جوان ایران بود. حسین خانزاده در رقابتی که عملکرد بسیار بهتری داشت، ۱۶ امتیاز به دست آورد و دومین بازیکن ایران از نظر امتیاز‌آوری شد. همچنین در تیم چین، ژانگ جینگین با کسب ۲۰ امتیاز بهترین بازیکن چین بود.
 
نزدیک شدن به منطقه صعود
 تیم ایران با کسب این پیروزی بالاخره موفق شد از قعر جدول لیگ ملت‌ها فاصله بگیرد. کسب یک امتیاز از بازی با لهستان و برد روز گذشته برابر چین، تیم ایران را از انتهای جدول به رده نهم رده‌بندی لیگ ملت‌ها رساند. رده‌ای که ایران را نزدیک‌تر به منطقه صعود قرار می‌دهد و از لحاظ روحی شرایط بهتری برایش ایجاد می‌کند. بلغارستان تنها تیم یک برده‌ای است که به خاطر دو باخت یک امتیازی، در رده هشتم قرار دارد و ایران تیم نهم رده‌بندی تیم‌ها پس از برگزاری سه مسابقه آنهاست.
لهستان و ژاپن با کسب سه پیروزی در صدر جدول این رقابت‌ها قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی