مدال ارزشمند ناهید کیانی در گرندپری رم

درخشان مثل طلا

محسن وظیفه
مسابقات تکواندو گرندپری رم در حالی برگزار می‌شود که تکواندوی ایران هم با 12 نماینده در این رقابت‌ها شرکت کرده است  که در روز نخست مسابقات یک مدال ارزشمند به تیم ایران رسید.
در روز نخست مسابقات 4 تکواندوکار از ایران روی شیاپ‌چانگ رفتند تا با رقبای خود دیدار کنند که از این جمع فقط ناهید کیانی بود که توانست مدالش را قطعی کند.
متین رضایی در وزن ۶۸- کیلوگرم، علیرضا نادعلیان در وزن ۸۰+ کیلوگرم، ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم و ابوالفضل عباسی در وزن ۸۰+ کیلوگرم نمایندگان ایران در روز نخست بودند که سه نفر از این جمع 4 نفره، 5 روز پیش در مسابقات قهرمانی جهان هم به میدان رفته بودند و به همین دلیل هم انتقاد زیادی به تصمیم کادرفنی وجود داشت که چرا باید در این فاصله کم و بدون ریکاوری مناسب این نفرات دوباره در گرندپری به میدان بروند. متین رضایی نماینده وزن ۶۸- کیلوگرم که در لحظه آخر هم به ترکیب تیم ملی اضافه شده بود و اتفاقاً به مدال برنز هم دست پیدا کرده بود، اولین حذف شده ایران در گرندپری رم نام گرفت. رضایی در دور نخست الهلوانی از اردن را شکست داد اما در دور دوم مقابل دنیس بارتا از ایتالیا شکست خورد و خیلی زود با مسابقات خداحافظی کرد. دیگر نماینده ایران هم علیرضا نادعلیان نماینده وزن ۸۰+ کیلوگرم بود که در ادامه عملکرد ضعیف خود در قهرمانی جهان، این بار در دور نخست گرندپری رم مقابل مایکون سیکوئرا نفر چهارم رنکینگ المپیکی شکست خورد و از دور مسابقات خیلی زود کنار رفت.
این دو شکست نشان داد که تصمیم کادر فنی در اعزام نفراتی که در قهرمانی جهان هم به میدان رفته بودند، به گرندپری رم تا چه اندازه اشتباه بوده. هم متین رضایی و هم علیرضا نادعلیان خسته‌تر شدند و هم اینکه در رم نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند. هر چند که درباره ناهید کیانی شاید کادرفنی اعتقاد داشته باشد که شرایط کاملاً متفاوت بوده اما واقعیت این است که ناهید کیانی در جهانی باکو در یک وزن پایین‌تر به میدان رفته بود و در گرندپری رم مجبور به وزن کم کردن دوباره نشد.  
ناهید کیانی که ستاره تیم ملی تکواندو در مسابقات قهرمانی جهان بود، در گرندپری رم هم خوش درخشید. او در جهانی باکو مدال طلای وزن 53 کیلوگرم را به دست آورد اما برای رسیدن به المپیک باید در وزن 57 کیلوگرم به میدان می‌رفت. وزن 53 کیلوگرم المپیکی نیست و طبیعی است که کیانی برای رسیدن به المپیک باید در وزن 57 کیلوگرم شرایطش را بهبود ببخشد. کیانی در حال حاضر در رده‌بندی وزن المپیکی 57 کیلوگرم با 148 امتیاز، پانزدهم است و باید برای رسیدن به  سهمیه المپیک حداقل 100 امتیاز دیگر کسب کند. به همین دلیل هم با وجود خستگی شدید راهی گرندپری رم شد اما با این‌ حال شروع بسیار خوبی داشت و در همان مبارزه اول خود برابر فاناپا هارنسوجین دارنده مدال طلای 2019 جهان از تایلند ۲ بر صفر و با نتایج ۱۲ بر صفر و ۱۲ بر ۵ به برتری رسید و راهی یک هشتم نهایی شد. شاهکار کیانی اینجا رقم خورد که توانست ندا لعرج نفر چهارم رنکینگ المپیکی از مراکش را هم شکست بدهد. این یعنی یکی از رقبای سرسخت کیانی از این گرندپری هیچ امتیازی به دست نمی‌آورد و این مهمترین اتفاق برای بهترین تکواندوکار ایران در حال حاضر است. مبارزه سوم کیانی مقابل مقابل چیا لئو از چین تایپه است که رده هشتم رنکینگ را در اختیار دارد.
چیالینگ لو دارنده مدال‌های نقره المپیک توکیو و ۲ مدال نقره جهان ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳  است که کیانی با غلبه بر او ضمن راهیابی به دیدار نیمه نهایی، مدال برنز خود را قطعی کرد.
  ابوالفضل عباسی در وزن ۸۰+ کیلوگرم هم دیگر نماینده ایران بود که دو نتیجه بسیار خوب را کسب کرد. عباسی که در حال حاضر در رده 24 رنکینگ المپیکی قرار دارد، در دور نخست مقابل رائول گارسیا مارتینز از اسپانیا که رنک 9 را در اختیار دارد، به برتری رسید. در مسابقه دوم هم مقابل کوتالمیس امره دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۳ از ترکیه و رنک 5 برنده شد تا عملکرد خوبی داشته باشد.
هر چند که او هم در مسابقه سوم خود مقابل حریفی از چین تایپه شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.
روزنامه نگار

جستجو
آرشیو تاریخی