صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و دوم

یک نفر فقط پاس داد دو نفر فقط گل زدند

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار
 تراکتور فصل را با قربان بردیف آغاز کرد. او تا هفته یازدهم در تبریز ماند و زمانی که پیشنهاد یک تیم از زادگاهش را دریافت کرد خیلی سریع پاسخ مثبت داد. او در 11 بازی با تراکتور چهار شکست، چهار پیروزی و سه تساوی را تجربه کرد و بازی با ملوان آخرین حضور او بود. بردیف در آن مقطع دلیل جدایی‌اش را این طور مطرح کرد: «من یک درخواست همکاری از کشورم روسیه دریافت کردم و نمی‌توانستم آن را رد کنم.
من می‌خواهم به هواداران تراکتور اعلام کنم، کلیه درخواست‌های اینجانب و تیم مربیگری ما تا امروز به طور کامل از سوی باشگاه رعایت شده و مشکلی از این بابت نداشتیم. داخل باشگاه بسیار جو صمیمی و مناسبی بود و خیلی برای کار کردن برای تیم ما امکانات را فراهم کرده بودند. ما آنقدر صمیمی شدیم که به یک خانواده تبدیل شدیم. من از هواداران عذرخواهی می‌کنم که اتفاقات به سرعت رخ داد و من نتوانستم تا آخر در خدمتشان باشم. هواداران باید این را در نظر بگیرند که موضوع بحث مالی و پولی نیست.
آقای زنوزی تمام امکانات حرفه‌ای را در اختیارمان قرار دادند. حتی اگر هواداران نسبت به این اتفاق، حس دیگری داشته باشند، من تأکید می‌کنم که تمام درخواست‌های من از طرف باشگاه فراهم شده است.»
 
خمس از بازی دوازدهم روی نیمکت
بعد از جدایی قربان بردیف، مالک تراکتور با پاکو خمس به توافق رسید. او در لالیگا که بالاترین سطح فوتبال اسپانیا است بازی می‌کرد. او سابقه انجام حدود 270 بازی را در کارنامه خود ثبت کرده است. پاکو خمس دوران سرمربیگری خود را از سال 2007 یعنی 15 سال پیش آغاز کرده است. خمس در تیم ملی اسپانیا در بین سال‌های 1998 میلادی تا 2001 توانست 21 بازی انجام دهد. او با توجه به پست تخصصی مدافعی که در دوران بازی کردن داشت کمتر موفق به گلزنی می‌شد. به این دلیل گل ملی به نام وی ثبت نشده است. البته او در 81 بازی که در تیم باشگاهی‌اش کوردوبا انجام می‌داد موفق به زدن 4 گل شده بود. او سابقه سرمربیگری در لیگ مکزیک را نیز دارد. وی در سال 2016 سرمربی تیمی به نام کروز آزول بود. او توانست اولین حضور آنها در مرحله پلی آف را با این تیم به نام خود ثبت کند. البته وی قرارداد خود را در مکزیک تمدید نکرده و از این لیگ در نهایت جدا شد. مهم‌ترین دوران سرمربیگری خمس مربوط به حضور در دو تیم زاراگوزا و رایو وایکانو است. خمس سابقه شکست دادن رئال مادرید با رایو وایکانو در سال 2018 را نیز دارد. او از بازی با پیکان در هفته دوازدهم روی نیمکت تراکتور نشست.
 
مثلث ترسناک
از 30 بازیکنی که برای تراکتور در لیگ بیست‌ودوم به میدان رفتند، سه بازیکن عملکرد متفاوتی نسبت به بقیه داشتند. ریکاردو آلوز برزیلی به عنوان وینگر چپ با 12 پاس گل عنوان بهترین پاسور لیگ را به خود اختصاص داد اما هیچ وقت برای تیمش گل نزد. در عوض رضا اسدی که بر خلاف سال‌های گذشته‌اش که در پست تخصصی (هافبک دفاعی) به میدان می‌رفت بیشتر یک مهاجم بود. همین هم باعث شد تا او با 11 گل زده عنوان بهترین گلزن تیمش و یکی از مدعیان آقای گلی لقب گیرد. جالب‌تر اینکه اسدی تا روز آخر رقابت بسیار نزدیکی با محمد عباس‌زاده دیگر مهاجم تراکتور برای آقای گلی داشت که البته او نتوانست بیشتر از 10 گل بزند. این سه بازیکن هر زمانی که آماده به نظر می‌رسیدند روز سختی را برای رقبای‌شان رقم می‌زدند.
 
حذف مقابل استقلال
به فاصله 6 روز بعد از شکست استقلال مقابل تراکتور در هفته پانزدهم لیگ برتر با نتیجه 2-0، آنها در مرحله یک شانزدهم جام حذفی باز هم رو در روی هم قرار گرفتند. مسابقه‌ای که تا پایان 90 دقیقه گلی به همراه نداشت و در دقیقه 93 رضا اسدی دروازه آبی‌ها را در تهران باز کرد. اما در ادامه استقلال دو مرتبه از روی نقطه پنالتی توسط یامگا به گل رسید. اگر چه تیم تبریزی بشدت نسبت به داوری معترض بود اما در نهایت بازی با حذف تراکتور به پایان رسید.
 
نیمه‌های دوم دو  برابر بهتر
 در جدول فراوانی گل‌ها، به تعداد گل‌های زده تراکتور خوب دقت کنید. آنها 42 گل زده دارند؛ 14 گل آن در نیمه‌های اول و 28 گل در نیمه‌های دوم. یعنی دقیقاً دو برابر بیشتر، جالب‌تر اینکه تراکتوری‌ها به اندازه تمام گل‌های زده‌شان در نیمه اول در 15 دقیقه پایانی گل زده‌اند (14 گل). آنها در نیمه‌های اول هم تقریباً نزدیک به دو برابر 45 دقیقه‌های دوم گل دریافت کرده‌اند.
 
شکست سنگین در آخرین بازی
تراکتور از هفته بیست و چهارم تا بیست و نهم با کسب چهار پیروزی مقابل تیم‌های نفت مسجدسلیمان، سپاهان، پیکان و مس کرمان و یک تساوی مقابل ملوان آن قدر خوب نتیجه گرفته بود که کمتر هواداری از این تیم فکرش را می‌کرد که در آخرین بازی لیگ مقابل استقلال در تهران شکست بخورد آن هم با نتیجه‌ای عجیب و پرگل.
اما این اتفاق افتاد و تیم تبریزی در روزی که استقلال فوق‌العاده آماده نشان می‌داد 7 مرتبه دروازه‌شان را باز شده دیدند.
اما در نهایت جایگاه چهارم را به خود اختصاص دادند و به دلیل حذف استقلال از آسیا، یکی از نمایندگان ما در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا شدند.

ZOOM

نحوه بیشترین
گل‌های زده:
پاس در عمق و ارسال از سمت چپ: هر کدام 11 تا
نحوه بیشترین
 گل‌های خورده:          
پاس در عمق: 12 تا
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافه:
نیمه اول: یک گل
نیمه دوم: هفت گل
 تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه :
نیمه اول: یک گل
نیمه دوم: 2 گل
داوران بازی‌های خانگی:
همرنگ، اکرمی، کاظمی، بیژن حیدری(2)، خورشیدی، مومنی، مهدوی، پیام حیدری، ترابیان، سیدعلی، شریفی
کمک داوران بازی‌های خانگی:
نوری(3)، باشنده، داودزاده، سلطانی(2)، مداح، فرهادپور، محمدی، اسعدی، بهمنی، حاجیلو، ابوالفضلی، منصوری، افخمی، ایلدروم، احمدی، عطایی، نجفی، قاسمی، سیفی، ماهانی، پورحیدری، ظهیری، مدیرروستا، شهریاری، طوسی

 

جستجو
آرشیو تاریخی