چربش نام‌های ویژه در کورس هدایت «استقلال»

وصال روحانی
روزنامه نگار
اگر استقلال این موهبت را بیابد که با ریکاردو ساپینتو، سرمربی غیرعادی و بشدت پرخاشگر خود برای همیشه قطع همکاری کند، طبعاً این بحث مطرح می‌شود که کدام مربی را باید برای جانشینی وی انتخاب کند ولی دست‌های استقلال در این زمینه اصلاً بسته نیست و انواع گزینه‌های بالنسبه خوب و مناسب مقابل این باشگاه و سران جدید آن رژه می‌روند.
با این وجود از میان تمام گزینه‌های بالقوه و همه کسانی که می‌توانند برخلاف سرمربی پرتغالی فاقد اعتدال و سرشار از تشنج فصل گذشته آبی‌ها آنان را به شکلی معقول در میدان مسابقات هدایت و صاحب نتایجی مثبت کنند، یکی دو نفر بر سایرین چربش دارند. یکی از آنها جواد نکونام است که اگرچه از اواسط فصل گذشته پس از جدایی نه چندان اصولی خود از فولاد خوزستان بدون تیم مانده اما یک مربی توانا، منضبط و نتیجه‌گیر است. منتقدان او می‌گویند وی کاملاً کارلوس کی‌روشی عمل می‌کند و تیم‌هایش بیش از حد تدافعی و کسالت‌بار بازی می‌کنند و گلزنی را فقط در ضدحملات و ضربات ایستگاهی جست‌وجو می‌کنند ولی مادامی که قهرمان می‌شوید، هیچ کس نمی‌پرسد چرا دفاعی بازی می‌کنید و مگر دو فصل پیش که استقلال با همین روش قهرمان مطلق لیگ برتر شد، آیا کسی به فرهاد مجیدی، سرمربی وقت آبی‌ها ایرادی گرفت و آیا مثل یک قهرمان و منجی با او برخورد نشد؟ حسن جانبی ولی مهم دیگر نکونام این است که چون با باشگاهی قرارداد ندارد، جذب او برای مدیران استقلال تبعات سنگین و پرداخت غرامتی را دربر ندارد.
دیگر گزینه ارجح استقلالی‌ها طبعاً می‌توانست سیدمهدی رحمتی باشد که در دو فصل گذشته تیم کم‌مهره آلومینیوم اراک را در جایگاه‌هایی محترم در جدول رده‌بندی لیگ کشور نشانده و اگرچه بازی‌های این تیم نیز با هدایت او بیش از حد محتاطانه و فاقد شور و شوق توصیف شده اما بدیهی است وقتی هدایت تیمی بس پرمهره‌تر همچون استقلال به وی سپرده شود، این تیم تهاجمی‌تر و تماشایی‌تر عمل خواهد کرد. اضافه بر این، رحمتی از محبوبیت عظیمی بین هواداران استقلال برخوردار است زیرا در سه مقطع زمانی و مجموعاً بیش از 15 سال برای این تیم دروازه‌بانی کرد و از این بابت از نکونام بسیار پیش است زیرا نکونام فقط یک سال و نیم برای آبی‌ها بازی کرد و هرگز یک استقلالی واقعی برشمرده نشد و به واقع نیز هیچ گاه چنین چیزی نبوده است. با این وجود، رحمتی با جدا شدن از آلومینیوم و پذیرفتن مربیگری تیم نساجی قائمشهر، خودش را عملاً از این کورس حداقل برای مدت یک سال خارج کرد. می‌توان مهدی پاشازاده، پیروز قربانی و حتی علیرضا منصوریان را که آخری چند سال پیش یک دوره کوتاه نه چندان موفق را روی نیمکت مربیگری استقلال تجربه کردند، نامزد هدایت این تیم در فصل بعد دانست و اگر فرهاد مجیدی در اتحادکلبای امارات ماندنی نمی‌شد، بختی بیش از همه نامبردگان داشت و هواداران جوان تیم برای او مراسم استقبال بزرگی را برپا می‌کردند اما در شرایط فعلی و با توجه به موارد و نکات تعیین‌کننده‌ای که وجود دارد، گزینه‌ها بیشتر به سمت و سویی می‌روند که برایتان برشمردیم. البته می‌توان همه این موارد را نادیده گرفت و یک بار دیگر بر جذب یک مربی خارجی پای فشرد اما احتمال توفیق این طرح آنقدر اندک و میزان ریسک آنچنان بالا به نظر می‌رسد که بهتر است فعلاً به سمت آن نرفت و آزموده را دوباره نیازمود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی