ماتریس پر ابهام تیم ملی

کمپی برای شایعه و ماجراجویی!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
از زمان روی کار آمدن مهدی تاج به ریاست فدراسیون فوتبال، محمدحسین میثاقی و برنامه فوتبال برتر یکی از منتقدان اصلی فدراسیون و تصمیم‌های مهدی تاج به حساب می‌آیند. بعد از بازگشت کارلوس کی‌روش این انتقادات افزایش یافت و بعد از ناکامی تیم در جام جهانی به اوج خود رسید.
نقدهای بی‌پایان میثاقی حتی بعد از کی‌روش و روی کار آمدن امیر قلعه‌نویی ادامه داشت و حالا موضوعی که این برنامه دست از سر آن بر‌نمی‌دارد قضیه مینی کمپ و پاداش‌های عجیب فدراسیون فوتبال است. دوشنبه گذشته بار دیگر مجری برنامه از هر فرصتی برای باز کردن سر صحبت در انتقاد به فدراسیون دریغ نکرد و به تیم ملی و فدراسیون تاخت.
محمدحسین میثاقی در حاشیه مصاحبه با سه بازیکن پرسپولیس در خصوص مینی کمپ تیم‌ ملی عنوان کرد: «اول اینکه مینی‌ کمپ چیست؟ تعریفش را به ما بگویند. بعد اینکه یک جمله به مدیرعامل‌ها بگویم، گول این اتفاقات را نخورید. وقتی ایجنت می‌آید می‌گوید این بازیکن ملی است، ۲۰ درصد اضافه کنید، گول نخورید. این برای زمان آن بنده خدا است که مینی‌ کمپ را راه انداخت برای همین کارها بازیکن ملی باید بازی کند، اگر بازی ملی داشت، بگو من یک درصدی برای بازی ملی او اضافه می‌کنم.»
مجری فوتبال برتر در ادامه انتقاد خود گفت: «شما چند تا از این بازیکنان را سر تمرین گل‌گهر به زور راه می‌دادید. حالا من تعجب می‌کنم وارد لیست تیم ملی شدند. با دوستان کادر تیم‌ ملی صحبت می‌کنیم، می‌گویند این افراد به ماتریس تیم‌ ملی نزدیک بودند. اما بعضی از آنها هیچ‌گونه شاخص هیچ ماتریسی را ندارند.»
وی افزود: «مینی‌ کمپ اصلاً تعریفش چیست؟ برای چه بازیکن اضافه می‌شود به تیم ملی؟ آن بازیکن می‌رود در لیست تیم‌ ملی و ایجنت او را می‌برد در فلان باشگاه می‌گوید ملی است. بازیکن ملی باید بازی ملی داشته باشد. مفهوم مینی کمپ چیست؟ مگر غیر از این است که یکسری بازیکنان باتوجه به ایجنت‌ها و دوستانی که دارند بروند چانه بزنند قراردادشان را بالا ببرند؟»
لیست عجیب و غریب تیم ملی هیچ جای انکاری برای نقدهای وارد شده نگذاشته است و با هم چند مورد از عجیب‌ترین‌ها را بررسی می‌کنیم.
یکی از بازیکنانی که توسط امیر قلعه‌نویی به اردوی تیم ملی دعوت شده امیرمهدی جانملکی مدافع جوان نساجی است. این بازیکن در حالی به اردوی تیم ملی دعوت شده که در بازی‌های نساجی در هفته‌های پایانی در ترکیب ثابت این تیم به میدان نمی‌آمد.
در بیشتر بازی‌های نساجی در هفته‌های پایانی علیرضا ابراهیمی در کنار حامد شیری قلب خط دفاعی نساجی را تشکیل می‌دادند. پیش از این حمید مطهری از او در ترکیب ثابت نساجی بهره می‌گرفت اما به دلیل اشتباهاتی که داشت تبدیل به بازیکن نیمکت‌نشین شد و در هفته‌های پایانی در ترکیب ثابت نساجی به میدان نمی‌آمد.
علیرضا علیزاده هافبک دفاعی تیم گل‌گهر سیرجان دیگر بازیکنی بود که حضورش در لیست قلعه نویی با انتقادات زیادی همراه بود. در کنار او، دعوت از غلامرضا ثابت‌ایمانی هافبک جوان تیم پیکان و مهران احمدی هافبک تیم ملوان بندرانزلی جالب‌ توجه و عجیب است. اگر حتی ملاک دعوت شدن بازیکن را از روی عملکرد و آمار و ارقام آنها در طول این فصل بگذاریم بازیکنان زیادی در لیگ برتر در این پست وجود داشتند که می‌توانند با ابهامات کمتری به تیم ملی دعوت شوند.
اما شاید عجیب‌ترین دعوت شدگان به تیم ملی را در خط حمله لیست امیر ببینیم. امیر قلعه‌نویی برای تکمیل فهرست تیمش برای حضور در مینی‌ کمپ و در غیاب ستاره‌هایی مانند سردار آزمون و مهدی طارمی در خط حمله، به سراغ بازیکنان شاغل در لیگ برتر رفته و در اولین اقدام از مهدی ممی‌زاده بازیکن جوان صنعت‌نفت برای حضور در تیم ملی دعوت به‌ عمل آورده است. در کنار ممی‌زاده، نام محمدجواد محمدی، محمدمهدی قنبری و محمدرضا آزادی به چشم می‌خورد، که تک تک این اسامی باز هم شبهات را در مورد این لیست بیشتر می‌کند!
به هیچ عنوان بد نیست که نسل پیر تیم ملی متحول شود و بازیکنان جوانتر فرصت بازی را پیدا کنند اما وقتی به آمار نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این بازیکنانی که دعوت شده‌اند از لحاظ آماری نیز صلاحیت حضور در لیست تیم ملی را ندارند. پس تا زمانی که پاسخ قانع کننده‌ای در این مورد از سمت فدراسیون و امیر قلعه‌نویی نشنیدیم اجازه بدهید به این لیست‌ها بدبین بمانیم.
 
تنها واکنش فدراسیون
فدراسیون فوتبال جهت تنویر افکار عمومی نسبت به اتهامات وارد شده در برنامه فوتبال برتر به مینی کمپ‌ها با انتشار بیانیه‌ای خیلی مبهم و کلی در این مورد نوشت: «درباره موارد مطروحه کذب پیرامون مینی کمپ تیم ملی و ایراد اتهامات به سرمربی و کادر فنی تیم ملی موارد توسط بخش رسانه‌ای تیم ملی پاسخ متقن داده خواهد شد.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی