صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

درباره یک پدیده ژاپنی

میتوما آکادمیک دریبل می‌زند

این روزها صحبت درباره میتوما زیاد است. هافبک تهاجمی ژاپنی برایتون هم در لیگ برتر و هم در تیم ملی ژاپن فوق‌العاده بوده. او اولین گلش در لیگ برتر را در نخستین بازی کامل خود مقابل ولورهمپتون واندرز، درست قبل از رفتن به قطر، به ثمر رساند و بعد از بازگشت از جام جهانی این روند را با گل‌های بیشتری برابر آرسنال، اورتون، لسترسیتی و بورنموث ادامه داد. پیروزی تحسین‌برانگیزِ دیرهنگام برابر لیورپول در جام حذفی انگلیس هم ماحصل تلاش و کلاس پیشرفته دید و حفظ توپ او بود.
نکته جالبی که درباره میتوما وجود دارد و مجله وردساکر به تازگی از آن پرده برداشته این است که او پایان‌نامه دانشگاهی خود را در درباره‌ دریبل‌زنی نوشته! او شاید اولین مهاجم دنیا باشد که کاملاً به صورت آکادمیک دریبل می‌زند!
البته قطعاً میتوما خودش را تنها معطوف به محیط دانشگاهی نکرده. تکنیک منحصربه‌فرد میتوما، نیازمند مهارت فوق‌‌العاده و همچنین دید بالاست. استفاده‌اش از بیرون پا، با امکان قرار دادن طبیعی پاهایش هنگام دویدن، سرعت بیشتری به او می‌دهد و به او اجازه می‌‌دهد سرش را بالا نگه دارد تا اطرافش را ببیند و همچنین پیش بردن توپ به هر طرف (به چپ یا راست) را برای او آسان می‌‌کند و به این ترتیب حریفان نمی‌دانند که او می‌خواهد به کدام طرف بچرخد.
میتوما در ژوئن سال گذشته، در بازی دوستانه پیش از جام جهانی مقابل برزیل، نشان داد که می‌تواند همه این کارها را در برابر بهترین‌ها انجام دهد. ژاپن در این دیدار 0-1 شکست خورد اما این بازی، توانایی میتوما در وادار کردن حریفانی با کیفیت بالا، به عقب‌نشینی و دفاع را کاملاً به اثبات رساند. مهارت دریبل‌زنی پویای او بار دیگر در مقابل آلمان، اسپانیا و کرواسی در جام جهانی اثبات شد و اکنون هفته به هفته در لیگ برتر مشاهده می‌شود. اگر مدافع هستید، دوست ندارید در یک موقعیت تک به تک با میتوما روبه‌رو شوید. هر کسی که باشید، مهار او کار دو یا سه بازیکن است.
 مسأله کلیدی دیگر، کارایی میتوما است. او وقتی توپ را می‌گیرد، هر کاری که انجام می‌دهد- از اولین لمس ظریفش- برای یک هدف صورت می‌گیرد. او دریبل‌زنی نیست که محکم به توپ بچسبد. میتوما برای انتقال و تحویل توپ دریبل می‌زند. او همچنین دریبل‌زنی نیست که بازی اطرافش را نبیند.
در حالی که دریبل می‌زند، تماشا می‌کند و می‌بیند که چه خبر است. او به دنبال هر توپی نمی‌رود، بلکه توپی را تعقیب می‌کند که امکان به‌دست آوردنش وجود دارد.
برایتون برای خرید این بازیکن تنها 3 میلیون یورو هزینه کرد. مبلغی بسیار کم که نشان می‌دهد همچنان خرید از بین بازیکنان ژاپنی برای تیم‌های اروپایی می‌صرفد. البته سهام بازیکنان ژاپنی در بریتانیا اکنون به لطف دستاوردهای چهره‌هایی مانند تاکه‌هیرو تومیاسو در آرسنال، دایزن مائدا و کیوگو فوروهاشی در سلتیک، در حال افزایش است. اگرچه هنوز راه درازی در پیش است. جی‌لیگ هنوز یک ارزان‌فروشی برای باشگاه‌هایی محسوب می‌شود که با هوشمندی و ژرف‌بینی به آنجا می‌روند. چند مربی دیگر با تجربه تعامل مستقیم با جی‌لیگ، مانند آنگه پوستکوگلو که به تازگی به تاتنهام پیوست می‌توانند در بازار نقل‌وانتقالات معجزه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی