صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نوزده - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نوزده - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

مقایسه بازی‌های دوستانه خرداد تیم ملی با رقبای آسیایی

کافا؛ پلی‌استیشن در مرحله مبتدی

مینی‌کمپ تیم ملی این روزها برقرار است و امیرقلعه‌نویی در پایان این مرحله از تمرینات فهرست 23 نفره تیمش را برای حضور در تورنمنت کافا اعلام خواهد کرد. بعد از کناره‌گیری روسیه تردیدهای زیادی درباره حضور در این تورنمنت به‌وجود آمد، ولی در نهایت فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت که تیم ملی به بیشکک سفر کند. قلعه‌نویی هم خیلی موافق این سفر نبود، ولی در نهایت به آن رضایت داد. تیم ملی طبق قرعه در مرحله گروهی با قرقیزستان و افغانستان بازی می‌کند و در صورت سرگروهی که احتمال آن خیلی بالا است، در فینال باید منتظر سرگروه گروه بعدی که احتمالاً ازبکستان است باشد.
همزمان با سفر تیم ملی به بیشکک، بقیه تیم‌های مدعی جام ملت‌های آسیا بازی‌های تدارکاتی جدی و سختی دارند و مقایسه مراحل آماده‌سازی ایران با کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و حتی قطر مایه نگرانی است.
 
دلخوشی ماجدی به حضور اینفانتینو
البته در روزهای گذشته مدیران و بازیکنان سعی کردند در مصاحبه‌ها اهمیت این تورنمنت را بالاتر از آنچه که هست، نشان بدهند. میرشاد ماجدی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: «این اولین دوره‌ای است که کافا برای تیم‌های ملی بزرگسالان مسابقات برگزار می‌کند. من عضو کمیته مسابقات کافا هستم و زمانی که دستورجلسه برگزاری بازی‌ها بین تیم‌های بزرگسالان آمد، به دوستان گفتم فکر نمی‌کنم تیم‌های بزرگی مانند ایران و ازبکستان در بازی‌ها شرکت کنند. حضور جانی اینفانتینو، رئیس فیفا در کافا را باید به فال نیک بگیریم و باید بدانیم کافا وجهه بالاتری نسبت به گذشته دارد. کافا تورنمنت خوبی است و باید ببینیم سرمربی تیم ملی چه چیزی را قبول می‌کند.»
احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی هم گفت: «در مورد تورنمنت کافا باید بگویم تورنمنت بدی نیست. تیم‌های عمان و ازبکستان تیم‌های خوبی هستند که در این مسابقات حضور دارند. دراین مورد فکر می‌کنم شرایط خوبی برای ماست که بتوانیم آماده‌سازی خوبی برای جام ملت‌های آسیا داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم استارت قهرمانی را از آنجا بزنیم و در جام ملت‌ها بتوانیم قهرمان شویم.»
 
رقبای مشترک برای کره جنوبی و ژاپن
کره‌جنوبی در فیفادی پیشین در اولین آزمون یورگن کلینزمن به مصاف کلمبیا رفت و به تساوی 2-2 دست یافت و سپس با حساب 2 بر یک به اروگوئه باخت. آنها این‌بار هم از کشور خود خارج نمی‌شوند و بازهم 2 مسابقه را با 2 نماینده از قاره امریکا به انجام خواهند رساند. جنگجویان تائه‌گوک ابتدا در تاریخ 16 ژوئن در شهر بوسان میزبان پرو هستند و چهار روز بعد در شهر دائجون پذیرای ال‌سالوادور، نماینده کونکاکاف خواهند بود. برنامه کره برای فیفادی بعدی هم تا حد زیادی مشخص شده و آنها قرار است در شهر کاردیف میهمان ولز باشند تا نشان دهند برای شکستن طلسم 63 ساله خود برنامه‌ای ویژه با سرمربی سرشناس و آلمانی‌شان دارند.
برنامه ژاپن بازهم شباهت جالب توجهی به کره‌جنوبی دارد. شاگردان هاجیمه موریاسو پس از تساوی 1-1 مقابل اروگوئه و باخت 2 بر یک برابر کلمبیا، در این فیفادی هم بناست که 2 دیدار دوستانه را به انجام برسانند. رقبای آنها دقیقاً همان حریفان کره‌جنوبی هستند. سامورایی‌ها ابتدا در تاریخ 15 ژوئن در شهر کورومو میزبان ال‌سالوادور هستند و پنج روز بعد شاهد تقابل این تیم با پرو سوییتا خواهیم بود. آبی‌ها در ادامه برنامه مدون و قابل قبول خود باید در ماه سپتامبر در شهر وولفسبورگ به مصاف آلمان بروند تا حدود یک سال پس از جام جهانی مجدداً شاهد یک تقابل جذاب بین این دو تیم باشیم.
 
استرالیا علیه یاران مسی
استرالیا پس از انجام دو بازی مقابل اکوادور در شهرهای سیدنی و ملبورن که منجر به یک برد 3 بر یک و یک باخت 2 بر یک شد، حالا باید در پنجره دوم سال 2023 رقابتی هیجان‌انگیز با آرژانتین داشته باشند. تکرار مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 در روز پانزدهم ژوئن به میزبانی پکن برگزار خواهد شد. دیدار با قهرمان جهان بدون شک بهترین اتفاق ممکن برای هواداران استرالیا و فوتبال این کشور است. برنامه قهرمان جام ملت‌های آسیای 2015 طی ماه‌های آتی هم به همین اندازه جذاب خواهد بود و آنها در ماه اکتبر در لندن به مصاف تیم ملی انگلیس می‌روند.
 
شروع کی‌روش در گلدکاپ
تیم ملی قطر بعد از انفعالی که در پنجره قبلی فیفادی داشت، این‌بار عازم اتریش شده تا بازهم مانند پیش از جام جهانی، اردویی در این کشور برپا کند. مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا طی روزهای 15 و 19 ژوئن باید با جامائیکا و نیوزیلند روبه‌رو شود. کارلوس کی‌روش، سرمربی پیشین تیم ملی قرار است برای اولین‌بار به‌صورت رسمی روی نیمکت عنابی‌ها بنشیند و آنها را برابر این دو تیم از کنکاکاف و اقیانوسیه هدایت کند.
البته که اردوی اتریش و 2 بازی دوستانه مذکور، مقدمه‌ای است برای حضور در یک تورنمنت مهم. قطر به‌عنوان تیم میهمان راهی گلدکاپ، جام ملت‌های امریکای شمالی و مرکزی می‌شود تا در گروه دوم به ترتیب با تیم‌های هائیتی، هندوراس و مکزیک پیکار داشته باشد. قطر در سال 2021 هم سابقه حضور در این رویداد را داشت و تا مرحله نیمه‌نهایی پیش رفت.
 
عربستان، تنها تیم بی‌برنامه
عربستان این روزها با آتش‌بازی باشگاه‌هایش سر و صدای زیادی به پا کرد و بعد از رونالدو، بنزما هم به لیگ این کشور اضافه می‌شود. با این حال تیم ملی این کشور فعلاً بدون مربی است و هنوز جانشینی برای هروه رنار انتخاب نشده است. عربستانی‌ها همانند پنجره قبلی فیفا دیدار دوستانه‌ای ندارند و این انفعال می‌تواند برای این تیم گران تمام شود. شنیده می‌شود عربستان و ایران قرار است در ماه سپتامبر بازی دوستانه‌ای داشته باشند، اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده است.
بازی با افغانستان و قرقیزستان برای تیم ملی که لژیونرهای مطرحی دارد، شبیه بازی با مرحله مبتدی پلی‌استیشن است؛ نه لذتی دارد نه می‌تواند کمکی به ارتقای کیفیت تیم ملی بکند.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی