صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نوزده - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نوزده - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

نگاهی به آمار پرسپولیس در جام حذفی

اینگونه قهرمان شدند

محسن ذاکری
خبرنگار

پرونده فصل فوتبال ایران با برگزاری رقابت فینال جام حذفی بین استقلال و پرسپولیس بسته شد. رقابتی که با پیروزی 2 بر 1 سرخپوشان مقابل رقیب سنتی‌شان و کسب عنوان قهرمانی همراه بود. آنچه باعث شد یحیی گل‌محمدی به رکورد دبل قهرمانی برانکو ایوانکوویچ برسد و از این حیث تاریخ‌ساز شود. هر قهرمانی که بدست می‌آید اما یک آماری در پشت خودش پنهان کرده. در ادامه آماری که شاگردان یحیی گل‌محمدی به واسطه آن به مقام قهرمانی جام حذفی رسیده‌اند، می‌اندازیم.
 
13 گل زده در 5 مسابقه
یکی از نقاط قوت پرسپولیس در این فصل خط حمله فوق‌العاده‌اش بود. آنچه باعث شد آنها تبدیل به یکی از برترین خط حمله لیگ هم شوند. این آمار خوب در بازی‌های این تیم در رقابت‌های جام حذفی هم ادامه داشت. به گونه‌ای که تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی در این فصل جام حذفی 5 مسابقه برگزار کرد و موفق شد در طول این مسابقات 13 بار دروازه رقبایش را باز کند؛ آماری که ثبت شدنش در فوتبال کم گل ایران فوق‌العاده است. در مقابل پرسپولیسی‌ها در خط دفاعی برخلاف لیگ برتر که یکی از برترین خط دفاع مسابقات بودند، در جام حذفی این عملکرد را از خودشان به نمایش نگذاشتند و 7 بار هم دروازه‌شان در این مسابقات از سوی تیم‌های رقیب فرو ریخت. آماری که بدون هیچ شک و تردیدی ثبت شدنش آن هم برای تیمی که یکی از بهترین دروازه‌بانان حال حاضر فوتبال ایران را در اختیار دارد، ناامیدکننده است.
 
5 بازی بدون کلین‌شیت!
کلین‌شیت یا بسته نگه داشتن دروازه برای رسیدن به پیروزی در فوتبال مدرن امروز تبدیل به امری غیر قابل انکار شده. آماری که در بدست آمدن عنوان قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی بدترین رتبه را به خودش اختصاص داده. شاید باورش برای هواداران فوتبال ایران و آنها که فوتبال را دقیق‌تر دنبال می‌کنند، سخت باشد اما پرسپولیس در طول 5 مسابقه‌ای که تا بازی نهایی جام حذفی انجام داد، در هیچ کدامش موفق به ثبت کلین‌شیت نشد. آماری که با وجود حضور علیرضا بیرانوند در دروازه این تیم و کسب عنوان قهرمانی ناامید کننده است. البته ثبت چنین آماری نشان می‌دهد پرسپولیس رقابت‌های جام حذفی را آنگونه که باید و شاید جدی نگرفته بود.
به هر حال سرخپوشان در حالی قهرمانی جام حذفی را جشن گرفته‌اند و عملکرد مطلوب‌شان در این فصل را تکمیل کردند که اگر خط حمله پرقدرتی نداشتند، به هیچ عنوان در این فصل حداقل جام حذفی را به ویترین افتخارات‌شان اضافه نمی‌کردند. همانطور که پیش‌تر گفته شد سرخپوشان در این فصل جام حذفی 13 گل به ثمر رسانده‌اند و 7 بار هم دروازه خودشان در این تورنمنت را باز شده دیده‌اند. به عبارت دیگر تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی در جام حذفی کمی بیشتر از نصف گل‌هایی که زده را خورده، آماری که به هیچ عنوان برای تیم قهرمان مطلوب نیست و باید دید گل‌محمدی در فصل آینده با این ضعف تیمش چه می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی