صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

منچسترسیتی – منچستریونایتد؛ فینال جام حذفی انگلیس

همشهری کشی در ومبلی

فرخ حسابی
روزنامه نگار

ورزشگاه ومبلی شنبه ساعت 17:30 شاهد نبرد تماشایی بین منچسترسیتی و منچستریونایتد در فینال جام حذفی انگلیس است.
نبردی بزرگ بین دو تیم همشهری و دو دشمن قدیمی در ورزشگاه نمادین فوتبال انگلیس در پی تصاحب جام قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال این کشور.
منچستریونایتد انتقام شکست تحقیرآمیز 6-3 در ورزشگاه اتحاد در بازی رفت لیگ برتر انگلیس را با برد 2-1 در اولدترافورد در ژانویه گرفت و این یعنی هر دو تیم در این بازی شانسی بالا برای برنده شدن دارند.

منچسترسیتی
آبی‌های شهر منچستر با وجودی که بخش زیادی از فصل لیگ برتر انگلیس را پشت سر آرسنال در جدول گذراندند اما در نهایت توانستند سومین قهرمان متوالی لیگ را دو هفته زودتر از پایان رقابت‌ها و با اقتدار از آن خود کنند. پپ گواردیولا از زمانی که هدایت منچستریونایتد را در سال 2016 برعهده گرفته توانسته 12 جام داخلی انگلیس را از آن خود کند که از این بین فقط یکی در جام حذفی بوده است. قهرمانی سیتی به فصل 19-2018 برمی‌گردد که منچسترسیتی با نتیجه 6-0 واتفورد را درهم کوبید و جام قهرمانی را به خانه برد.
آن برد، ششمین قهرمانی سیتی در قدیمی‌ترین و معتبرترین رقابت‌های حذفی فوتبال انگلیس را رقم زد، حالا آنها این شانس را دارند که به هفتمین جام برسند. سیتی در شش بازی از 11 حضور خود در فینال جام حذفی برنده از زمین خارج شده است، اما در قرن بیست و یک با احتساب بازی شنبه فقط چهار بار شانس بازی در فینال حذفی را کسب کرده‌اند.
بردن در بازی شنبه به معنی این است که پپ گواردیولا فقط یک گام تا کسب سه‌گانه قهرمانی و تکرار رکورد الکس فرگوسن در یونایتد فاصله دارد. یونایتد در فصل 99-1998 سه‌گانه را کسب کرد و سیتی برای رسیدن به این افتخار باید علاوه بر بازی شنبه در بازی روز بیستم خرداد مقابل اینتر در فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز برنده شود.

منچستریونایتد
اولین فصل حضور اریک تن هاخ به عنوان سرمربی منچستریونایتد به شش سال قحطی جام در این باشگاه پایان داد. آنها در ماه فوریه مقابل نیوکاسل در فینال جام اتحادیه به برد 2-0 رسیدند و اولین جام خود را در این فصل و در دوران تن هاخ هلندی کسب کردند.
علاوه بر کمک به منچستریونایتد برای اضافه کردن یک جام دیگر به تالار افتخارات خود، این مربی هلندی شیاطین سرخ را به لیگ قهرمانان اروپا نیز رساند تا غیبت آنها در این جام نیز به پایان برسد. تن هاخ حالا به دنبال دومین جام داخلی در فوتبال انگلیس است، این هدفی است که گواردیولا و منچسترسیتی نیز در سر دارند.
این اولین حضور منچستریونایتد از فصل 18-2017 در فینال جام حذفی است که توسط تن هاخ رقم خورده است، در آن بازی شیاطین سرخ در بازی فینال 1-0 مغلوب چلسی شدند و جام را از دست دادند.
یونایتد به عنوان دومین تیم پرافتخار جام حذفی انگلیس بعد از آرسنال (14 قهرمانی) توانسته 12 جام حذفی را در کلکسیون جام‌های خود قرار دهد. آخرین قهرمانی آنها در این جام به سال 2016 برمی‌گردد که لوئی فان خال دیگر مربی هلندی چند سال اخیر یونایتد، این تیم را به برد 2-1 مقابل کریستال پالاس در وقت‌های اضافی رساند.

آمار
152) جام حذفی انگلیس قدیمی‌ترین تورنمنت تاریخ است که 152 سال قدمت دارد. اولین قهرمان این تورنمنت در سال 1871 تیم «واندررز» بود که سال 1887 منحل شد.
14) آرسنال با کسب 14 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی انگلیس به شمار می‌رود. این تیم آخرین مرتبه سال 2020 جام گرفت.
12) منچستریونایتد با کسب 12 عنوان قهرمانی دومین تیم پرافتخار این تورنمنت به شمار می‌رود و 2 برابر همشهری‌اش یعنی منچسترسیتی که 6 جام کسب کرده، قهرمان شده است. آخرین قهرمانی یونایتد به سال 2016 برمی‌گردد و سیتی سال 2019 جام گرفت.
1) این نخستین دربی منچستر خواهد بود که در فینال جام حذفی برگزار خواهد شد، به همین دلیل یکی از تاریخی‌ترین نبردهای دو تیم خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی