صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

حضور وزنه‌برداری با 2 تیم قدرتمند در چین و عربستان

محک پشت خط‌مانده‌ها برای عبور از هفت‌خوان

رضا عباسپور
روزنامه نگار

اردوی آماده‌سازی پولادمردان کشورمان در حالی که بلافاصله و بدون وقفه بعد از بازگشت کاروان وزنه‌برداری از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در تهران آغاز شد، در حال حاضر با دعوت از تعدادی وزنه‌بردار مدعی که از لیست ابتدایی نصیر شلال جا مانده بودند، همچنان در آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است. اردویی که قرار است نهایتاً کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری از دل آن 2 تیم کامل برای اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژوی چین و رقابت‌های جهانی 2023 عربستان گزینش کنند. زیرا هانگژو از نظر مدالی و اعتباری برای ورزش ایران و وزنه‌برداری ارزشمند است، رقابت‌های جهانی نیز به لحاظ کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک پاریس و جایگاه وزنه‌برداری ایران در دنیا دارای اعتبار ویژه‌ای خواهد بود. بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که نصیر شلال و دستیاران او در تیم ملی وزنه‌برداری مسیری سخت و راه دشواری برای عبور از این میادین پیش رو دارند.
 
دعوت از پشت خط‌مانده‌ها اتفاقی خوب برای وزنه‌برداری
اعضای حاضر در اردوی جدید که هم اکنون در آکادمی ملی المپیک در حال برگزاری است، طبق دعوت و نظر کادرفنی ۳ بخش هستند. گروه اول وزنه‌برداران شرکت‌کننده در مسابقات قهرمانی آسیا در کره جنوبی، گروه دوم افرادی هستند که در کنار تیم حضور داشتند چه قبل از مسابقات آسیایی و چه در شرایط فعلی، اما به مسابقات اعزام نشدند و با نظر کادرفنی مشغول استراحت بودند تا در زمان نیاز از آنها بهره‌برداری شود. گروه سوم نیز وزنه‌‌بردارانی هستند که تاکنون به مسابقات اعزام نشده‌اند و تقریباً به دلایل مختلف از حضور در اردوهای گذشته بازمانده بودند. به همین دلیل نصیر شلال، سرمربی تیم ملی به منظور بالا بردن آمادگی و محکشان، آنها را به اردو دعوت کرده تا ببیند آنطوری که مدعی بودند توانمندی دارند و به درد تیم ملی می‌خورند یا اینکه شرایطشان مطابق استانداردهای تیم ملی نیست و به کار کادرفنی نمی‌آیند. به هر روی حضور چهره‌های نامدار، اما دور مانده از اردوهای تیم ملی همچون علی مکوندی و رضا حسن‌پور اتفاقی خوب برای وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود که باید منتظر ماند و دید چه دستاوردهایی را برای تیم ملی وزنه‌برداری به دنبال دارد.

تدارک برای آماده‌سازی دو تیم الف و ب
مدت‌ها بود که در اردوهای تیم ملی وزنه‌برداری به رغم داشتن وزنه‌برداران توانمند برای تشکیل دو تیم الف و ب که اتفاقاً هر دو تیم برای حضور در میادین معتبر بین‌المللی آماده و سرحال باشند، شاهد هیچ اتفاق مثبتی که نهایتاً منجر به عملیاتی شدن این ایده عالی باشد نبودیم. اما در شرایط فعلی نواب نصیرشلال با حضور در اردوی تیم ملی به عنوان سرمربی با دعوت از تمامی وزنه‌بردارانی که مدعی حضور در اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری هستند، سعی کرده که نام هیچ کدام از مدعیان برای شرکت در اردوهای آماده‌سازی تیم ملی از قلم نیفتد. اقدامی درست و امیدوارکننده که می‌تواند هم باعث روحیه دادن و انگیزه بخشیدن به استعدادهای پشت خط‌مانده باشد، هم اینکه موجب شود تا به واسطه حضور اغلب مدعیان در اوزان مختلف، شاهد رقابتی جذاب و مهیج بین ستاره‌های عنواندار و ملی‌پوش به همراه جوان‌های با انگیزه و قدرتمند حاضر در اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری باشیم. جوانانی که ریسک پذیری بیشتری برای کسب دوبنده تیم ملی و حضور در رقابت‌های معتبر برون مرزی دارند. قطعاً نگاه مثبت و درست کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری در شرایط فعلی که ما رقابت‌های مهم و معتبری در سال 2023 پیش رو داریم، می‌تواند باعث تشکیل دو تیم قدرتمند الف و ب باشد که هر دو تیم موجب می‌شود تا دست کادرفنی برای اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو و جهانی عربستان باز باشد. براساس اعلام کنفدراسیون آسیا، رقابت‌های وزنه‌برداری ۳۰ سپتامبر تا ۷ اکتبر۲۰۲۳ (۸ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۲) برگزار می‌شود. البته کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی تغییری در اوزان وزنه‌برداری ایجاد نکرده است و طبق آنچه از قبل وجود داشت این رقابت‌ها در ۷ وزنی که در المپیک توکیو وجود داشت برگزار می‌شود. این در حالی است که اوزان وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک پاریس تغییر کرده است. از این رو برخی وزنه‌برداران آسیایی که به دنبال گرفتن سهمیه المپیک پاریس هستند، برای حضور در بازی‌های آسیایی با چالش وزن روبه‌رو هستند. اما تشکیل دو تیم الف و ب قطعاً می‌تواند خیال کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری را بابت اعزام نفرات به این رقابت‌ها راحت کند. اوزان وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی هانگژو در بخش مردان به ترتیب ۶۱، ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+ کیلوگرم است. این اوزان در بخش بانوان نیز به ترتیب، ۴۹، ۵۵، ۵۹، ۶۴، ۷۶، ۸۷ و ۸۷+ است. حالا باید منتظر ماند و دید که تاکتیک مد نظر نصیرشلال و کادرفنی برای اعزام وزنه‌برداران به این رویداد و جهانی عربستان چه خواهد بود؟

ZOOM

دعوت نصیرشلال از ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری به همراه جوانانی که تاکنون به هر دلیل در حسرت حضور در اردوی آماده‌سازی وزنه‌برداری و پوشیدن دوبنده تیم ملی بودند، یک تصمیم تحسین‌برانگیز بود که مطمئناً در آینده می‌تواند تأثیرات مثبتی را در تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان به جا بگذارد. نفرات شاخصی که نشان می‌دهد اگر پیش‌تر هم روی آنها درست و منطقی سرمایه‌گذاری می‌شد، می‌توانستیم امروز به داشتن پشتوانه‌های ایده‌آل و مطمئن برای تیم ملی در میادین مختلف امیدوار باشیم. اگرچه حالا هم که این اتفاق رخ داده باید آن را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک شاهد داشتن تیمی قدرتمند برای حضور در عرصه‌های مختلف بین‌المللی باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی