صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

فینال لیگ اروپا

بحران زده‌های تشنه جام!

فرخ حسابی
روزنامه نگار
امشب ساعت 22:30 در ورزشگاه پوشکاش در مجارستان، قهرمان لیگ اروپا از بین دو تیم رم و سویا معرفی می‌شود. سویا برنده شش دوره این جام، به مصاف جالوروسی می‌رود که با ژوزه مورینیو پا به این میدان می‌گذارد. مورینیو در پنج باری که با تیم‌هایش به فینال رقابت‌های اروپایی رسیده بدون شکست بوده و می‌خواهد این رکورد را ادامه دهد. دو تیم در حالی در بوداپست رو در روی هم قرار می‌گیرند که در رقابت‌های داخلی خود با مشکلات زیادی در این فصل رو به رو بوده‌اند اما در لیگ اروپا که دومین تورنمنت معتبر باشگاهی اروپا به حساب می‌آید درخشیده‌اند. حالا اما فقط یکی از آنها می‌تواند با دست پر به کشور خود بازگردد، یکی از بین نمایندگان اسپانیا و ایتالیا.
 
سویا
تیم اسپانیایی حالا به‌عنوان متخصص لیگ اروپا شناخته می‌شود. آنها در حالی پا به این مسابقه می‌گذارند که رکورددار رسیدن به فینال هستند و البته رکورد خودشان را امسال ارتقا داده‌اند. آنها با شکست دادن یوونتوس به این نبرد راه یافتند تا هفتمین فینال لیگ اروپا که قبلاً به‌عنوان جام یوفا شناخته می‌شد را تجربه کنند و از این نظر دو فینال از همه تیم‌های اروپایی جلوتر هستند. روخی بلانکو (سفید و قرمزها) در تمام شش مورد قبلی که به فینال راه یافته‌اند جام را به خانه برده‌اند، اولین آنها به سال 2006 برمی‌گردد که کاپیتان فعلی تیم، خسوس ناواس، در سن 20 سالگی در فتح جام نقش داشت. در آن سال، سویا توانست میدلزبورو را شکست داده و قهرمان شود. آخرین قهرمانی آنها هم سه سال قبل رقم خورد و حالا موفق‌ترین تیم تاریخ این رقابت‌ها با سفر به مجارستان جایی که اولین فینال بازی‌های اروپایی را نیز در سال 1985 میزبانی کرده به‌دنبال تاریخ‌سازی دیگری هستند، ‌در حالی که فصل 23-2022 تا اینجا اصلاً برای آنها خوش‌یمن نبوده است. سویا در راه رسیدن به فینال، ‌دو تیم بزرگ منچستریونایتد و یوونتوس را کنار زده است. آنها در زمین خود تیم قدرتمند و خطرناکی هستند اما باید توانایی خود را در یک زمین بی‌طرف نیز ثابت کنند. خوسه لوئیس مندلیبار سومین مربی‌ای است که در این فصل روی نیمکت سویا نشسته است. اما تأثیر مثبتی بر عملکرد تیم داشته و تیمی که در خطر سقوط قرار داشته را به ثبات رسانده و حالا نیز در فینال لیگ اروپا به‌دنبال پایانی خوش بر این فصل است. سویا همچنان ممکن است قرار گرفتن در نیمه بالایی جدول لالیگا را از دست بدهد اما آنها از زمان حضور مندلیبار فقط دو بازی را باخته‌اند که آخرین آن مقابل رئال مادرید بوده است. ضمن اینکه برد در هفته آخر آنها را در رتبه هفتم جدول قرار می‌دهد. برد در بوداپست به این معنی است که فقط پنج باشگاه توانسته‌اند بیشتر از جام‌های داخلی در رقابت‌های اروپایی به جام برسند که سویا نیز یکی از آنها خواهد بود. آخرین تقابل سویا و رم به سال 2020 و مرحله یک‌هشتم نهایی برمی‌گردد. سویا آن بازی را برد و در نهایت نیز ششمین قهرمانی خود در اروپا را تجربه کرد.

رم
در حالی که مندلیبار اولین فینال اروپایی خود را با سویا تجربه می‌کرد، همتای او در تیم رم یعنی ژوزه مورینیو پنج جام معتبر اروپایی را در کلکسیون پرافتخار خود دارد. اگر رم در این بازی برنده شود، مورینیو  به پرافتخارترین مربی در رقابت‌های قاره‌ای اروپا تبدیل می‌شود. او سال گذشته جالوروسی را به قهرمانی در لیگ کنفرانس اروپا رساند. قهرمانی در لیگ اروپای امسال همچنین آقای خاص را تبدیل می‌کند به اولین مربی‌ای که با سه تیم مختلف فاتح لیگ اروپا می‌شود. او این کار را با پورتو در سال 2003 و منچستریونایتد در سال 2017 انجام داده است. با وجود فرم بد رم در هفته‌های اخیر در ایتالیا، آنها بعد از صعود از دور گروهی لیگ اروپا با شکست دادن ردبول سالزبورگ، رئال سوسیداد، فاینورد و بایر لورکوزن، نشان داده‌اند که می‌توانند برای دومین فصل متوالی قهرمانی در یک جام اروپایی را تجربه کنند. پیروزی بر لورکوزن به لطف تک گلی که رومن ادواردو بووه جوان در ورزشگاه المپیکو به ثمر رساند و در بازی برگشت در آلمان به سرسختی حفظ شد، رقم خورد. عملکرد رم در بازی برگشت نمایشی کامل بود از آنچه مورینیو در آن استاد است: پارک کردن اتوبوس جلوی خط دروازه!  رم که با یک بازی باقی مانده در رده ششم سری آ قرار دارد، می‌تواند در بهترین حالت پس از یک شکست 2-1 مقابل فیورنتینا، فینالیست لیگ کنفرانس اروپا، پنجم شود. در واقع، برخی جالوروسی را متهم کرده‌اند که در این چند وقت اخیر که شامل سه باخت و چهار تساوی در رقابت‌های داخلی بود، بی‌تفاوت کار کرده‌اند و تمام تمرکز خود را روی فینال لیگ اروپا گذاشته‌اند. فاتح لیگ اروپا مستقیماً وارد مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 24-2023 می‌شود و به نظر می‌رسد مورینیو به‌شدت روی موفقیت در پوشکاش آرنا حساب باز کرده است.
 
ترکیب احتمالی دو تیم
سویا: بونو، ناواس، ‌بادی، گودلی، تیس، فرناندو، ‌راکیتیچ، اوکامپوس، تورس، ‌خیل، ‌النصیری
رم: پاتریسیو، مانچینی، اسمالینگ، ‌ایبانز، چلیک، کریستانته، ‌ماتیچ، اسپیناتزولا، پیگرینی، ‌الشعراوی، آبراهام

 

جستجو
آرشیو تاریخی