صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

برندگان و بازندگان فصل 2023-2022 لیگ برتر

جوکی به‌نام چلسی هیولایی به‌نام خاورمیانه!

فرخ حسابی
روزنامه نگار
 
یکشنبه شب فصل 23-2022 لیگ برتر انگلیس به پایان رسید. فصلی که برای تیم‌هایی که اسپانسرهای ثروتمند و دولتی داشتند پایانی شیرین داشت اما چلسی یکی از تیم‌هایی بود که ثابت کرد پول همیشه تضمین‌کننده موفقیت نیست.
فصلی پر از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی که در آن آرسنال یک شگفتی بزرگ در راه کسب قهرمانی بود و البته در نهایت باز هم این منچسترسیتی بود که برای سومین فصل متوالی قهرمانی را از آن خود کرد.
تیم شکوهمند پپ گواردیولا با سوپراستارهایش (بازیکنانی که البته زیر نظر گواردیولا تبدیل به سوپراستار شدند) فوتبالی زیبا را با خلق موقعیت‌های گل فراوان برای ارلینگ هالند مهارناشدنی ارائه کرد. البته سومین قهرمانی متوالی منچسترسیتی یک پاورقی را کنار خود دارد؛ آنها متهم به بیش از 100 مورد تخلف از قوانین مالی لیگ برتر هستند و این پرونده همچنان باز است طوری که ممکن است قهرمانی آبی‌ها در لیگ برتر را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
نیوکاسل دیگر تیمی بود که قدرت نفوذ سرمایه‌گذاران خاورمیانه را در لیگ برتر انگلیس نشان داد و به لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد، درست مثل منچستریونایتد که به نظر می‌رسد با اریک تن هاخ سرمربی هلندی خود بالاخره در مسیر درست قرار گرفته است.
در سمت دیگر، لیورپول یکی دیگر از شگفتی‌های لیگ برتر بود. تیمی که فصل پیش برای کسب چهارگانه قهرمانی تلاش می‌کرد این بار فقط سهمیه لیگ اروپا را به دست آورد و چلسی هم با هزینه‌ای بیش از 500 میلیون پوند برای خرید بازیکنان جدید، در نیمه دوم جدول قرار گرفت.
برایتون داستان شیرین این فصل لیگ برتر بود که با روبرتو دی زربی فوتبالی تماشایی را با کسب نتایج خوب ارائه کرد و در نهایت نیز اولین سهمیه حضور در رقابت‌های اروپایی تاریخ خود را کسب کرد. داستان غم‌انگیز لیگ هم به لسترسیتی مربوط می‌شود؛ باشگاهی که در سال 2016 با قهرمانی در لیگ برتر، فوتبال جهان را شگفت‌زده کرده بود طعم تلخ سقوط به چمپیونشیپ را همراه با لیدز و ساوتهمپتون چشید.

بازنده بزرگ: تاد بولی
مالک چلسی فقط یکی از بازندگان نیست بلکه بزرگترین بازنده فصل است. چلسی این فصل تبدیل به یک جوک شده بود. تیمی با مجموعه‌ای بزرگ از ستاره‌های نامدار و گرانقیمت که کمترین بازدهی را داشتند و ضعیف‌ترین نتایج را به نسبت پولی که خرج‌شان شده بود از خود نشان دادند. سه مربی متفاوت نتوانستند از این مجموعه بی‌ در و پیکر بازیکنان بزرگ، بازی بگیرند و آنها در نهایت در رتبه دوازدهم به کار خود پایان دادند. در این راه تاد بولی و هیأت مدیره باشگاهش مسئولان اصلی در راه ساختن غیرمتعارف تیم بودند و تصمیم مسخره آنها بابت اخراج توماس توخل در حالی که تنها شش هفته از شروع مسابقات گذشته بود، کلید اصلی بحران را در تیم آبی‌های لندن زد. آنها سپس به گراهام پاتر آنچنان اعتماد کردند که با او قراردادی بلندمدت بستند اما ناگهان و بعد از چند نتیجه ضعیف تصمیمی عجیب مبنی بر اخراج او و آوردن فرانک لمپارد برای دو ماه پایانی لیگ را گرفتند. به این ترتیب به همه ثابت شد که مالکان جدید چلسی مطلقاً هیچ ایده و درکی از فوتبال ندارند.

برنده: باشگاه‌هایی با حامیان دولتی
یک فصل خارق‌العاده برای خاورمیانه! اول اینکه جام جهانی در قطر برگزار شد و با به هم زدن تقویم مسابقات باشگاهی، یک جام جهانی خاص شد. دوم اینکه منچسترسیتی با مالکان قطری خود بار دیگر لیگ برتر را فتح کرد و نیوکاسل با مالکانی از عربستان سعودی در رتبه چهارم به کار خود پایان داد تا برای اولین بار در 20 سال اخیر به لیگ قهرمانان اروپا برگردد. اینکه پول نفت چه کارهایی می‌تواند در فوتبال باشگاهی انجام دهد، نکته‌ای قابل توجه و البته قابل تأمل است. البته تیمی مثل پاری سن ژرمن با مالکان قطری ثابت کرد که علاوه بر پول، مدیریت صحیح نیز برای بهره‌برداری درست از منابع مالی در باشگاهداری لازم است. سیتی و نیوکاسل در مراحل متفاوتی از توسعه فوتبالی خود قرار دارند با این حال مالکان هر دو باشگاه به وضوح می‌دانند که چه هدفی دارند و در مسیر هدف خود بدرستی گام برمی‌دارند. آنها با یک استراتژی درست و منطقی در حال پیشرفت هستند و موفقیت‌های بیشتر در آینده نیز برای آنها کاملاً قابل دسترس به نظر می‌رسد.

بازنده: آرسنال
ظالمانه به نظر می‌رسد که آرسنال را بازنده این فصل درنظر بگیریم. تیم جوان و هیجان‌انگیز میکل آرتتا در راه تحقق رؤیای غیرممکن هواداران خود تلاشی قابل تحسین را ارائه کرد و هواداران لیگ برتر در سراسر جهان را با خلق لحظه‌هایی شگفت‌انگیز به وجد آورد. با وجود این، این موضوع غیر قابل انکار است که سرمربی، ‌بازیکنان و هواداران آرسنال تا ابد با حسرت و ناراحتی فصل 23-2022 را به یاد خواهند آورد. آنها نبرد طولانی و نفسگیر لیگ را در هفته‌های پایانی به منچسترسیتی باختند، تیمی که در حال حاضر چه داخل زمین و چه خارج از آن بسیار قدرتمندتر از آرسنال به نظر می‌رسد.

برنده بزرگ: ارلینگ هالند
هالند می‌دانست که با پیوستن به منچسترسیتی گلهای زیادی خواهد زد، ‌مثل هر مهاجم دیگری که در این تیم بازی کرده. بهترین تیم باشگاهی جهان با بهترین مهاجم حال حاضر جهان، یک ترکیب ایده آل را تشکیل دادند، زوجی که به نظر می‌رسد پیوندشان در آسمانها بسته شده است! اما حتی هالند با همه اعتماد به نفسش هم فکر نمی‌کرد که اوضاع در منچسترسیتی تا این حد برایش خوب پیش برود. او نه تنها رکورد 32 گل محمد صلاح در یک فصل را شکست بلکه رکورد 34 گله آلن شیرر و اندی کول که در 42 بازی ثبت کرده بودند را نیز در هم شکست، ‌آنهم فقط در 31 بازی.

 

جستجو
آرشیو تاریخی