صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نگاهی به گرند پری موناکو

پایان رویای انگلیسی

امیررضا همایون
خبرنگار

هفتمین مرحله رقابت‌های فرمول یک 2023 عصر روز یکشنبه به میزبانی کشور موناکو برگزار شد. گرندپری موناکو هم مانند مراحل گذشته با قهرمانی مکس فرشتاپن راننده هلندی تیم ردبول اتریش به پایان رسید تا این راننده فاصله خودش با سایر رانندگان در جدول را افزایش بدهد. پیروزی فرشتاپن در موناکو باعث شد باتوجه به نتایجی که دیگر مدعیان کسب عنوان قهرمانی در شش مرحله گذشته کسب کرده بودند، شانس این راننده هلندی برای جشن گرفتن سومین قهرمانی متوالی اش در رقابت‌های فرمول یک قهرمانی جهان بیشتر از گذشته شود.
نکته جالب درباره تیم ردبول، خرابی ماشین سرجیو پرز راننده مکزیکی و هم تیمی فرشتاپن بود، اتفاقی که باعث شد پرز کارش در این مرحله را با حضور در رده بیستم خط استارت آغاز کند و به همین علت موفق نشد نتیجه خوبی در پایان گرند پری موناکو به‌دست آورد.

خانه برای لکلرک خوش یمن نبود
عجیب‌ترین نتیجه مسابقه عصر یکشنبه به رتبه پنجم شارل لکلرک باز می‌گردد. راننده اول تیم فراری که در خانه خودش (موناکو) مسابقه می‌داد با وجود اینکه در دور تعیین خط رتبه خوبی کسب کرده بود و به نطر می‌رسید به همین علت نتیجه مطلوبی را کسب کند، با یک عملکرد دور از انتظار مسابقه را با حضور در رتبه ششم به پایان برد، رتبه‌ای که البته به لطف جریمه پنج ثانیه‌ای راسل به پنجم ارتقا پیدا کرد. اما این رتبه هم به هیچ عنوان برای راننده‌ای که در پیست خانگی مسابقه می‌دهد مطلوب نیست. البته کارلوس ساینز دیگر راننده تیم فراری هم در مسابقه یکشنبه مانند لکلرک عملکرد مطلوبی از خودش به نمایش نگذاشت و رقابت را با حضور در رتبه هشتم به پایان رساند. به عبارت دیگر می‌توان گفت عملکرد رانندگان فراری در موناکو به گونه‌ای بود که شاید این مرحله تبدیل به بدترین رقابت تیم فراری در فرمول یک 2023 شود.

سریع‌ترین دور مسابقه برای همیلتون
بدترین عملکرد در بین مدعیان کسب عنوان قهرمانی فصل 2023 فرمول یک از ابتدا تا به اینجای کار متعلق به لوئیس همیلتون راننده انگلیسی تیم مرسدس است. او البته در گرند پری موناکو نسبت به مراحل گذشته عملکرد مطلوب تری از خودش به نمایش گذاشت و موفق شد سریع‌ترین دور مسابقه را به‌نام خودش ثبت کند. اگرچه به ثبت رساندن سریع‌ترین دور مسابقه در جدول برای او امتیاز چندانی به ارمغان نمی‌آورد اما همین موضوع که قهرمان 7 دوره مسابقه دست خالی موناکو را ترک نکرده است، برای طرفدارانش مطلوب است. همیلتون کار سختی برای جبران امتیازات از دست داده در مراحل گذشته و رسیدن به رتبه‌های بالایی جدول دارد و با این نتایج همیلتون تا حد زیادی از جمع شانس‌های کسب عنوان قهرمانی فرمول یک در فصل 2023 خارج شده است.

استون مارتین همچنان درخشان
تیم استون مارتین را می‌توان پدیده این فصل نامگذاری کرد. آنها که با فرناندو آلونسو راننده اسپانیایی در مسابقات این فصل به‌عنوان نفراول تیم حضور دارند، در مرحله هفتم هم نمایش مطلوبی از خودشان ارائه دادند و پس از فرشتاپن به رتبه دوم گرند پری موناکو رسیدند. رتبه‌ای که البته پیش از این هم از سوی فرناندو آلونسو اسپانیایی تکرار شده و این تیم در حال حاضر و بعد از هفت مرحله در جدول رده‌بندی پس از ردبول اتریش 249 امتیازی، با کسب 120 امتیاز در رتبه دوم قرار دارد. شاید اختلاف ردبول و استون مارتین از نظر امتیازی با یکدیگر زیاد باشد اما به نظر می‌رسد جنگ قهرمانی تیمی بین این دوتیم تا مراحل پایانی فصل ادامه داشته باشد. هشتمین مرحله فرمول یک امسال 4 ژوئن (14 خرداد) به میزبانی اسپانیا برگزار می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی