صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

مرور همه بازی‌هایی که سرخابی‌ها در جام حذفی داشته‌اند

ضیافت‌ پنالتی‌ها در انتظار دربی 101؟

جواد حامدنیا
خبرنگار
یکصد و یکمین دربی پایتخت در فینال جام حذفی در حالی باید رقم بخورد که ششمین مصاف تیم‌های استقلال و پرسپولیس در این بازی‌ها است. در پنج بازی گذشته‌ای که دو تیم در جام حذفی با یکدیگر داشتند فقط یک دیدار در 90 دقیقه معمول بازی نتیجه‌اش مشخص شده. 2 دیدار آخر به پنالتی کشیده شده و در کل آمار به ما می‌گوید که وقتی این دو تیم در بازی‌های حذفی به مصاف هم می‌روند امکان اینکه بازی به وقت‌های اضافه برود زیاد است. استقلال در سه دیدار گذشته دو تیم در جام حذفی در نهایت پیروز شده و حالا باید دید دربی ششم حذفی به کجا می‌رسد.
 
دربی اول حذفی؛ پرسپولیس برنده در پنالتی
اولین تقابل استقلال و پرسپولیس در چهارچوب رقابت‌های جام حذفی به ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۷ برمی‌گردد؛ در آن دربی سکان هدایت‌ آبی‌ها در دستان مرحوم غلامحسین مظلومی بود و علی پروین هدایتگر پرسپولیس. بازی در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها برگزار می‌شد و در ۱۲۰ دقیقه گلی نداشت و این ضربات پنالتی بود که باید تکلیف تیم برنده را مشخص می‌کرد؛ پرسپولیس با مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، محسن عاشوری و مرتضی کرمانی‌مقدم به گل رسید اما استقلالی‌ها تنها با ضربات جعفر مختاری‌فرد و رضا حسن‌زاده به دروازه وحید قلیچ رسیدند تا بدین شکل اولین دربی برگزار شده در جام حذفی با پیروزی قرمزها در ضربات پنالتی همراه شود.
 
دربی دوم حذفی؛ افشین پیروانی و مهمترین گل عمرش!
بعد از گذشت تقریباً ۱۱ سال دوباره دو تیم می‌بایست در رقابت‌های جام حذفی مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند؛ سرخابی‌ها این بار باید در فینال به مصاف هم می‌رفتند. پرسپولیس خیلی زود و باز هم با مهدی هاشمی‌نسب به گل رسید. استقلال با ضربه سر زیبای سهراب بختیاری‌زاده به بازی برگشت اما افشین پیروانی نگذاشت آب خوش از گلوی آبی‌ها پایین برود و در هشتاد و پنجمین دقیقه مسابقه با ضربه‌ای استثنایی گل قهرمانی تیمش را به ثمر رساند و زخمی کاری بر کالبد بی‌جان استقلال تحت هدایت سکومورخوف حکاکی کرد و برای تیمش چهارمین قهرمانی در جام حذفی را به ارمغان آورد.
 دربی سوم حذفی؛ وقت‌های اضافه هیجان‌انگیز
هجده آذر ۱۳۹۰ بی‌شک یک روز به‌ یاد ماندنی در کتاب خاطرات استقلال است؛ درست در مقطعی که استقلال با پرویز مظلومی روی اوج بود و بر فراز ابرها سیر می‌کرد و در سه بازی پیاپی با دلربایی هفت محبوب، فرهاد مجیدی بر پرسپولیس چیره شده بود در یک چهارم نهایی جام حذفی دوباره به رقیب سنتی رسیده بود؛ ۹۰ دقیقه تلاش در برابر پرسپولیس بی‌رمق استیلی بی‌ثمر بود. آبی‌ها که برای بردن پرسپولیس در جام حذفی بی‌تابی می‌کردند در وقت‌های اضافه با دبل مجتبی جباری و تک گل تماشایی اسماعیل شریفات حسابی از خجالت قرمزها درآمدند و اولین پیروزی خود در برابر این تیم در جام حذفی را با نماد چهار پیوند زدند.
 
دربی چهارم حذفی؛‌ دراماتیک به معنای واقعی
اولین دربی کرونایی (5 شهریور 1399) به یکی از جذاب‌ترین دربی‌های یک دهه اخیر بدل شد! استقلال با گل محشر قایدی در نیمه نخست حریفش را مات کرد اما پسران یحیی گل‌محمدی در نیمه دوم غوغا کردند؛ ابتدا با گل بشار رسن بازی را به تعادل کشاندند و سپس در واپسین لحظات بازی توسط علی علیپور به گل دوم رسیدند. نفس‌ها در سینه حبس شده بود و یک طرف غرق در شادی و یک طرف یکپارچه مات اما محمد دانشگر به سرعت وضعیت را دگرگون کرد و در وقت‌های اضافه نیمه دوم بدون مزاحمت در هجده قدم سرخ‌ها ضربه سر زد و مانع شکست تیمش شد. بازی به پنالتی کشید و احمد نوراللهی و اوساگونا در ضیافت‌های پنالتی با نشانه‌گیری‌های بسیار بدشان توی ذوق هواداران زدند تا استقلال با دقت پنالتی‌زنانش یک بار دیگر پرسپولیس را در جام حذفی مغلوب کند.
 
دربی پنجم حذفی؛ فصل انتقام
 دوئل در لیگ بیستم به نفع پرسپولیسی‌ها به پایان رسیده بود؛ سرخ‌ها در دربی برگشت لیگ بیستم پسران فرهاد مجیدی را زمینگیر کردند تا در جدول یکه‌تازی کنند و استقلال را از دور قهرمانی خارج. آبی‌ها با دعای «خدایا اگر دوستم داری بخورم به پرسپولیس» در جام حذفی رسیدند به پرسپولیس! استقلال که دیگر در بردن پرسپولیس در جام حذفی متخصص شده بود، در دیدار 24 تیر 1400 دوباره با هنرنمایی سیدحسین حسینی و بی‌دقتی عیسی آل‌کثیر و مهدی عبدی در سومین دربی که به پنالتی‌ کشیده‌ شد، نشان داد دست‌کم در دربی‌های حذفی متخصص پیروزی است.

جستجو
آرشیو تاریخی