صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

پرسپولیس و فینال‌هایش

پرسپولیس تا کنون 8 بار به فینال جام حذفی رسیده که 6 بار برنده بوده و قهرمان شده است:
1366: شاگردان علی پروین با گذر از تیم‌های سازمان گوشت اصفهان، ماشین‌سازی تبریز، استقامت یزد و دارایی تهران در فینال مسابقات به ملوان بندرانزلی، مدافع عنوان قهرمانی رسیدند. این اولین دوره بازی‌ها بود که فینال به‌صورت رفت و برگشت انجام شد. در مجموع دو مسابقه فقط یک گل به ثمر رسید که آن هم توسط محمدحسن انصاری‌فرد درون دروازه ملوان، جای گرفت.
1371: سرخپوشان پس از ۶تایی کردن استقلال همدان در مجموع دو بازی رفت و برگشت، در مراحل بعدی از سد تیم‌های بانک استان باختران، استقلال رشت و ماشین‌سازی تبریز گذشتند تا در فینال بار دیگر ملوان را ملاقات کنند که رکورددار قهرمانی جام حذفی و مدافع عنوان قهرمانی بود. پرسپولیس این بار با گل‌های محسن عاشوری و ناصر محمدخانی، حریف خود را با نتیجه دو بر یک مغلوب کرد تا قهرمان شود.
1378: پرسپولیس که قهرمان لیگ شده از سد تیم‌هایی چون بهپاک، پلی‌اکریل اصفهان، سپاهان اصفهان و استقلال اهواز گذشت تا در فینال به استقلال برسد. با دو گل مهدی هاشمی‌نسب و افشین پیروانی، مقابل تک گل سهراب بختیاری‌زاده سومین قهرمانی حذفی و اولین دبل قهرمانی لیگ و حذفی را در فصل 78-1377 از آن خود کرد.
1385: شاگردان مصطفی دنیزلی با گذر از تیم‌های کشت و صنعت شوشتر، ابومسلم مشهد، ملوان بندرانزلی و نوژن ساری به فینال رسیدند و در دو بازی رفت و برگشت مقابل سپاهان قرار گرفتند. فینال رفت در تهران یک - یک به پایان رسید و بازی در اصفهان هم در پایان مسابقه دو بر دو شد. در نهایت پرسپولیس بدون شکست و به حکم ضربات پنالتی از رسیدن به جام باز ماند.
1389: مردان علی دایی، از تیم‌های ایرانجوان بوشهر، آلومینیوم هرمزگان، پتروشیمی تبریز و صبا عبور کردند تا در فینال به گسترش فولاد تبریز برسند. سرخپوشان دو بازی رفت و برگشت را با گل‌های شیث رضایی، تیاگو فراگا، حمیدرضا علی‌عسگری و محسن خلیلی ۴ بر یک به سود خود خاتمه دادند و جام قهرمانی را بالای سر بردند.
1390: پرسپولیس این بار از سد تیم‌هایی چون نفت محمودآباد، داماش گیلان، سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان گذشت تا پس از ۱۹ سال دوباره مقابل ملوان بازی کند. بازی رفت دو تیم در تهران برگزار شد و پرسپولیس با گل‌های علیرضا نورمحمدی، زنده‌یاد هادی نوروزی و محمد نوری (دو گل)، نتیجه را ۴ بر دو به سود خود خاتمه داد. در انزلی ملوان با گل زنده‌یاد مهرداد اولادی، به پیروزی رسید و سرخپوشان در مجموع دو بازی، برنده جام قهرمانی شدند.
1392: مردان یحیی بعد از 6 تایی کردن ملوان، نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان و داماش گیلان را از سر راه برداشتند و در فینال به سپاهان رسیدند. دو تیم در پایان وقت‌های قانونی و اضافه، در نهایت به تساوی دو بر دو رضایت دادند تا کار به ضربات پنالتی بکشد. پرسپولیس باز هم بدون شکست و به حکم ضربات پنالتی از رسیدن به جام باز ماند.
1398: پرسپولیس برای رسیدن به فینال نود ارومیه، سپیدرود رشت، پدیده مشهد و سپاهان را از سر راه خود برداشت و به داماش گیلان رسید. بازی در اهواز و با دو ساعت و نیم تأخیر شروع شد و در نهایت با تک گل علی علیپور به سود سرخپوشان پایان یافت.
جستجو
آرشیو تاریخی