صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

رمز موفقیت پرسپولیس در دربی

سکوت، آرامش، تمرکز و فرار از غرور

مرتضی طهوری
روزنامه‌نگار

پرسپولیس 3 اردیبهشت در یک بازی فینال‌گونه استقلال را شکست داد که همان برد پل قهرمانی لقب گرفت. قبل از آن مسابقه هم بسیاری روی این نکته تأکید داشتند که تیم پیروز این دربی قهرمان خواهد شد. این مسأله برای پرسپولیس که از استقلال و سپاهان عقب افتاده بود حکم طلا داشت و پیروزی در این مسابقه بزرگ کارکردی دوبل پیدا می‌کرد.
اتفاقاً همین طور هم شد و پرسپولیس با برد دربی و به لطف تساوی سپاهان و ملوان جان دوباره‌ای گرفت و تا پایان لیگ پا را از روی پدال گاز بر نداشت و قهرمان شد.
اما پرسپولیس چگونه دربی 3 اردیبهشت را برد؟ جدا از مسائل فنی مثل بستن فضای حرکتی مهدی قایدی و محمد محبی در جناحین، تیم یحیی موارد زیادی را رعایت کرد تا در آن مسابقه فینال‌گونه برنده شود.
مهمتر از هر چیز مدیریت رختکن تیم قبل از این بازی بود که اتفاق افتاد و هیچ کس از یحیی گرفته تا کوچکترین بازیکنان وارد حاشیه نشدند. فضای رختکن پرسپولیس به گونه‌ای است که بازیکنان جدید‌تر و کوچکتر به تبعیت از بزرگترهای تیم خیلی کم حرف می‌زنند و اصلاً وارد حاشیه نمی‌شوند. در این میان حضور افرادی مثل کریم باقری و سیدجلال حسینی در کادر فنی که مدام بین بازیکنان و کنار آنها حضور داشتند و دارند کار یحیی را برای دور کردن بازیکنانش از حواشی راحت کرد. افشین پیروانی هم به‌عنوان مدیر تیم با شناخت کافی از زیر و بم‌های حواشی دربی خیلی خوب می‌دانست که هر حرف و حدیثی مثل یک کبریت زیر انبار باروت خواهد شد پس اول از همه خودش وارد این بازی‌ها نشد و سپس اجازه نداد کسی حرف بزند و سکوت رختکن و ممنوع‌المصاحبه شدن و جلوگیری از انتشار هر پست و استوری در فضای مجازی کمک زیادی کرد تا پرسپولیس با آرامش وارد آن مسابقه شود.
پرسپولیس در طول آن مسابقه هم تمرکز بالایی روی بازی داشت و می‌دانست از آن مسابقه چه می‌خواهد به گونه‌ای که پس از آن پیروزی هیچ کس نگفت حق پرسپولیس برد نبوده و نتیجه عادلانه رقم خورد. پرسپولیس در طول آن مسابقه روی هدفش متمرکز بود و می‌دانست غیر از آن خبری از قهرمانی نخواهد شد. تیم یحیی از ابتدا با هدف وارد زمین شد و بعد از گل برتری طوری حریف را مدیریت کرد که مقابل تیم‌های متوسط‌تر نیز چنین عملکردی ارائه نداده بود.
پرسپولیس برای شکست استقلال در فینال حذفی غیر از سکوت و آرامش قبل از بازی نیاز دارد که ابزار رسیدن به آن برد را مرور کرده و جزئیات را دوباره بررسی کند اما حق ندارد زیر باد آن برد بخوابد و مغرور شود. همچنین می‌دانیم که پرسپولیس با قهرمانی لیگ برتر به این مسابقه پا خواهد گذاشت و نگاه عوام به یحیی و تیمش اینگونه است که با توجه به بردن جام قهرمانی لیگ برتر به اندازه استقلال که در تب انتقام می‌سوزد و به این جام نیاز مبرم دارد، انگیزه و اشتیاق کمتری برای پیروزی خواهد داشت اما همه می‌دانیم که گل‌محمدی و بازیکنانش چقدر دوست دارند دبل کنند. با این حال موضوع مهم همان غرور است که بعضاً ناخودآگاه در بین اعضای تیم ریشه می‌دواند. پس گل‌محمدی، پیروانی و باقری مأموریت دارند با همان صحبت‌های دوستانه اندک احساس احتمالی غرور را از تیم دور کنند و با همان انگیزه و اشتیاق به سمت قهرمانی پیش بروند.

جستجو
آرشیو تاریخی