آیت شریفی: آماده ام در بازی های آسیایی و جهانی وزنه بزنم

برای المپیکـــی شدن نیاز به «مجموع »خوب دارم

رضا عباسپور
روزنامه‌نگار
آیت شریفی ملی‌پوش خوش فیزیک و آتیه‌دار دسته وزنی فوق‌سنگین وزنه‌برداری ایران قطعاً یکی از پشتوانه‌هایی است که می‌توانیم روی افتخارآفرینی‌اش در عرصه‌های مختلف بین‌المللی حساب ویژه باز کنیم؛ وزنه‌بردار دسته 109+ کیلوگرم که متولد سال 1370 است و اهل شهرستان سوادکوه از استان مازندران. شریفی الفبای وزنه‌برداری را از بهداد سلیمی قوی‌ترین مرد سال‌های نه چندان دور وزنه‌برداری ایران آموخته است.
به همین دلیل او پله‌های رشد را برای حضور در تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان بسرعت طی کرد. اگر چه ملی‌پوش فوق‌سنگین کشورمان از سال 95 تا به امروز در رده‌های سنی مختلف مسابقات معتبر بین‌المللی زیادی را تجربه کرده است، اما اوج درخشش او در رقابت‌های وزنه‌برداری آسیایی کره جنوبی(گزینشی المپیک 2024 پاریس) بود. جایی که او و علیرضا یوسفی دیگر وزنه‌بردار آینده‌دار فوق سنگین کشورمان در کورس رقابت با ستاره‌های قدرتمند این دسته وزنی موفق شدند ضمن کسب مدال‌های خوشرنگ نقره‌ای، قهرمانی را برای کاروان وزنه‌برداری کشورمان در جینجوی کره جنوبی سند بزنند. به همین دلیل سراغ ستاره جوان فوق سنگین کشورمان رفتیم تا برنامه او برای درخشش در رویدادهای معتبر آینده خصوصاً کسب سهمیه بازی‌های المپیک 2024 را از زبان خودش بشنویم.
مسابقات آسیایی کره
در حد جهانی بود
دارنده نشان نقره یکضرب آسیا در جینجوی کره جنوبی درخصوص رقابت سختی که با ستاره‌های فوق سنگین قاره آسیا در جینجوی کره جنوبی داشت، می‌گوید: «قبل از هر چیز جا دارد تشکر و قدردانی ویژه‌ای از کادرفنی تیم ملی و مسئولان فدراسیون داشته باشم که قبل از مسابقات آسیایی کره همه شرایط را به بهترین شکل برای ما فراهم کردند تا بی دغدغه در فضایی آرام و استاندارد برای مسابقات تمرین کنیم و به رکوردهای خوبی برسیم. من خیلی تلاش کردم تا بعد از یکی دو سال ناکامی در مسابقات مختلف، بتوانم در آسیایی کره ثابت کنم که می‌توانم در دسته فوق سنگین مدعی باشم. خودتان دیدید که سطح کیفی و کمی مسابقات آسیایی کره جنوبی چون مسابقه کسب سهمیه امتیازی المپیک نیز به شمار می‌رفت سنگین و بسیار بالا بود. حقیقتاً خودم هم فکرش را نمی‌کردم سطح رکوردی و کیفی این مسابقات تا این حد بالا باشد. اما حضور گورمیناسیان ارمنی که چند سالی است تغییر تابعیت داده و برای بحرین وزنه می‌زند، همین‌طور وزنه‌برداران قدرتمند ازبکستان در کره جنوبی، باعث شد شاهد رقابتی جذاب و شانه به شانه برای کسب مدال و سکوهای آسیایی دسته وزنی فوق سنگین باشیم. هم وزنه‌بردار قدرتمند بحرینی و هم وزنه‌برداران ازبک برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کنند و همه دیدند که با تمام قدرتشان روی تخته آمدند تا از اینجا برای مدعیان جهانی خط و نشان بکشند. معتقدم مسابقه دسته فوق سنگین و بقیه اوزان المپیکی در آسیایی کره از نظر سطح کیفی و رکوردی با مسابقات جهانی برابری می‌کرد. ما هم با تمام قدرت و توانمان روی تخته رفتیم تا با بهترین نتیجه به کشور برگردیم. که خدا را شکر این اتفاق هم افتاد و توانستیم با عملکرد خوب خود قهرمانی تیم ملی را در جینجو قطعی کنیم.»
 
از عملکردم در جینجو راضی‌ام
آیت شریفی ملی‌پوش جوان و خوش‌آتیه کشورمان معتقد است اگرچه با یک نقره یکضرب به کار خود در رقابت‌های آسیایی جینجو خاتمه داد، اما از عملکردش راضی است چون این مدال روحیه و انگیزه او را برای درخشش در آینده بالابرده است: «اگرچه در مجموع نتوانستم آن‌طور که از خودم توقع داشتم در آسیایی کره نتیجه بگیرم، اما چون کاملاً در خدمت تیم بودیم و توانستیم با پیاده کردن برنامه کادرفنی قهرمانی را برای تیم ملی وزنه‌برداری جشن بگیریم، خوشحالم و راضی. مطمئناً مدال نقره آسیایی که در جینجو کسب کردم، خیلی از نظر روحی و انگیزشی کمکم می‌کند تا بهتر تمرین کنم و برای رویدادهای آینده با قدرت بیشتر روی تخته مسابقه حاضر شوم. من انگیزه زیادی دارم تا در دسته فوق سنگین اتفاقات و نتایج عالی را برای وزنه‌برداری کشورم کسب کنم. به همین دلیل سعی می‌کنم همیشه صدم را در تمرین و مسابقه بگذارم تا شرمنده مردم و مربیانم نشوم.»
 
برای سهمیه المپیک تلاش می‌کنم
شریفی معتقد است که برای حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس قطعاً نیازمند ثبت یک مجموع عالی در دسته فوق سنگین است: «خودتان می‌دانید برای المپیکی شدن در دسته وزنی فوق سنگین قطعاً باید یک رکورد مجموع خوب و قابل قبول در رقابت‌های گزینشی آینده، خصوصاً رقابت‌های جهانی عربستان ثبت کنم تا بتوانم بین مدعیان داخلی و خارجی دسته وزنی 109+ کیلوگرم صاحب سهمیه ورودی المپیک شوم. این کار و مسیر هم قطعاً کار و مسیر بسیار دشواری است. اما من برای رسیدن به این مجموع، قطعاً هرکجا کادرفنی صلاح بداند شرکت می‌کنم و وزنه می‌زنم. من هم برای بازی‌های آسیایی و هم برای جهانی عربستان برنامه دارم. البته تصمیم قطعی درمورد اینکه به کدام مسابقه اعزام شوم یا نه برعهده مربیان تیم ملی است.»

ZOOM

ملی‌پوش جوان و شایسته دسته فوق سنگین تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان تأکید دارد که برای رسیدن به سهمیه المپیک سوای رقبای خارجی، 2 رقیب سرسخت و قدرتمند داخلی دارد: «مطمئناً من هدف اصلی‌ام رسیدن به سهمیه ورودی المپیک است. اما برای رسیدن به این هدف، قبل از رقبای داخلی دو رقیب باتجربه و قدرتمند داخلی کنارم در تیم ملی دارم. علی داودی و علیرضا یوسفی هردو وزنه‌برداران عنواندار و مدعی هستند که مطمئناً رقابت با آنها برای المپیکی شدن، سخت و دشوار است. اما من هم تلاش خودم را می‌کنم چون هم انگیزه دارم و هم برای المپیکی شدن برنامه‌ریزی ویژه‌ای در دستور کار قرار داده‌ام.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی