صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

فینالیست‌ها به روایت آمار

من از تو بهترم!

مرتضی طهوری
خبرنگار

طبق برنامه از پیش تعیین شده مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران پس از اتمام بیست و دومین دوره لیگ برتر به میزبانی ورزشگاه آزادی و دستگردی بین تیم‌های استقلال - نساجی و پرسپولیس - هوادار برگزار شد و در پایان هم مطابق انتظار استقلال و پرسپولیس با شکست رقبای‌شان به بازی نهایی رقابت‌های این فصل جام حذفی رسیدند تا فصل فوتبالی جاری در کشورمان با شهرآورد جذاب سرخابی‌ها آن هم بر سر جام نکته‌ای که به تنهایی برای افزایش جذابیت و حساسیت این بازی سنتی کافی است، به اتمام برسد. در این بین گل‌ها در فوتبال برای رسیدن به پیروزی حرف اول را می‌زنند. در ادامه نگاهی آماری به شرایط دو تیم فینالیست جام حذفی فوتبال کشورمان خواهیم انداخت.

یا جام حذفی یا اخراج

استقلال در این فصل لیگ برتر و جام حذفی با هدایت ریکاردو ساپینتو مرد همیشه عصبانی پرتغالی نتایج مطلوبی را به دست آورد. آبی‌پوشان تهرانی اگرچه با این مربی به عنوان قهرمانی لیگ برتر نرسیدند و آن را به رقیب سنتی خودشان پرسپولیس واگذار کردند اما در رقابت‌های جام حذفی به بازی نهایی صعود کردند و شانس کسب تنها جام باقی مانده فوتبال ایران را دارند. البته باید گفت باتوجه به مصاحبه مدیران باشگاه استقلال به نظر می‌رسد آینده کاری ساپینتو روی نیمکت استقلال بستگی به جام حذفی داشته باشد. به گونه‌ای که اگر او در بازی 10 خرداد به پیروزی برسد، قراردادش اتوماتیک‌وار تمدید می‌شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد و استقلالی‌ها فصل جاری را بدون کسب جام قهرمانی به پایان برسانند، راه مرد پرتغالی و استقلال پس از سپری کردن یک فصل فوق‌العاده به پایان خواهد رسید. تیم تحت هدایت ریکاردو ساپینتو در این فصل تنها در جام حذفی موفق شده 9 بار دروازه حریفانش در این تورنمنت را باز کند. آماری که رسیدن به آن تنها در طول 4 مسابقه آن هم در فوتبال ایران که مسابقات حساس و حذفی‌اش در آن به یکی از کم گل‌ترین بازی‌های فصل بدل می‌شود، مطلوب است. البته باید امیدوار بود رکورد گل زده در بازی فینال در مجموع ادامه داشته باشد. اتفاقی که البته باتوجه به حساسیت بازی چهارشنبه بعید به نظر می‌رسد. جالب است بدانید پرگل‌ترین بازی استقلال در رقابت‌های جام حذفی مربوط به مصاف این تیم با نساجی در نیمه نهایی است که استقلال موفق شد 4 بار دروازه قهرمان فصل گذشته را باز کند و به صورت مقتدرانه به بازی نهایی رقابت‌های جام حذفی در سال‌جاری صعود کند.

پیروز شو تا برانکو تنها نباشد

تنها سرمربی پرسپولیس که موفق شده با این تیم دبل کند، برانکو ایوانکوویچ سرمربی محبوب اهل کرواسی است. حالا یحیی گل‌محمدی که در این فصل تیمش با وجود پشت سر گذاشتن نوسان‌های بسیار زیاد موفق شد به جام قهرمانی بیست و دومین دوره لیگ برتر برسد در جام حذفی هم عملکرد مطلوبی داشت و با پیروزی 3 بر1 مقابل هوادار در مرحله نیمه نهایی آن هم در یک بازی جنجالی و پرحاشیه به فینال رسید و باعث شد فصل جاری فوتبال ایران با برگزاری شهرآورد حساس تهران به پایان برسد.
پرسپولیس هم در این فصل موفق شد تنها در رقابت‌های جام حذفی 11 بار دروازه حریفانش را باز کند. تنها آمار منفی سرخپوشان نسبت به رقیبشان در فینال این است که آنها در تمام مسابقاتی که این فصل در جام حذفی برگزار کرده‌اند، دروازه‌شان باز شده. این آمار اما درباره استقلال صادق نیست. زیرا آبی‌ها در طول 3 مسابقه از مرحله یک هشتم نهایی تا نیمه نهایی تنها یک بار دروازه‌شان باز شده. این آمار درباره سرخ‌ها به عدد 6 می‌رسد.
به هر حال دو تیم استقلال و پرسپولیس در حساس‌ترین بازی فصل بار دیگر به یکدیگر رسیده‌اند. باید امیدوار بود فارغ از حساسیتی که این مسابقه به علت کسب جام قهرمانی رقابت‌های حذفی و همچنین شهرآورد به دو تیم تزریق می‌کند آنها بازی تهاجمی را به نمایش بگذارند.
 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی