صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

دژاوو با طعم انتقام و فینال

انگار این بازی را قبلاً دیده بودیم. ورزشگاه خالی از تماشاگر دستگردی اکباتان، بازی با هوادار و برد سه بر یک پرسپولیس آن هم در شرایطی که حریف تک گلش را از روی نقطه پنالتی می‌زند. این دقیقاً همان شرایطی بود که در بازی رفت دو تیم در لیگ برتر رقم خورد و حالا پرسپولیسی‌ها این برد را یک دژاوویی شیرین می‌پندارند که البته طعم انتقام و رسیدن به فینال جام حذفی دارد. پرسپولیس با این برد هم انتقام باخت بازی برگشت لیگ برتر را گرفت هم به فینال جام حذفی رفت تا در آستانه یک دبل تاریخی قرار بگیرد و فرصت رسیدن به این مهم را داشته باشد.
پرسپولیس برای گذشتن از هوادار شرایط متفاوتی را تجربه کرد. تیم یحیی در بیست دقیقه ابتدایی مثل قهرمان‌ها بازی کرد و قبل از دقیقه 10 با دو گل جلو افتاد اما در ادامه بازی شرایط خوبی نداشت و بخصوص در نیمه دوم ضعیف کار کرد و فقط به خاطر تجربه بالاتر بازیکنانش به گل سوم و تضمین‌کننده پیروزی دست یافت و در نهایت صعود کرد.
پرسپولیس با اولین حرکت تهاجمی در همان دقیقه 2 با خطای مرتضی منصوری روی مهدی ترابی به ضربه پنالتی دست یافت که گولسیانی پشت توپ ایستاد و خلاف جهت حرکت خالدآبادی گل اول را به ثمر رساند.
پرسپولیس بعد از این گل دو موقعیت عالی دیگر هم در دقایق اولیه بازی داشت اما خالدآبادی یک بار آل‌کثیر را در مصاف تک به تک ناکام گذاشت و بار دوم صادقی نتوانست پاس خوبی برای مهاجمان پرتعداد تیمش بدهد.
در ادامه این شروع طوفانی پرس سنگین سرخ‌ها در دقیقه 9 جواب داد و با لو رفتن توپ مقابل محوطه جریمه با اشتباه پورقاز و پیش بردن توپ توسط ترابی، امیری در دومین تلاش برای ضربه زدن دروازه حریف را باز و تا 90 درصد خیال سرخ‌ها را بابت صعود قبل از دقیقه 10 راحت کرد.
پرسپولیس در دقایق 18 و 20 دو موقعیت عالی گلزنی دیگر داشت که ضربات نهایی ترابی و آل‌کثیر با بدشانسی آنها تبدیل به گل نشدند.
بعد از این صحنه‌ها هوادار کم‌کم نبض بازی را در دست گرفت و موقعیت‌هایی ساخت. سه دقیقه بعد از ضربه سر نه چندان خطرناک محمدجواد محمدی در دقیقه 21، حسین صادقی با مانور خوب از جناح چپ با ضربه‌ای فنی دروازه بیرانوند را بشدت تهدید کرد که توپ با تکل گولسیانی کرنر شد.
دقیقه 34 هوادار با ادامه فشار خود با خطای پورعلی‌گنجی روی محمدجواد محمدی صاحب ضربه پنالتی شد اما بیرانوند ستاره بازی‌های حذفی باز هم درخشید و با شیرجه‌ای تماشایی ضربه مسعود شجاعی را دفع کرد تا سرخ‌ها همان اختلاف دوگله را در بازی نگه دارند.
در اولین دقیقه وقت‌های اضافه اشتباه عجیب اسماعیلی‌فر نزدیک بود کار دست پرسپولیس بدهد اما سحرخیزان مهاجم 18 ساله حریف با وجود جا گذاشتن بیرانوند از زوایه بسته توپ را به تور کنار دروازه زد. پرسپولیس هم در وقت‌های تلف شده شانس گل پیدا کرد و اتفاقاً با ضربه نهایی صادقی به گل رسید اما این گل بدرستی آفساید اعلام شد.
هوادار نیمه دوم را با یک تغییر شروع کرد و شرایط بهتری نسبت به پرسپولیس داشت تا اینکه دقیقه 60 برای بار دوم و این بار با خطای هند علی نعمتی از یک کرنر به پنالتی دوم دست یافت که این بار بابک مرادی بازیکن تعویضی الهامی پشت توپ ایستاد و توپ را به مرکز دروازه زد تا هوادار برای جبران باانگیزه‌تر و پرسپولیس محتاط‌تر شود. هوادار با شوت دقیقه 69 شجاعی خطر دیگری ایجاد کرد و هر لحظه خطرناکتر نشان می‌داد اما پرسپولیس با فرار امیری، پاس تودر صادقی و ضربه نهایی آل‌کثیر آب سردی به پیکر حریفش ریخت و اختلاف را بیشتر کرد.
هوادار که نمی‌خواست کوتاه بیاید و همچنان باانگیزه بود و دنبال جبران می‌گشت در دقیقه 85 دو موقعیت گلزنی متوالی داشت. دفعه اول شوت بابک مرادی به شکل خطرناکی از بالای دروازه عبور کرد و بار دوم محمدجواد محمدی با بیرانوند تک به تک شد که ضربه نهایی را بد زد و پرسپولیس با همان نتیجه 3 بر یک برنده شد و به فینال رفت تا یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دربی‌های اخیر در فینال جام حذفی اتفاق بیفتد.

ZOOM
کارشناسان داوری:
هر دو پنالتی هوادار اشتباه بود
علی صفایی داور بازی با هوادار در نیمه‌نهایی حذفی دو پنالتی علیه پرسپولیس گرفت که به زعم کارشناسان داوری هر دو بار اشتباه کرده است. ابراهیم میرزابیگی، حیدر سلیمانی، علیرضا یزدانی، تورج حق‌وردی و نوذر رودنیل پنج کارشناس داوری به صراحت و با قاطعیت اعلام کرده‌اند برخورد پورعلی‌گنجی و محمدجواد محمدی اصلاً پنالتی نبوده است. جالب اینکه در پنالتی دقیقه 60 هم علاوه بر این 5 کارشناس، غلامرضا جباری هم گفته اول توپ به دست مهاجم هوادار برخورد کرد و سپس به دست مدافع پرسپولیس خورد اما متأسفانه داور در شلوغی صحنه را ندید و به اشتباه اعلام پنالتی کرد. از بین این 6 کارشناس هم 5 نفر پنالتی دقیقه 2 سرخ‌ها که خطای روی ترابی اتفاق افتاد را تأیید کرده‌اند اما علیرضا یزدانی گفته اول ترابی خطا کرده است و پنالتی درست نبوده.

جستجو
آرشیو تاریخی