صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

قلعه‌نویی: انتخاب دستیار خارجی تیم ملی در مراحل نهایی است

مخالف آمدن قطبی نبودم


امیر قلعه‌نویی در حاشیه برگزاری کلاس مربیگری B آسیا درباره فرایند انتخاب سرمربی تیم امید توضیح داد. گفته می‌شد که سرمربی تیم ملی مخالف آمدن افشین قطبی بوده ولی او تأکید کرد که مشکلی با انتخاب این مربی نداشت و فقط توصیه کرده که یک مربی آشنا با مختصات فوتبال ایران به کادر فنی اضافه شود.
حبیب کاشانی، مدیر تیم امید سابقه همکاری موفقی با قطبی در پرسپولیس دارد. همزمان با اولین دوره مربیگری قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا 2007، کاشانی که آن زمان مدیرعامل پرسپولیس بود سفری به مالزی داشت و آنجا مذاکرات اولیه را با قطبی، یکی از اعضای آن روزهای کادر فنی کره جنوبی انجام داد. کاشانی انتخاب درستی داشت و این زوج توانست پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر برساند. کاشانی تمایل داشت همکاری دوباره‌ای با قطبی داشته باشد که این روزها با باشگاه ونکوور اف.سی. در کانادا همکاری می‌کند ولی در نهایت این گزینه وتو شد تا کار به رضا عنایتی سپرده شود.
قلعه‌نویی درباره حضورش در کنار این کلاس مربیگری گفت: «از باشگاه سایپا که بستر این کلاس را فراهم کرد، تشکر می‌کنم‌. از ما هم به عنوان کسی که 40-30 سال است در ورزش هستم، دعوت کردند و وظیفه‌ام بود در این کلاس شرکت کنم.»
او در مورد انتخاب رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم امید و جلساتی که با او برگزار کرده است، گفت: «در مورد این موضوع باید فدراسیون صحبت کند. عنایتی یکی از مربیان خوب و آینده‌دار فوتبال مملکت ما است و اصلاً شکی در این موضوع ندارم‌. حدود یک ماه قبل این پروسه را راه‌اندازی کردیم. از ما دعوت شد و به کمیته ملی المپیک رفتیم. با حضور همه آقایان جلسه دو، سه ساعته خوبی برگزار شد. من هم نظرم را گفتم و قرار شد حبیب کاشانی به عنوان مدیر تصمیم نهایی را بگیرد.»
سرمربی تیم ملی ادامه داد: «هر چندوقت هم با من مشاوره می‌کرد و نظر خود را می‌گفتم تا اینکه آن گزینه‌ها نشد. وقتی در قطر بودم، گفت‌وگویی ویدیویی با کاشانی داشتم. او افشین قطبی را کاندیدا کرد و من هم خیلی از این گزینه استقبال کردم زیرا اعتقاد دارم پتانسیل و توانایی بالایی دارد اما آنجا یک پیشنهاد دادیم. گفتیم با توجه به اینکه قطبی مدتی از فوتبال ایران دور بوده و شناختش به ویژه روی جوانان کمتر شده، یک مربی را کنارش بگذاریم تا این زمان را کمتر کند. زیرا فاصله کمی تا مسابقات داشتیم اما نمی‌دانم به چه دلیلی حضور قطبی منتفی شد.»
قلعه‌نویی در خصوص اینکه آیا این موضوع سبب ناراحتی حبیب کاشانی نشده زیرا او در جلسات اخیر با عنایتی غایب بود، گفت: «حبیب کاشانی قطبی را معرفی کرد و ما هم تأیید کردیم‌. گفتیم او پیش از این به فوتبال ما خدمت کرده و الان هم می‌تواند خدمت کند، منتها باید کنارش فردی را بگذاریم که به دلیل دور بودن قطبی از فوتبال ایران به ویژه شناخت نداشتن روی جوانان، این زمان کمتر شود تا تیم ملی امید و خودش آسیب نبینند. اطلاعی از دلیل منتفی شدن حضور او ندارم.»
انتخاب عنایتی این امیدواری را بوجود آورده که همکاری خوبی بین تیم ملی و تیم امید شکل بگیرد. دو تیم بازیکنان مشترکی دارند و هرچند اولویت با تیم ملی است، ولی انتظار می‌رود که قلعه‌نویی در بازی‌های حساس اجازه حضور این بازیکنان در تیم امید را بدهد.
همچنین تیم امید می‌تواند در بازی‌های آسیایی از سه بازیکن بزرگسال استفاده کند. در جریان آخرین قهرمانی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان هم سه بازیکن بزرگسال تیم امید را همراهی می‌کردند. برانکو برای آن سال ابراهیم میرزاپور، یحیی گل‌محمدی و علی دایی را به بوسان برده بود، هرچند دایی به دلیل فوت پدرش پیش از پایان مسابقات به ایران برگشت.
این بار هم انتظار می‌رود سه بازیکن بزرگسال در بازی‌های آسیایی هانگژو همراه تیم امید باشند. از شهریار مغانلو، پیام نیازمند و مهدی ترابی به عنوان سه بازیکن بزرگسال تیم امید نام برده می‌شد، ولی ظاهراً آنها انتخاب‌های مجتبی حسینی بودند که پیش از عنایتی قرار بود سرمربی تیم ملی شود. قلعه‌نویی در این باره گفت: «این پیشنهاد مجتبی حسینی بود اما شاید با آمدن عنایتی نفرات دیگری را مدنظر داشته باشد‌.»
قلعه‌نویی همچنین درخصوص آخرین وضعیت انتخاب دستیار خارجی‌اش، گفت: «نامه‌اش را دادیم و آخرین مراحلش را می‌گذراند. پیش قراردادش را هم فرستادیم. در اجلاس فیفا هم با مدیربرنامه‌اش صحبت کردیم. از او به عنوان یک مربی بسیار خوب، خیلی تعریف کرد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی