صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

نگاهی آماری به سرمربیان تیم فوتبال امید ایران

ناکام‌هایی که می خواستند فوتبال را به المپیک ببرند

مرتضی طهوری
خبرنگار ورزشی
سرمربی جدید تیم فوتبال امید ایران بالاخره پس از کشمکش‌های بسیاری بین فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک مشخص شد و براساس آنچه دستور امیر قلعه‌نویی به فدراسیون فوتبال ایران خوانده شد، غلامرضا عنایتی، بازیکن سال‌های دور استقلال و مربی جدیدالورود فوتبال ایران به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شد تا شایعات در‌این‌باره رسماً به پایان برسد.
مربی‌ای که کارنامه نسبتاً قابل قبولی دارد اما به هیچ عنوان نمی‌توان روی او برای شکستن طلسم صعود فوتبال ایران به بازی‌های المپیک تابستانی پس از چند دهه حساب کرد.
به همین بهانه نگاهی به آمار سرمربیان دو دهه اخیر تیم فوتبال امید خواهیم انداخت.

مهدی مهدوی‌کیا
مهدوی‌کیا پس از انتخاب شهاب‌الدین عزیزی خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال برای آنچه پروژه بلندمدت تا صعود فوتبال ایران به بازی‌های المپیک پاریس نامیده شد، به عنوان سرمربی روی نیمکت امیدهای فوتبال ایران نشست. حضور مهدوی‌کیا در تیم امید را می‌توان ناکام‌ترین دوران حضور این مربی در رده پایه نامگذاری کرد. مهم‌ترین تورنمنت کیا با امیدها، رقابت‌های جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا 2022 بود که تابستان سال گذشته در تاشکند ازبکستان برگزار شد. مهدوی‌کیا با ایران در آن مسابقات با تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و قطر همگروه شده بود و در پایان با کسب 2 مساوی و یک شکست در مجموع 3 مسابقه موفق نشد از مرحله گروهی صعود کند. البته باید گفت تیم مهدوی‌کیا با کمترین تدارکات ممکن (2 بازی تدارکاتی مقابل عراق) به مسابقات اعزام شده بود. پس از آن تیم مهدوی‌کیا قرار بود در رقابت‌های بازی‌های کشورهای اسلامی قونیه ترکیه هم حضور پیدا کند که تیم ملی به علت شیوع کرونا و نشر ویروس میان بازیکنان از حضور در مسابقات انصراف داد و کمیته ملی المپیک را با جریمه چند هزار دلاری مواجه کرد.

حمید استیلی
پس از جدا شدن فرهاد مجیدی از تیم امید، حمید استیلی که در آن زمان سرپرستی و مدیر فنی تیم بود، به عنوان جانشین او انتخاب شد. مهم‌ترین تورنمنت استیلی با امیدها، رقابت‌های جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا 2020 بود. مسابقاتی که حکم انتخابی المپیک توکیو را داشت. تیم تحت هدایت استیلی در آن مسابقات با تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان و چین همگروه شده بود. این تیم در پایان با یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست در مرحله گروهی اگرچه در رتبه سوم قرار گرفت اما موفق نشد به مرحله حذفی صعود کند و شانس صعود به رقابت‌های فوتبال بازی‌های المپیک را از دست داد.

محمد خاکپور
فدراسیون فوتبال پیش از آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا زیر 23 سال 2016 که حکم رقابت‌های انتخابی فوتبال بازی‌های المپیک تابستانی ریو را داشت، تصمیم گرفت برای شکستن طلسم عدم صعود به المپیک، زوج خاکپور و مایلی‌کهن را روی نیمکت امیدها قرار بدهد. تیم با هدایت این دو پیشکسوت فوتبال برای شکستن طلسم عدم صعود به المپیک راهی دوحه قطر شد. تیم سال 2016 در آن مسابقات با تیم‌های قطر میزبان، سوریه و چین همگروه شد. تیم تحت هدایت خاکپور و مایلی‌کهن با تمام ستارگانش نظیر ارسلان مطهری، میلاد محمدی و سایرین موفق شد با 2 پیروزی و یک شکست به مرحله حذفی صعود کند. شاگردان خاکپور اما در مرحله حذفی به ژاپن برخورد کردند و با نتیجه تحقیرآمیز 4 بر صفر مقابل این تیم شکست خوردند تا رویای صعود به المپیک با وجود ستارگان پرتعدادی که آن زمان در تیم امید حضور داشتند، به پایان برسد و زوج خاکپور-مایلی کهن هم موفق نشوند طلسم صعود به المپیک را بشکنند.


علیرضا منصوریان
علیرضا منصوریان در رقابت‌های انتخابی المپیک تابستانی 2012 لندن که در زمستان 1390 برگزار شد، هدایت تیم امید ایران را برعهده داشت،. تیمی که آن هم به مانند تیم سال 2016 ستارگان پرتعدادی را مانند کمال کامیابی نیا در اختیار داشت و نتیجه مطلوبی را هم کسب کرده بود. این نتیجه مطلوب اما به علت اشتباه منصوریان و کادر تیم امید بر باد رفت. ماجرا از این قرار بود که تیم امید مقابل عراق حریف آخرش با نتیجه 1 بر صفر به پیروزی رسید، اما به علت حضور کمال کامیابی‌نیا که در آن مسابقه دو اخطاره بود، شکست یک بر صفر به 3 بر صفر تغییر کرد و رویای حضور در المپیک به پایان رسید.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی