صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

جهان حمایت خود را از توهین‌ها به وینیسیوس نشان داد

همه ما پشت تو هستیم برادر!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
وینیسیوس جونیور، ستاره رئال مادرید، بار دیگر هدف شعارهای توهین‌آمیز و نژادپرستانه قرار گرفت. این بار در مستایا ورزشگاه خانگی والنسیا. وینی بعد از بازی ادعا کرد که اتفاقات ‌نژادپرستانه در لالیگا طبیعی است. یکشنبه شب در نیمه دوم بعد از اینکه وینگر 22 ساله مادرید مورد حمله لفظی هواداران قرار گرفت، بازی دقایقی متوقف شد.
وینیسیوس که در این فصل چندین بار از روی سکوها مورد آزار نژادپرستانه قرار گرفته بود، خشمگین شد و باعث شد هم‌تیمی‌ها و بازیکنان حریف تلاش کنند تا او را آرام کنند.
این بازیکن برزیلی در وقت‌های تلف شده پس از درگیری با هوگو دورو، مهاجم والنسیا، اولین کارت قرمز دوران حرفه‌ای‌اش را دریافت کرد و از زمین بازی اخراج شد.
وینیسیوس بعد از بازی به حواشی واکنش نشان داد و با انتشار پستی در اینستاگرامش نوشت: «جایزه‌ای که نژادپرستان به دست آوردند، اخراج من بود. این فوتبال نیست، لالیگا است. این نه اولین بار، نه دومین و نه سومین بار بود. نژادپرستی در لالیگا طبیعی است. مسئولان این رقابت فکر می‌کنند این اتفاقات طبیعی است بنابراین فدراسیون و حریفان آن را تشویق می‌کنند، از این بابت بسیار متأسفم.»
 
لالیگا متعلق به نژادپرستان است
وینیسیوس نوشت: «لالیگا زمانی به لیونل مسی و کریستیانو رونالدو تعلق داشت، اما حالا متعلق به‌ نژادپرستان است. برای اسپانیایی‌ها که با این حرفم موافق نیستند متأسفم، اما امروز در برزیل، اسپانیا به عنوان کشور نژادپرستان شناخته می‌شود.»
کارلو آنچلوتی، سرمربی مادرید پس از بازی حمایت خود را از بازیکنش اعلام کرد و لالیگا را به ‌نژادپرستی متهم کرد. سرمربی ایتالیایی گفت که داور باید بازی را به دلیل شعارهای توهین‌آمیز به وینیسیوس متوقف می‌کرد.
او افزود: «کل ورزشگاه با شعارهای نژادپرستانه به یک بازیکن توهین می‌کرد. بازی باید متوقف می‌شد.»
 
جهان پشت وینی
بعد از اتفاقات بازی مستایا هم‌تیمی‌ها، بازیکنان سایر باشگاه‌ها، شخصیت‌های فوتبال و سایر حوزه‌ها علناً ​​از بازیکن رئال مادرید حمایت کردند.
وینیسیوس تنها نیست. دنیای فوتبال در مبارزه با نژادپرستی کنار او ایستاد. پس از حوادث مستایا، ابراز محبت، حمایت و همبستگی با وینیسیوس بسیار بسیار زیاد بوده است. حمایت از سمت هم‌تیمی‌هایش شروع شد، با بازیکنان تیم‌های دیگر، مدیران و شخصیت‌های مرتبط با فوتبال ادامه داشت و به سیاستمداران ختم شد.
آنچلوتی در توئیتی نوشت: «امروز روز غم‌انگیزی در مستایا بود، جایی که گروهی از هواداران بدترین ورژن خود را نشان دادند. زمان آن رسیده است که از صحبت کردن دست برداریم و با قدرت عمل کنیم. نژادپرستی نمی‌تواند جایی در فوتبال یا جامعه داشته باشد. نه به نژادپرستی در هر کجا.»
یکی از کسانی که بشدت از بازیکن رئال مادرید دفاع کرد، ریو فردیناند بود. مدافع سابق تیم ملی انگلیس و منچستریونایتد که یکی از مبارزان ضد نژادپرستی است، در اینستاگرام خود نوشت: «او پس از خفگی و توهین نژادپرستانه در طول بازی کارت قرمز دریافت می‌کند. چند بار باید ببینیم که این جوان در معرض این توهین‌ها قرار می‌گیرد؟ من درد و انزجار را درک می‌کنم، می‌بینم که او نیاز به کمک دارد... و مسئولین برای کمک به او هیچ کاری نمی‌کنند. مردم باید کنار هم بایستند و از مقاماتی که بازی ما را اداره می‌کنند مطالبه بیشتری داشته باشند. هیچ کس لیاقت این توهین‌ها را ندارد، اما شما اجازه آن را می‌دهید. باید یک رویکرد واحد برای این موضوع وجود داشته باشد، در غیر این صورت دوباره فراموش خواهد شد.»
گری لینکر، مجری و مهاجم سابق تیم ملی انگلیس با اشاره به دریافت کارت قرمز وینیسیوس جونیور، در توئیتی نوشت: «یک بار دیگر، بازیکنی که مورد آزار قرار گرفته متهم می‌شود.»

همیشه با تو هستیم برادر
همیشه با تو هستیم برادر. این تکراری‌ترین پیام، تقریباً یک شعار، در میان بازیکنان رئال مادرید بود که از همان ابتدا برای دفاع از وینیسیوس منتشر شد. رودیگر، بنزما، شوآمنی، کاماوینگا، کورتوا، فده والورده... در شبکه‌های اجتماعی این پیام را برای حمایت از وینی منتشر کردند.
میلیتائو یکی از کسانی بود که بیشترین دفاع را از هم تیمی خود انجام داد. «امروز یک روز غم‌‎انگیز دیگر در اسپانیا بود، روزی که متأسفانه نژادپرستان پیروز شدند. شرم‌آور است! شما مورد نژادپرستی قرار می‌گیرید، از خود دفاع می‌کنید و سپس به خاطر دفاع از خود اخراج می‌شوید! تا کی باید این موضوع را تحمل کنیم؟ با تو هستم برادر! مبارزه ما ادامه دارد!»
کیلیان امباپه یکی از اولین کسانی بود که برای وینی پیامی را منتشر کرد. فرانسوی در اینستاگرام نوشت: «تو تنها نیستی. هم‌تیمی او در پاری‌سن‌ژرمن و هموطن بازیکن رئال مادرید نیز پیام مشابهی را منتشر کرد: «من با تو هستم.» مثل اشرف حکیمی: «با تو هستیم برادر»
 رونالدو نازاریو در پیامی که در شبکه‌های خود منتشر کرد، گفت: «وینی، در مبارزه خود روی من حساب کن. این مبارزه ماست. بار دیگر نژادپرستی در لالیگا. تا کی؟ تا زمانی که مصونیت از مجازات و تبانی وجود داشته باشد، نژادپرستی وجود خواهد داشت. غیرقابل قبول است که داوران، فدراسیون و مقامات هیچ اقدامی نمی‌کنند و هواداران نیز چنین چیزی را تشویق می‌کنند.»
جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، علناً همبستگی خود را با این بازیکن برزیلی اعلام کرد. او در شبکه اجتماعی خود نوشت: «تمام همبستگی ما با وینیسیوس است. نژادپرستی هیچ جایی در فوتبال یا در جامعه ندارد و فیفا از همه بازیکنانی که از این اتفاق رنج برده‌اند حمایت می‌کند. حوادثی که در جریان بازی والنسیا و رئال مادرید رخ داد نشان می‌دهد که مبارزه با این موضوع چقدر حیاتی است.»
نه تنها هم‌تیمی‌ها و بازیکنان فعال، بلکه شخصیت‌های خارج از فوتبال نیز مانند لولا، رئیس‌ جمهوری برزیل، در سخنان خود بسیار قاطعانه از وینیسیوس حمایت کردند. وی با بیان اینکه انصاف نیست جوان فقیری که در زندگی موفق شده و در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین فوتبالیست‌ها است، دچار این نوع حملات شود، ادامه داد: «نمی‌توانیم اجازه دهیم فاشیسم و ​​نژادپرستی ورزشگاه‌های فوتبال را تسخیر کند.»

جنگ لفظی تباس و وینیسیوس
خاویر تباس، رئیس لالیگا به اتهامات وینیسیوس مهاجم رئال مادرید در مورد عدم اقدام این سازمان در مورد توهین‌های نژادپرستانه واکنش نشان داد. تباس در ابتدا با توئیتی که در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، خطاب به بازیکن برزیلی گفت: «ما دو بار سعی کردیم جلسه‌ای با شما بگذاریم و به شما توضیح دهیم رویکرد لالیگا چیست و در موارد نژادپرستی چه کاری می‌تواند انجام دهد، اما شما با هیچ کدام موافقت نکردید. قبل از انتقاد و توهین به لالیگا، باید خود را به درستی به وینیسیوس معرفی کنید.»
وینیسیوس ساکت ننشست و جواب تباس را داد: «رئیس لالیگا به جای انتقاد از نژادپرستان، در شبکه‌های اجتماعی به من حمله می‌کند. هر چقدر هم که وانمود کنید این چیزها را نمی‌بینید، رقابت‌های شما و کامنت‌های زیر پست شما چهره واقعی شما را نشان می‌دهد... نادیده گرفتن آن فقط شما را شبیه نژادپرستان می‌کند. من در مورد نژادپرستی دوست شما نیستم. من عمل و مجازات می‌خواهم.»
 تباس بار دیگر در جوابی نوشت: «نه اسپانیا و نه لالیگا نژادپرست نیستند. گفتن این حرف خیلی بی‌انصافی است. در لالیگا، ما هر کاری که ممکن است برای گزارش دادن و مقابله با نژادپرستی انجام می‌دهیم. در این فصل، 9 مورد توهین نژادپرستانه گزارش شده است (8 مورد از آنها به وینیسیوس). ما همیشه مقصران را شناسایی و به مراجع قضایی تحویل می‌دهیم. مهم نیست که آنها چند نفر باشند. کم کاری نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم وجهه رقابتی که بیش از هر چیز نماد اتحاد بین همه مردم است، خدشه‌دار شود. بیش از 200 بازیکن سیاهپوست در 42 باشگاه در هر روز بازی مورد احترام و محبت هواداران قرار می‌گیرند و نژادپرستی بسیار نادر است (9 مورد) و چیزی است که ما می‌خواهیم آن را ریشه‌کن کنیم.»

 

 

           بیانیه رئال مادرید

رئال مادرید شدیدترین برخورد خود را نشان می‌دهد و حوادث دیروز علیه بازیکن ما وینیسیوس جونیور را محکوم می‌کند. این حقایق حمله مستقیمی به مدل همزیستی قانون اجتماعی و دموکراتیک ما است. رئال مادرید چنین حملاتی را ناشی از نفرت نیز می‌داند، به همین دلیل شکایت مربوطه را به دادستانی کل ایالت، بویژه به دادستانی علیه جرایم ناشی از نفرت و تبعیض، تقدیم کرده است تا حقایق را بررسی کرده و حکم درستی را ارائه دهد. ماده 124 قانون اساسی اسپانیا وظایف دادستانی عمومی را برای ترویج اقدام عدالت در دفاع از قانونی بودن و حقوق شهروندان و منافع عمومی تعیین می‌کند. به همین دلیل و با توجه به جدی بودن وقایع رخ داده، رئال مادرید به دادستانی کل کشور مراجعه کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی