صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی آماری بازیکنان استقلال در فصل بیست و دوم

واکاوی یک ناکامی

حامد حسینی
خبرنگار ورزشی

تیم فوتبال استقلال با ریکاردو ساپینتو پرتغالی یک فصل عجیب را پشت سر گذاشت. فصلی که البته همچنان پرونده آن به واسطه برگزاری رقابت‌های جام حذفی پس از اتمام لیگ برتر باز است. آبی‌های پایتخت در فصلی که با انواع و اقسام مشکلات مدیریتی از جمله عوض شدن چند باره مدیرعامل از سوی وزارت ورزش مواجه بودند و به علت عدم پرداخت به موقع مطالبات آندره آ استراماچونی از لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند، لیگ برتر را با حضور در رتبه سوم به پایان رساندند. رتبه‌ای که البته بسیاری از طرفداران این تیم بر این باور‌ هستند که جایگاهش اینجا نیست. در ادامه نگاهی به فاکتور‌های آماری بازیکنان استقلال در لیگ بیست و دوم خواهیم انداخت.
 بازگشت باشوی کوچک
مهدی قایدی پس از سپری کردن یک فصل فاجعه‌بار در فوتبال امارات با تیم شباب الاهلی تصمیم گرفت بار دیگر به صورت قرضی به تیم سابقش یعنی استقلال باز گردد. قایدی در همان بازی اول مقابل ملوان دروازه این تیم را باز کرد تا نشان بدهد قایدی در لیگ ایران همان عملکرد همیشگی را دارد. او البته پس از گلزنی مقابل ملوان برای مدتی در سایه قرار گرفت. شاید دعوت نشدن به اردوی تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی 2022 قطر از سوی کارلوس کی‌روش مهم‌ترین دلیل رخ دادن این اتفاق بود. به هر حال قایدی پس از آغاز لیگ در نیم‌فصل دوم به طور کلی متحول شد و برای استقلال گل‌های سرنوشت‌سازی را وارد دروازه رقبا کرد. این عملکرد مطلوب تا جایی پیش رفت که باشوی کوچک آبی‌ها با 12 گل زده در یک فصل بهترین گلزن آبی‌های پایتخت در لیگ برتر بیست و دوم لقب گرفت. به عبارت دیگر ستاره بوشهری استقلال در این فصل برای ریکاردو ساپینتو و تیمش به طور میانگین در لیگ هر 170 دقیقه یک بار گل زده. اوج درخشش قایدی در این فصل به بازی هفته آخر استقلال مقابل تراکتور باز می‌گردد، جایی که شاگردان ساپینتو موفق شدند در ورزشگاه آزادی تهران شاگردان پاکو خمس را با نتیجه 7 بر 1 مغلوب کنند. در جریان این پیروزی تاریخی مهدی قایدی هت‌تریک کرد تا بیشترین تأثیر را بین بازیکنان استقلال در این بازی داشته باشد. البته این هت‌تریک به واسطه گل دقیقه 90 شهریار مغانلو به مس کرمان برای ستاره بوشهری تلخ شد، زیرا باعث دور ماندن او از کفش طلای فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران شد.
 
ستاره‌هایی که ستاره نبودند
یکی از ایرادات اساسی که در این فصل از سوی کارشناسان فوتبال به تیم استقلال وارد می‌شد، اقدام مدیران وقت این تیم برای جذب ستاره‌های لیگ‌های گذشته پیش از انتخاب سرمربی بود. یکی از این ستاره‌ها سجاد شهباززاده بود؛ بازیکنی که با سپاهان در فصل بیست و یکم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و حتی تا آستانه کسب جام هم پیش رفته بود اما با آمدن به استقلال پس از چند بازی اول که در ترکیب حضور داشت، کنار گذاشته شد و پس از آن هم مشخص نشد چرا به استقلال آمده. شهباززاده در این فصل برای استقلال در لیگ برتر در مجموع 30 مسابقه 9 بار به میدان رفته و تنها 2 گل زده. آماری که برای بازیکنی که در فصل بیست و یکم در آستانه کسب عنوان آقای گلی لیگ برتر بوده، یک فاجعه تمام عیار است. پیمان بابایی که در پنجره تابستانی نقل و انتقالات از تراکتور به استقلال آمد هم در زمره بازیکنانی قرار می‌گیرد که هزینه زیادی برای انتقالش به استقلال انجام شد اما هیچ گاه آنگونه که باید و شاید عملکرد مطلوبی نداشت. شاید بتوان گفت یکی از دلایل مهم سقوط استقلال در این فصل لیگ برتر با وجود عملکرد مطلوبی که در مقاطع حساس داشت، وجود بازیکنانی بود که به هیچ عنوان در ترکیب استقلال قرار نگرفتند.
 
12 کلین شیت در 30 مسابقه
یکی از پست‌هایی که آبی‌ها در آن عملکرد نسبتاً مطلوبی به دیگر خطوط داشتند، خط دروازه بود که با حضور سیدحسین حسینی، دروازه‌بان باتجربه، شاگردان ریکاردو ساپینتو موفق شدند فصل را با رسیدن به آمار 12 کلین شیت در 30 مسابقه به پایان ببرند. البته باید گفت عملکرد حسینی در پایان فصل رو به نزول رفت، به گونه‌ای که این دروازه‌بان مقابل صنعت نفت آبادان یک گل بسیار بد دریافت کرد. آنچه باعث شد بسیاری بگویند استقلال برای فصل بعد به یک دروازه‌بان مطمئن برای حضور در قفس توری‌اش نیاز دارد. به هر حال آبی‌های پایتخت فصل را با 12 کلین شیت به پایان رساندند آماری که نسبت به خطوط دیگر مطلوب‌تر بود.

کمترین بازی
کمترین بازی در این فصل برای استقلال متعلق به سبحان خاقانی است که در تمرینات پیش فصل این تیم مصدوم شد و همچنان هم از بند مصدومیت رها نشده. در بین بازیکنانی که در زمین حضور داشته‌اند، هم کمترین مسابقه متعلق به سینا سعیدی‌فر، دروازه‌بان جوان آبی‌ها است که اولین بازی رسمی‌اش در لیگ برتر را مقابل تراکتور در هفته آخر برگزار کرد و پس از آن هم سجاد شهباززاده ستاره سابق و منفور این روزهای باشگاه با 9 بازی در یک فصل 30 هفته‌ای لیگ برتر قرار دارد.
                                                                                                                                 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی