صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نه - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نه - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پایان نسل درخشان لک‌لک‌ها

آخرین توپ را به بابی بده او گل خواهد زد

ایمان گودرزی
خبرنگار

حال و هوای عصر بهاری لیورپول، فروش لوازم هواداری در اطراف آنفیلد با طرح بابی و شعار «سی سنیور»، همه آماده یک خداحافظی باشکوه با قهرمان سال‌های اخیر لیورپولی‌ها بودند.
بازی با استون ویلا 361مین بازی برزیلی با پیراهن قرمز بود و این بازی باشکوه خانگی پایانی افسانه‌ای نیز داشت؛ گلزنی در دقیقه آخر مقابل استون ویلا و زنده نگه داشتن کورسوی امید برای رسیدن به لیگ قهرمانان.
روزی که فیرمینو در آخرین بازی فصل مقابل ساوتهمپتون زمین را ترک کند، همان لحظه نامش در تاریخ لیورپول ثبت خواهد شد. بی‌شک او یکی از بزرگان این باشگاه در لیگ برتر انگلیس بود.
 
او گل خواهد زد
فیرمینو پس از بازگشت از مصدومیت مقابل استون ویلا در دقیقه 72 به‌عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و با زدن گل مساوی آخرین پرده در آنفیلد را احساسی‌تر از همیشه پایین کشید.
لیورپولی‌ها بعد از سوت پایان به رختکن رفتند و بعد از دقایقی برای خداحافظی با فیرمینو، نبی کیتا، چمبرلین و جیمز میلنر با تشویق هواداران و هم‌تیمی‌ها به زمین برگشتند.
اما جنس تشویق فیرمینوی بزرگ چیز دیگری بود، او بلند‌ترین تشویق‌ها را به خودش اختصاص داد و با تعظیم پسر جوان لیورپول کودی خاکپو وارد تونل افتخار شد.
یورگن کلوپ به بی‌بی‌سی اسپورت گفت: «هم میلی (میلنر) و هم بابی دیوانه‌کننده بودند. ما به چشم می‌بینیم چه چیزی را از دست می‌دهیم. این داستانی است که با هم نوشتیم، حالا باید داستان جدیدی را آغاز کنیم و آنها نیز به‌دنبال سرنوشت جدید خود خواهند رفت. بابی، بابی است. دلم برای همه آنها تنگ خواهد شد. بهتر است همه ما از رفتن آنها احساس بدی داشته باشیم تا خوشحالی.»
 فیرمینو، مهاجم سابق هوفنهایم که در سال 2015 توسط برندان راجرز قرمزپوش شد، صد و دهمین گل خود را برای لیورپول و چهلمین گل خود در لیگ را در خانه مقابل ویلا به ثمر رساند.
او به‌عنوان یکی از تنها سه بازیکن تاریخ لیورپول با 100 گل یا بیشتر به علاوه 50 پاس گل یا بیشتر در لیگ برتر، پشت سر محمد صلاح و استیون جرارد، آنفیلد را ترک خواهد کرد.
فیرمینو در لیورپول دو افتخار فراموش‌نشدنی در کارنامه‌اش دارد؛ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2019 و قهرمانی بعد از 30 سال خشکسالی در لیگ برتر انگلیس.
ویرجیل فن دایک به بی‌بی‌سی اسپورت گفت: نه تنها بابی، دلم برای تک تک آنها تنگ خواهد شد. آنها نقش خود را ایفا کرده‌اند و موفق بوده‌اند، راه موفقیت با آنها طی شد. بابی به همراه سادیو (مانه) و مو نقش بسیار مهمی در گل‌ها و پاس گل‌ها داشته است اما از کاری که سه نفر دیگر انجام داده‌اند نباید غافل شویم، به همین دلیل است که همه آنها مورد احترام تمام هواداران هستند.»
 
الگوی هر پسر بچه
دنی مورفی، هافبک سابق لیورپول به بی‌بی‌سی اسپورت گفت: «او قهرمان یک فرقه است. فیرمینو در طول مدت حضورش در این باشگاه، به لیورپول کمک کرد تا در هفت سال به چهار فینال اروپایی برسد و یکی از آنها را برد، او همچنین نقشی کلیدی در کسب اولین قهرمانی آنها در لیگ پس از 30 سال داشت. او همچنین فصل گذشته دو قهرمانی داخلی به دست آورد تا به جام باشگاه‌های جهان که در سال 2019 به دست آوردند، اضافه شود.»
مورفی افزود: «شما نمی‌توانید او را در کنار کنی دالگلیش یا یان راش بگذارید، اما او بخش بزرگی از دوران فوق‌العاده موفق در لیورپول بوده است. بازیکنان زیادی وجود ندارند که برای لیورپول بازی کرده باشند و به افتخارات او رسیده باشند، فیرمینو بیشتر به خاطر فروتنی‌اش معروف است. بسیاری از مردم لیورپول او را برای مدت بسیار طولانی دوست خواهند داشت. او یکی از آن بازیکنانی است که بسیاری از بچه‌های جوان دوست دارند مثل او باشند. او بازیکنی باورنکردنی برای این باشگاه بوده است. ما خیلی خیلی خوش‌شانس بودیم که او را داریم.»
دوران فیرمینو چطور به پایان خواهد رسید؟
فیرمینو دوران حرفه‌ای خود را در لیورپول به‌عنوان هفدهمین گلزن برتر باشگاه به پایان می‌رساند.
او 110 گل در 361 بازی برای این باشگاه به ثمر رسانده و نام خود را 71 بار به‌عنوان پاس گل‌دهنده ثبت کرده است. تنها استیون جرارد، استیو مک منمن و محمد صلاح پاس گل‌های بیشتری برای لیورپول در دوران لیگ برتر داده‌اند.
27 گل فیرمینو در برابر تیم‌های برتر لیگ انگلیس و 22 گل در لیگ قهرمانان به ثمر رسیده است.
دوران حرفه‌ای فیرمینو اغلب با صلاح و سادیو مانه آمیخته شده است و این سه نفر یکی از ترسناک‌ترین خط حمله اروپا را تشکیل می‌دهند.
آنها 60 درصد از گل‌های لیورپول در لیگ برتر را در طول 44 بازی بدون شکست خود بین سال‌های 2019 تا 2020 به ثمر رساندند.
آنها در سال 2018 با مجموع 29 گل بهترین گلزنان یک فصل لیگ قهرمانان بودند و کریستیانو رونالدو، گرت بیل و کریم بنزما از رئال مادرید با 28 گل در رده بعدی قرار داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی