صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نه - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نه - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ناکامی شهداب با تمام قوا در منامه

بدترین نتیجه تاریخ؟

تیم شهداب با متحمل شدن سومین شکست خود در جام باشگاه‌های آسیا، عنوان سومی جام را هم از دست داد و به چهارمی بسنده کرد. شهدابی‌ها در بازی رده‌بندی مسابقات قهرمانی آسیا یک بار دیگر به مصاف پلیس قطر رفتند و برای دومین بار مقابل این تیم بازنده شدند. شهداب بازی اول خود برابر این تیم را در پایان مرحله دوم، با حساب 3 بر 2 باخته بود و در بازی دیروز با نتیجه 3 بر 1 بازنده شد تا کارش را با یک ناکامی تمام عیار به پایان ببرد.

محسن آجرلو
روزنامه نگار

ناکامی تیم شهداب در آسیا، از آن دست اتفاق‌هایی بود که در رده والیبال باشگاهی آسیا کم سابقه و شاید هم بی‌سابقه بود. بازماندن از صعود به فینال مسابقات خودش به تنهایی یک ناکامی تمام عیار به حساب می‌آید. حالا اگر متحمل شدن 3 باخت برابر نمایندگان قطر و ژاپن را هم به این نتیجه اضافه کنیم، تبدیل به یکی از بدترین نتایج نمایندگان ایران در تاریخ 23 دوره‌ای این رقابت‌ها خواهد شد. اتفاقی که به ندرت در این رقابت‌ها افتاده که نماینده ایران حتی در صورت نرسیدن به فینال، 3 باخت را برابر دو تیم مختلف متحمل شود.
در تمام 22 دوره گذشته که این رقابت‌ها برگزار شده، نمایندگان ایران تنها در یک دوره و در سال 2001 روی سکو نرفته‌اند. 16 قهرمانی، 4 نایب قهرمانی و 4 عنوان سومی ماحصل حضور نمایندگان ایران در این رقابت‌ها بوده. در برخی ادوار هم به سبب میزبانی، ایران دو نماینده در مسابقات داشته که اغلب دو جایگاه را در رده‌بندی پایانی نصیبش کرده است. به این ترتیب شهداب با تمام هزینه‌ها و تدارکات و نام‌های آشنایی که در ترکیب خود داشت، از 24 نماینده ایران نتیجه ضعیف‌تری را کسب کرده است.
 
تدارک کامل
شهداب در شرایطی راهی باشگاه‌های آسیا شد که جزو پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ برتر به حساب می‌آمد. آنها برای باشگاه‌های آسیا دست به تقویت تیم خود هم زدند و سعید معروف را با مبلغ قابل توجهی جذب کردند. حضور چند بازیکن ملی‌پوش به همراه ستاره‌های سال‌های گذشته تیم ملی، ترکیبی را در اختیار شهداب گذاشته بود که حداقل روی کاغذ شانس اول قهرمانی را در اختیار داشت. شهداب پس از گذر از مرحله اول و شکست سه تیم ضعیف، به هر دو رقیب تقریباً قابل اعتنای خود باخت تا حتی به بازی فینال هم نرسد.
 
رقبای دست یافتنی
شهداب اولین باخت خود را برابر پلیس قطر متحمل شد. تیمی که اگرچه بازیکنان با کیفیت و متعدد خارجی را در اختیار داشت اما از لحاظ کیفی، در سطحی بالاتر از شهداب قرار نداشت. سانتوری هم که تنها موزرسکی پا به سن گذاشته را داشت اما واضح بود که تندروان و دستیارانش، برای یک رقابت چالشی در منامه آماده نبودند و در هیچ کدام از دو چالش به وجود آمده، سربلند بیرون نیامدند.
تندروان در همان شرایط سخت پس از باخت در بازی مقابل پلیس، به فکر این بود که باید به جای فینال در نیمه‌نهایی به مصاف سانتوری برود و ترس این رویارویی را داشت. نشانه‌ای که گویای ترس این مربی جوان از قرار گرفتن برابر غول روس و هم‌تیمی‌های ژاپنی‌اش بود.
از همه اینها که بگذریم، شکست تیم پلیس برابر نماینده اندونزی و نرسیدنش به فینال، خود گواه دیگری بر سطح نه چندان بالای نماینده قطر در این مسابقات بود. به این ترتیب شهداب به دو تیمی باخت که یکی از آنها به فینال هم راه پیدا نکرد.
 
هزینه‌های سنگین و ناکامی محض
هزینه شهدابی‌ها در طول فصل جزو بیشترین رقم‌ها در بین تیم‌های لیگ برتری بود. با این حال آنها برای قهرمانی آسیا دست به تقویت تیم خود هم زدند که برجسته‌ترین آن اضافه کردن پر سر و صدای سعید معروف بود. بازیکنی 38 ساله که به نظر می‌رسد فاصله معنی‌داری با روزهای اوج خود داشته باشد و در بهترین حالت دیگر یک وزنه سنگین و تعیین کننده نباشد.
شهداب در شرایطی معروف را جذب کرد که با داشتن مهدی مهدوی، خلأ بزرگی در این پست نداشت و شاید نیاز بیشتری به جذب یک قدرتی‌زن آماده و ششدانگ در ترکیب آن حس می‌شد. وظیفه سنگینی که میثم صالحی دور از دوران اوج، نتوانست آن را بخوبی به دوش بکشد.
شهدابی‌ها در این دوره، ترجیح دادند تا با جذب معروف، سر و صدا به راه بیندازند اما تصور نمی‌کردند که در منامه، با دو باخت به رده‌بندی برسند و یک ناکامی محض را تجربه کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی