صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشت - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشت - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

و ناگهان افزایش بازیکنان خارجی لیگ

اجرای غلط و بی‌برنامه یک تصمیم درست

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

در صبح جمعه‌ای که احتمالاً اکثر رؤسای باشگاه‌ها خواب بودند یا به امور خانواده رسیدگی می‌کردند، مهدی تاج در یک برنامه تلویزیونی از افزایش تعداد بازیکنان خارجی در لیگ برتر خبر داد. زمان‌سنجی رئیس فدراسیون فوتبال برای اعلام چنین خبر مهمی از آن چیزهاست که فقط در فوتبال ایران می‌بینید. جملات مهدی تاج درباره این تصمیم چند سؤال مهم را به ذهن می‌رساند:
چرا چنین خبر مهمی که می‌تواند برنامه‌ریزی باشگاه‌های لیگ برتری را برای فصل آینده کاملاً تغییر دهد از طریق رسانه‌ رسمی فدراسیون فوتبال اعلام نشده و در یک برنامه تلویزیونی مطرح می‌شود؟ معمولاً چنین تصمیم مهمی باید با جزئیات کامل در سایت رسمی فدراسیون فوتبال منعکس شود، نه اینکه رئیس فدراسیون در برنامه تلویزیونی اشاره مختصری به آن داشته باشد.
معمولاً چنین تصمیمات مهمی یک سال یا چند ماه زودتر اعلام می‌شود تا باشگاه‌ها بتوانند برنامه‌ریزی کنند. اگر قرار است جذب بازیکنان خارجی به ارتقای لیگ کمک کند، باشگاه‌ها باید فرصت بررسی گزینه‌ها را داشته باشند. مشخص نیست که چرا فدراسیون فوتبال این تصمیم مهم را در پایان لیگ بیست و دوم و در آستانه باز شدن پنجره نقل و انتقالات اعلام کرده؟
 سؤال مهم دیگر اینکه تعداد بازیکنان خارجی مجاز در لیگ برتر چند نفر خواهد بود؟ تاج در این باره هم پاسخ دقیقی نداد و گفت: «هیأت رئیسه تصویب کرده که تعداد بازیکنان خارجی به یک عدد قابل توجه خواهد رسید.» اعلام دقیق تعداد بازیکنان خارجی باید کارشناسی شود و وقتی تاج آن را نمی‌داند، یعنی این ایده هنوز در حد یک فکر خام است.
نمی‌توان ناگهان تعداد بازیکنان خارجی را بدون بررسی دقیق از 1+3 به یک رقم قابل‌توجه افزایش داد. آیا افزایش تعداد خارجی‌ها قرار است منطبق با لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده باشد که تیم‌ها مجاز به داشتن 1+5 بازیکن خارجی هستند؟
تاج تأکید دارد که مهم‌ترین دلیل فدراسیون برای این تصمیم افزایش قیمت بازیکنان داخلی است: «ما ارزیابی مفصلی داریم که قیمت بازیکنان داخلی فوق‌العاده بالا رفته. عدد و رقم‌هایی می‌گویند که برای ما شنیدنش هم خوب نیست. همه جا عرضه و تقاضاست. این یکی از راه‌های ما برای شکستن قیمت است.»
فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته محدودیت‌هایی برای جلوگیری از ورود بازیکنان بی‌کیفیت خارجی گرفته بود. قرار بود بازیکن خارجی ابزاری برای بالا رفتن کیفیت فنی لیگ برتر باشد و با موشکافی انتخاب شوند، ولی طبق سیاست جدید فدراسیون در لیگ بیست و سوم خارجی‌ها وسیله‌ای برای شکست قیمت باشند. حذف احتمالی محدودیت‌ها می‌تواند شروع یک هرج و مرج در بازار نقل و انتقالات و فرصتی طلایی برای سودجویانی باشد که به‌دنبال وارد کردن بازیکنان بی‌کیفیت خارجی به فوتبال ایران هستند.
اضافه کردن بازیکنان خارجی به لیگ برتر تصمیم مناسبی است که اجرای بد و بی‌برنامه آن می‌تواند به لیگ آسیب بزند و ظاهراً این همان روشی است که فدراسیون در پیش گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی