صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

شهرداری گرگان هم فینال را به الریاضی باخت

دبل لبنانی‌ها علیه ایران

شهرداری گرگان در دومین بازی فینال لیگ غرب آسیا در بیروت به الریاضی باخت تا به نایب قهرمانی آسیا بسنده کند. دو باختی که به وضوح، فاصله قابل توجه دو تیم را نشان داد و حرف و حدیثی بجا نگذاشت. بازی دوم تیم‌های شهرداری گرگان و الریاضی لبنان با نتیجه ۱۱۴ بر ۱۰۰ و بازی اول هم با حساب ۸۷ بر ۷۹ به سود تیم لبنانی به پایان رسید تا جدال سنتی تیم‌های ایران و لبنان در رده باشگاهی، این بار به سود حریف به پایان برسد.

دبل لبنانی‌ها در غرب آسیا
رقابت فینال غرب آسیا، دومین غلبه لبنانی‌ها برابر نمایندگان ایران بود. در بازی رده‌بندی این مسابقات هم تیم البیروت با غلبه بر ذوب‌آهن، به مدال برنز رسید و سهمیه باشگاه‌های آسیا را از دیگر نماینده ایران قاپید. به این ترتیب لبنانی‌ها در این دوره از رقابت‌های غرب آسیا اقتدار خود را به طور کامل به رخ نمایندگان ایران کشیدند. اتفاقی که در گذشته به این سادگی‌ها نمی‌افتاد و به ندرت اتفاق افتاده که دو نماینده از لبنان بتوانند تیم‌های ایرانی را کنار بزنند.

دو سهمیه برای لبنان، یکی برای ایران
در پایان رقابت‌های غرب آسیا، سه تیم برتر سهمیه جام باشگاه‌های آسیا را کسب کردند. الریاضی، شهرداری گرگان و البیروت، سه تیمی هستند که از میان هشت تیم این منطقه، جواز حضور در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرده‌اند. دو نماینده از لبنان و یکی از ایران که باید با دیگر تیم‌های قاره‌کهن از جمله تیم‌های برتر منطفه خلیج فارس رقابت کنند.

افت محسوس تیم‌های ایرانی
تأکید پرشمار مربیان و بازیکنان گرگان به عدد و رقم دستمزد بازیکنان خارجی الریاضی، اگرچه سهم قابل توجهی از واقعیت دارد اما تنها بخش کوچکی از کوه یخی‌ای است که بخش اعظم آن زیر آب قرار دارد.
فاصله قابل توجه بین تیم‌های برتر لیگ ایران و لبنان، تنها به جذب دو بازیکن ده‌ها هزار دلاری توسط الریاضی محدود نمی‌شود. لیگ ایران شاید حدود یک دهه باشد که دیگر بازیکن خارجی قابل اعتنا و سطح بالایی را به خود نمی‌بیند. به جز موارد معدود مانند پتی که همان‌ها هم سطح آنچنان بالایی ندارند که به لیگ و بازیکنان ایران تکان قابل توجهی بدهند.
شهرداری گرگان به عنوان تیمی که تقریباً نیمی از ترکیب تیم ملی ایران، بعلاوه دو بازیکن خارجی را در اختیار دارد، در مقابل الریاضی حرف چندانی برای گفتن نداشت.
رقابت سنتی تیم‌های ایرانی و لبنانی در فینال آسیا، اغلب رقابت‌هایی بسیار نزدیک بود که شاید چند توپ و اتفاق تکلیف برنده را مشخص می‌کرد. با این حال این بار شکست نماینده ایران در شرایطی رقم خورد که تقریباً در تمام طول بازی از حریف عقب بود و حتی در تهران با حمایت تماشاگرانش هم نتوانست پیروز میدان شود.
در این ماجرا شاید کمترین میزان اتهام و انتقاد متوجه تیم گرگان باشد. افت کیفیت لیگ ایران یک شبه اتفاق نیفتاده و حتی با قهرمانی شهرداری نیز به چشم می‌آمد.

جستجو
آرشیو تاریخی