صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی آماری پرسپولیس در فصل بیست و دوم

17، عدد قهرمانی پرسپولیس

امیررضا همایون
خبرنگار ورزشی

پرونده بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان هم با برگزاری رقابت‌های هفته پایانی بسته شد و در پایان شاگردان یحیی گل‌محمدی در یک فصل عجیب و غریب که جام جهانی از بهار و تابستان به پاییز منتقل شده بود، با کسب 66 امتیاز از 30 مسابقه به عنوان قهرمان این فصل لیگ برتر فوتبال ایران رسید. در ادامه نگاهی آماری به قهرمانی سرخ‌ها در لیگ بیست و دوم می‌اندازیم.
 
17 هفته صدرنشینی
درست است که جام قهرمانی را به تیمی که در هفته پایانی مسابقات صدرنشین است اهدا می‌‌کنند اما در این میان تعداد هفته‌هایی که آن تیم هم در صدر جدول بوده، مهم است. چه آنکه ماندن در صدر آن هم در هفته‌های متوالی باعث تقویت روحیه برنده در بازیکنان تیم می‌شود و باعث می‌شود آنها لیگ را با کسب عنوان قهرمانی به پایان برسانند. پرسپولیس در مجموع 30 هفته لیگ بیست و دوم، 17 هفته در صدر حضور داشت. کمی بیش از نصف هفته‌هایی که برگزار شد. شاگردان یحیی گل‌محمدی اما در مقاطعی از فصل با اشتباهات خودخواسته خودشان را از صدر جدول دور کردند و جای‌شان را به سپاهان و استقلال، دو رقیب جدی دادند. شاید مهم‌ترین مسابقه‌ای که باعث از دست رفتن صدر برای پرسپولیسی‌ها شد، به بازی مقابل سپاهان بازگردد که آنها بازی را با نتیجه یک بر صفر به شاگردان ژوزه مورایس واگذار کردند و باعث صعود رقیب مستقیم به صدر جدول شدند. البته باید گفت سپاهانی‌ها هم موفق نشدند برای مدت طولانی صدرنشین باشند و آنها هم با اشتباهات پیاپی بازیکنان‌شان از صدر فاصله گرفتند و باعث شدند دوران حکمرانی شاگردان گل‌محمدی بر لیگ برتر از هفته 27 بار دیگر آغاز شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت با وجود اینکه پرسپولیس تحت هدایت یحیی گل‌محمدی در روزهای پایانی سال گذشته شمسی با اشتباهات پیاپی صدر را در هفته 23 به سپاهان واگذار کرد اما دوری‌اش از صدر زیاد طول نکشید و آنها 4 هفته پس از شکست مقابل سپاهان در آزادی موفق شدند جایگاه‌شان در صدر را از شاگردان مورایس پس بگیرند.
 
18 کلین‌شیت
بازگشت علیرضا بیرانوند به پرسپولیس در پنجره تابستانی نقل و انتقالات یکی از ارکان مهم به دست آمدن ششمین قهرمانی پرسپولیس در طول 7 فصل گذشته بود. او در این فصل با وجود اینکه در جام جهانی انتخاب اول کی‌روش برای حضور در قفس توری ایران بود اما جام جهانی خوبی را سپری نکرد و در همان بازی اول با مصدومیت از ناحیه بینی مواجه شد. او اگرچه در بازی سوم به دروازه ایران بازگشت اما پس از اتمام جام جهانی و بازگشت به کشور چند بازی را از دست داد. با این وجود او فاصله‌اش با حسین پورحمیدی دروازه‌بان آلومینیوم در صدر جدول برترین کلین‌شیت‌های فصل را جبران کرد و در پایان هم موفق شد با 18 بار بسته نگه داشتن دروازه‌اش در طول 30 هفته لیگ برتر به عنوان برترین دروازه‌بان فصل بیست و دوم لیگ برتر شناخته شود.

شبی که یحیی
با برانکو برابر شد
بسیاری برانکو ایوانکوویچ را به واسطه کسب 3 قهرمانی متوالی لیگ برتر برای پرسپولیس یکی از بهترین سرمربیان تاریخ قرمزها می‌دانند. رکوردی که تا پیش از پایان لیگ بیست و دوم به تنهایی دست برانکو بود اما با پیروزی شاگردان گل‌محمدی مقابل نساجی و کسب جام قهرمانی لیگ یحیی گل‌محمدی هم از نظر تعداد قهرمانی با ایوانکوویچ برابر شد. تنها تفاوت این دو با یکدیگر است که برانکو 3 قهرمانی متوالی با سرخ‌ها کسب کرده اما یحیی بین یکی از قهرمانی‌هایش یک فصل فاصله بوده است.
 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی