صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تیمی که افتاد اما سقوط نکرد

قهرمانی، میوه ثبات


آیسان سعیدی
خبرنگار ورزشی
ثبات یک فرمول برنده است. فرمولی که تقریباً در همه جا کاربرد دارد. فرقی نمی‌کند کجا باشد؛ یک مسابقه ورزشی، یک جنگ تسلیحاتی، یک رقابت اقتصادی و یا حتی یک داستان پیش پاافتاده. ثبات یگانه دکترینی است که همه جا می‌تواند شما را به کرانه موفقیت برساند. فرمولی که با صبر و شکیبایی قرین است و هرگز بدون آن به دست نمی‌آید. در حقیقت راز مانایی ثبات، همین صبوری و ایستادگی است. اینکه در تندباد حوادث و بحران‌ها مأیوس و ناامید نشد و از مبارزه دست نکشید. فرمول پرسپولیس برای قهرمانی هشتم در لیگ برتر همین اصل به ظاهر ساده اما به شدت کلیدی بود. بعد از ناکامی فصل گذشته و واگذار کردن تاج و تخت به رقیب دیرینه آنها در تابستان پرماجرا دست به خانه تکانی زدند و بیشترین ورودی و خروجی را داشتند تا از اسکواد فصل گذشته تقریباً 80 درصد تغییر کند. تغییراتی که بی‌تردید برای مچ شدن و نتیجه گرفتن نیاز به زمان داشت.
پرسپولیس تحت همین شرایط لیگ را سینه‌خیز آغاز کرد و آرام آرام راه افتاد اما به محض اینکه به قوام رسید، بحران بعدی آمد. جدایی ناگهانی لوکادیا آقای گل لیگ و مهاجم اصلی سرخ‌ها ضربه سهمگینی بود که ماشین گلزنی پرسپولیس را متوقف کرد. خسرانی بس بزرگ که هرگز جبران نشد. نه با خرید گرانقیمتی چون پریرا و نه بازگشت آل کثیر. آنها البته در انتهای فصل سرانجام به نقطه آرمانی رسیدند اگرچه خیلی دیر بود.
در ادامه حواشی بیرونی نیز گریبان سرخ‌ها را گرفت و تمرکز آنها را بر هم زد. اتفاقاتی اجتماعی و ورود برخی از عناصر تأثیرگذار تیم به این مقوله تأثیرش را روی پرسپولیس گذاشت و به اندازه‌ای ماجرا بغرنج شد که پرسپولیس در کلیدی‌ترین مقطع فصل، بازی 6 امتیازی را به رقیب جدی در مسیر قهرمانی باخت و از صدر به زیر افتاد.
این بحران‌ها هر کدام به تنهایی برای نابود شدن پرسپولیس و هر تیم دیگری کافی به نظر می‌رسید اما آنها خم شدند اما هرگز نشکستند چه آنکه در تمامی این تندبادها و بحران‌ها ثبات هرگز از دست نرفت. پرسپولیس چه در ترکیب و اسکواد اصلی، چه در تاکتیک انتخابی و چه در پایبندی به مجموعه فنی‌اش این ثبات را حفظ کرد، ایمانش را از دست نداد و در نهایت میوه این صبر، شکیبایی و ثبات را گرفت. جام هشتم میوه همین ثبات بود.

ژن قهرمانی در پرسپولیس

حمید درخشان
کاپیتان و سرمربی اسبق پرسپولیس
در هفته پایانی و بازی حساس برابر نساجی در خانه حریف، بازی خوبی را از پرسپولیس دیدیم و این تیم با بازی کاملاً مسلط توانست برای هشتمین دوره در لیگ برتر قهرمان شود. نساجی با ۱۰ نفره شدن هیچ خطری روی دروازه پرسپولیس نتوانست ایجاد کند. با این قهرمانی پرسپولیس ثابت کرد ژن قهرمانی دارد.
امیدوارم این روند رو به رشد در این فصل با قهرمانی در جام حذفی تکمیل شود. این سبک بازی از سوی قرمزپوشان بسیار تحسین‌برانگیز بود و آنها توانستند از موقعیت‌های خود به خوبی استفاده کنند. این بازی نشان داد که بازیکنان پرسپولیس از تجربه و شم گلزنی بالایی برخوردار بودند و این پرسپولیس می‌تواند در فصل آینده مجدداً قهرمان لیگ شود.
عملکرد یحیی در این فصل بسیار خوب بود و توانست با وجود فراز و نشیب‌های زیادی که داشت، این تیم را در کورس مدعیان قهرمانی قرار دهد. این قهرمانی به همه هواداران چسبید.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی