صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

همیشه جذاب، همیشه تماشایی

این بازی تشریفاتی نیست

رضا حمیدی
روزنامه‌نگار
تقابل استقلال و تراکتور را در هیچ برهه‌ای نمی‌توان تشریفاتی قلمداد کرد. حتی حالا که دو تیم به هفته آخر لیگ برتر رسیده‌اند و نتیجه این بازی تأثیری در جایگاه جدولی آنها نخواهد داشت. این رویارویی بالقوه برای دو تیم حساسیت‌زا است بخصوص تماشاگران دو تیم که خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از برخورد با حریف دارند؛ چه تبریزی‌ها که بارها شایستگی خود را مقابل تیم‌های بزرگ پایتخت نشان داده‌اند، چه استقلال که بارها در تبریز مقابل تراکتور پیروز شده و توانسته با دست پر این شهر را به سوی پایتخت ترک کند. البته تبریزی‌ها نیز سابقه پیروزی در تهران را دارند و استقلال هرگز نمی‌تواند به خیال اینکه امروز میزبان است بازی آسانی را پیش روی خود تصور کند. خمس که در آخرین بازی نیم‌فصل اول توانست با تیمش استقلال را شکست دهد، عمیقاً به‌دنبال یک ماجراجویی تازه در فوتبال ایران است تا ارزش‌های فنی خودش را بیشتر به رخ تیم‌های بزرگ بکشد. این قضیه امروز نیز پابرجا است و ساپینتو روز دشواری مقابل مرد اسپانیایی نیمکت تراکتور خواهد داشت.
ساپینتو با آگاهی از این دشواری اما چند هدف را در ذهن خود تجسم کرده تا شاید به آن دست‌ درازی کند. هدف اول او انتقام شکست بازی قبل در تبریز است. هدف دیگر او می‌تواند افزایش توان روحی و روانی بازیکنانش در آستانه بازی با نساجی در جام حذفی باشد. دیگر هدف ساپینتو بدون شک عبور از امتیاز 59 و رسیدن به امتیاز 62 است تا کارنامه‌اش را در فصل جاری پربارتر جلوه دهد. ساپینتو می‌داند که بسیاری از تیم‌های قهرمان لیگ برتر در سال‌های گذشته روی همین اعداد به جام دست یافته‌اند و او نیز به‌دنبال رسیدن به این امتیاز است تا کارنامه‌اش را قابل دفاع‌تر کند.
استقلال عملاً شانسی هم برای رسیدن به جایگاه دوم جدول نخواهد داشت چون اگر تصور کنیم سپاهان به مس ببازد و استقلال برنده بازی با تراکتور باشد، به‌دلیل محاسبه بازی رودررو بازهم از دستیابی به جایگاه سوم بازخواهد ماند اما به هرحال به پایان بردن لیگ با پیروزی مقابل تراکتور و رسیدن به امتیاز 62 ساپینتو و شاگردانش را با روحیه‌ای مضاعف به میدان بازی با نساجی خواهد فرستاد.
سرمربی استقلال برای عبور از تراکتور باید محاسبات دقیقی در خط میانی داشته باشد چون هافبک‌های رقیب جزو بهترین‌های لیگ به شمار می‌روند، بخصوص ریکاردو آلوز که با ارسال 13 پاس گل در این نقطه خودنمایی می‌کند. البته تراکتور دو گلزن بزرگ نیز در خط آتش دارد. رضا اسدی و محمد عباس‌زاده که در کورس آقای گلی هم قرار دارند و در فصل جاری عملکرد درخشانی از خود به جا گذاشته و تا قبل از بازی با استقلال مجموعاً موفق شدند 21 بار دروازه رقبا را باز کنند؛ فاکتوری که با ضرب کمتر در خط آتش استقلال وجود دارد و قایدی با 9 و محبی با 8 گل زده وضعیتی نزدیک به این دو بازیکن را تجربه می‌کنند. در واقع تقابل امروز می‌تواند رویارویی گلزنان لیگ برتر هم باشد. هرچند که شهریار مغانلو شانس بیشتری برای تصاحب آقای گلی لیگ برتر دارد اما به هر حال ارتقا در جدول رده‌بندی در آخرین فرصت باقی‌مانده لیگ برتر نیز می‌تواند مأموریت بزرگی برای مهاجمان دو تیم باشد.
در واقع اگر بخواهیم با رویکرد دیگری به این مسائل فنی بنگریم باید مهر تأیید بزنیم به این ادعا که بازی استقلال و تراکتور مؤلفه‌های بسیاری برای جذابیت در خود دارد که باید با نگاهی دقیق به آن خیره شد و این بازی را هرگز به منزله یک تقابل تشریفاتی نگاه نکرد. استقلال و تراکتور حتی می‌توانند خالق زیباترین بازی هفته پایانی لیگ برتر هم باشند و تماشاگران را با فنون تکنیکی و تاکتیکی خود کاملاً سیراب کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی