صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

از یحیی و ساپینتو تا اشکش، نقل و انتقالات مربیان داغ شد

نیمکت‌های لیگ؛ ناامن‌ترین منطقه خاورمیــــــــــــانه!

محسن ذاکری
 روزنامه‌نگار
فوتبال ایران اسیر «حواشی و شایعات» است. همین دو فاکتور هستند که تمام اتفاقات را رقم می‌زنند. از قهرمانی و ناکامی گرفته تا نقل و انتقالات؛ همه این مسائل از حاشیه و شایعه عبور می‌کند و البته این وضعیت برای همه لیگ‌های دنیا قفل است غیر از لیگ ایران!
در بالاترین بخش لیگ، جایی که سه مدعی اصلی و گرانقیمت ایستاده‌اند، اوضاع بدتر است. یحیی گل‌محمدی داشت پا به پای سایر مدعیان به سمت خط پایان می‌دوید که به یکباره گفتند قرار است فصل آینده سرمربی گل‌گهر شود و جای خود روی نیمکت پرسپولیس را به دونادونی بدهد. کمی آنطرف‌تر، سیدمهدی رحمتی و جواد نکونام را مدتی است به عنوان گزینه جانشینی ساپینتو اعلام کرده‌اند و اصلاً بعید نیست سرمربی بعدی استقلال، یکی از کاپیتان‌های پیشین این تیم باشد. احتمال دارد بالا رفتن قیمت دلار و البته رفتارهای عجیب ساپینتو در 29 بازی قبلی به همراه ناکامی او در کورس مدعیان قهرمانی لیگ، مثلث دلایل باشگاه برای عبور از این مربی پرتغالی را شکل بدهد اما او هم با وجود نمایش دلپذیری که تیمش در مسابقات این فصل داشت، امنیت شغلی ندارد.
دو مربی خارجی باشگاه‌های متمول، شرایط بهتری دارند. خمس در تراکتور، یک توفان واقعی به پا کرد و در 5 بازی گذشته موفق شد 4 برد به دست بیاورد. او عملکرد بسیار خوبی داشت و مورد وثوق هواداران پرشور تبریزی قرار گرفته اما تجربه نشان می‌دهد زنوزی معمولاً با سرمربیان خارجی تیمش وارد چالش‌های باور نکردنی می‌شود و از این رو، نباید چشم روی احتمال جدایی خمس بست.
در نصف‌جهان، مورایس اوایل دوران حضورش توانست ادبیات جدیدی وارد فوتبال ایران کند اما رفته‌ رفته شرایط تغییر کرد و او هم کسی شد شبیه مربیان داخلی خودمان! مصاحبه با اطلاعات اشتباه، استفاده از طعنه و کنایه و همچنین ناکامی در دیدارهایی که باید طبیعتاً موفق می‌شد. البته او این شانس را دارد که به قهرمانی در لیگ برسد ولی اگر سرمربی تیم ملی یکی از کشورهای منطقه شد، چندان تعجب نکنید.
امیر قلعه‌نویی زرنگ بود و به تیم ملی رفت اما وضعیت برای سعید الهویی اصلاً خوب نیست. او را اخراج شده بدانید. در همان استان، شرایط برای محمد ربیعی خوب نیست. او با توجه به بودجه‌ای که صرف بستن تیم امسال کرده بود، نتوانست با مس رفسنجان عملکرد خوبی از خود برجای بگذارد. یکسری مصاحبه از اراک شنیده می‌شود که احتمالاً مبنای جدایی رحمتی از آلومینیوم خواهد بود. منصوریان جایگاه سفت و محکمی برای خود ساخته و در یک مصاحبه حیرت‌انگیز هم گفت تا 10 سال قرار است در فولاد بماند اما اتفاقاً شایعاتی در مورد جدایی او و حضور یک سرمربی بزرگ خارجی روی نیمکت فولاد شنیده می‌شود؛ یک نام بزرگ اسپانیایی.
در اصفهان، مهدی تارتار را چندان تحویل نمی‌گیرند. حتی گفته می‌شود در کنار لابی برای حضور در تیم امید ایران، از سوی یکی از بستگانش به عنوان گزینه هدایت شمس آذر قزوین مطرح شده، آن هم در شرایطی که حضور سعید دقیقی روی نیمکت پیکان و جدایی‌اش از تیم قزوینی قطعی نشده است. تا بحث پیکان پیش آمده، باید این را گفت که جدایی مجتبی حسینی از این تیم را باید قطعی دانست. او شانسی برای ادامه همکاری با این باشگاه ندارد مگر اینکه اتفاقات عجیبی در روزهای آینده رقم بخورد.
هوادار هم دست کمی از این وضعیت ندارد. ساکت الهامی نتوانست کار خاصی انجام دهد. او با تیمش در جمع 4 مدعی قهرمانی جام حذفی قرار گرفته اما در لیگ برتر وضعیت متفاوتی دارد. در همین 5 بازی گذشته، 3 تساوی و 2 شکست به ارمغان آورد. دوستانش می‌گویند احتمالاً سال آینده، سرمربی نساجی می‌شود هر چند مدیرعامل نساجی مدعی شده با سرمربی اسپانیایی این باشگاه قرارداد یک سال و نیمه امضا کرده است. ملوانان هم شایعه جدایی مازیار زارع و پژمان نوری را باور کرده‌اند. قرار است یک اسپانسر جدید با کادرفنی و بازیکنان جدید وارد رختکن ملوانان شوند.
ویسی حالش خوب است هر چند تلاش می‌کند با توجه به عملکرد خوبی که در آبادان داشت، در فصل آینـــــــــــــده هدایت یک تیم صنعتی متوسط در لیگ را برعهده بگیرد. او فقط به کمی خوش شانسی احتیاج دارد تا تیمش را در لیگ برتر حفظ کند. در این صورت حتماً یک گزینه ایده‌آل برای سرمربیگری در لیگ برتر خواهد داشت. اشکش، مطهـــــــــــــــــــــری، حسیـــــــــن‌خانی، مهاجری، عنایتی، درخشان و... هم فعلاً باید پشـــــــــــــــت خط بماننـــــــــد
و منتظر لغزش دیگران یا روشن شدن چراغ شانس‌شان برای بازگشت به لیگ برتر باشند. احتمالاً چند نام بزرگ دیگر هم وارد میدان خواهند شد، یک نفرشان خارجـــی است و بدجـــــــــــوری تلاش می‌کند دوباره به لیگ ایران بازگردد حتی با یک رقـــــــــــــــــــم متوسط!

 

جستجو
آرشیو تاریخی