صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

ماجراهای هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر

اشک شوق قرمز‌ها قهرمانی آبـــــــــی‌ها

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
لیگ بیست و دوم حرفه‌ای به ایستگاه پایانی خود رسیده و امشب مشخص خواهد شد که نام کدام تیم روی کاپ قهرمانی این مسابقات هک می‌شود. شرایط جدول به گونه‌ای است که فقط از میان پرسپولیس و سپاهان قهرمان این فصل انتخاب خواهد شد و البته در پایین جدول هم نفت مسجدسلیمان سقوط کرده و یک تیم دیگر همراه با این نماینده خوزستان باید راهی لیگ آزادگان شود. هفته پایانی پیکارهای لیگ برتر همواره جذاب و پرحاشیه بوده است اما طی ۲۱ دوره‌ای که تا قبل از هفته پایانی این فصل شاهد بودیم، گاهی اوقات در روز آخر مسابقات اتفاقات عجیب و غریب دیده‌ایم که به نوعی سرنوشت تیم‌ها را عوض کرده است. به بهانه هفته پایانی این فصل بد نیست مهیج‌ترین هفته پایانی پیکارهای لیگ برتر در فصل گذشته را همراه با هم مرور کنیم.
 
ناکامی استقلال
قهرمانی پرسپولیس
 یکی از مهیج‌ترین هفته‌های پایانی پیکار‌های لیگ برتر را در آخرین هفته اولین دوره این مسابقات شاهد بودیم. جایی که استقلال حتی در صورت کسب مساوی برابر ملوان بندر انزلی هم عنوان قهرمانی را مال خود می‌کرد ولی در روزی که هنوز هم حرف و حدیث پیرامون آن بسیار زیاد است، آبی‌پوشان با یک گل بازی را به شاگردان محمد احمدزاده واگذار کردند تا پرسپولیس به لطف پیروزی یک بر صفر در ورزشگاه آزادی مقابل فجرسپاسی عنوان قهرمانی نخستین دوره رقابت‌های لیگ برتر را مال خود کند. پس از این اتفاقات بود که منصور پورحیدری فقید دیگر حاضر نشد سرمربی استقلال باشد و امیر قلعه‌نویی بهار سال ۱۳۸۱ برای اولین مرتبه تحت عنوان سرمربی روی نیمکت آبی‌پوشان نشست.
 
 قهرمانی رویایی
پرسپولیس در هفتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر هم به واسطه پیروزی در روز آخر کاپ را مال خود کرد تا یک قهرمانی رویایی را به نامش سند بزند. پرسپولیس و سپاهان در روز پایانی لیگ هفتم به میزبانی ورزشگاه آزادی وارد زمین شدند و سرخ‌پوشان که برای فتح جام حتماً باید پیروز می‌شدند، در دقایق تلف شده به لطف گل تاریخی سپهر حیدری توانستند سپاهان را شکست داده و جشن بزرگی در ورزشگاه آزادی برگزار کنند. جامی که اولین و آخرین کاپ قهرمانی افشین قطبی در فوتبال ایران بود و بهار سال ۱۳۸۷ به دست آمد.
 
تاریخی‌ترین قهرمانی استقلال
دقیقاً یک سال پس از قهرمانی پرسپولیس این بار نوبت به استقلال رسید تا به واسطه اتفاقاتی که در هفته پایانی لیگ هشتم به وقوع پیوست، کاپ قهرمانی این مسابقات را بالای سر خود ببرد. آبی‌پوشان همراه با امیر قلعه‌نویی اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ در حالی برای کسب عنوان قهرمانی نیازمند پیروزی مقابل پیام مشهد در خانه حریف بودند که ذوب‌آهن اصفهان حتی با کسب یک مساوی در اهواز برابر فولاد هم قهرمان می‌شد اما نتوانست برابر میزبان جنوبی مقاومت کند و بازی را باخت تا استقلال به لطف پیروزی یک بر صفر مقابل میزبان مشهدی خود تاریخی‌ترین قهرمانی‌اش در رقابت‌های لیگ برتر را به دست آورد و هنوز هم از آن به عنوان یک روز فراموش‌نشدنی برای آبی‌ها و هوادارانشان یاد می‌شود.
 
داستان عجیب
قهرمانی سپاهان
یکی از عجیب‌ترین قهرمانی‌های سپاهان در عرصه رقابت‌های لیگ برتر در بهار سال ۱۳۹۴ حاصل شد. سپاهانی‌ها تا قبل از هفته پایانی لیگ چهاردهم تقریباً در هیچ‌کدام از هفته‌های آن مسابقات صدرنشین نبودند اما در فصلی که استقلال و پرسپولیس هیچ کدام حال و روز خوبی نداشتند، شاگردان حسین فرکی در هفته آخر به لطف تساوی فوق‌العاده خبرساز نفت تهران برابر تراکتورسازی توانستند بالاتر از همه حریفان خود عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورند. این قهرمانی موجب شد حسین فرکی که در لیگ سیزدهم نیز با فولاد قهرمان شده بود نام خود را در تاریخ پیکارهای لیگ حرفه‌ای به عنوان دومین مربی پس از امیر قلعه‌نویی ثبت کند که توانسته در دو فصل متوالی با دو تیم متفاوت فاتح این مسابقات شود.
 
 شادمانی آبی‌پوشان جنوبی
 هفته پایانی لیگ پانزدهم در نوع خود عجیب و غریب بود چون چند تیم شانس قهرمانی داشتند و برای همین امر سازمان لیگ چند کاپ قهرمانی تهیه کرده و به ورزشگاه‌های متفاوت کشور فرستاده بود اما در نهایت استقلال خوزستان توانست با هدایت عبدالله ویسی بالاتر از تیم‌های سرشناسی همچون پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان و در میان شگفتی کارشناسان، قهرمان این مسابقات شود.
 
 ماجرا‌های امشب
 لیگ بیست و دوم امشب با برگزاری هفته سی‌ام به پایان خواهد رسید و از همین حالا می‌توان تصور کرد که چقدر اتفاقات حاشیه‌ای قرار است رخ بدهد. قطعاً همه چیز حول محور دیدارهای پرسپولیس و سپاهان خواهد بود و هر طور که رفتار شود باز هم اتفاقات فراوان و اعتراضات زیادی را به چشم خواهیم دید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی