صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و شش - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

هافبک جوان چطور عصای دست کلوپ شد؟

صبر کورتیس جونز نتیجه داد

اندی هانتر
گاردین
تقریباً یک سال از اظهار نظر «لی کارسلی» درباره «کورتیس جونز» می‌گذرد. سرمربی تیم ملی زیر 21 سال انگلستان در آن روزها با توجه به استعداد خارق‌العاده «کورتیس» گفت: «من از او انتظار بیشتری دارم. او باید هر روز و در هر بازی بهترین باشد. او می‌تواند گل‌های بیشتری بزند و پاس گل‌های زیادتری به هم‌تیمی‌هایش بدهد. کورتیس باید بدون وقفه توانایی‌هایش را اثبات کند.»
زمان تقریباً زیادی لازم بود تا «جونز» به فرامین مربی عمل کند و سرانجام به مهره‌ای قابل اتکا تبدیل شود. نقش غیر قابل کتمان او در زنده کردن رویای حضور در لیگ قهرمانان و انجام بهینه خواسته‌های «کارسلی» و البته «کلوپ»؛ پاداشی شایسته برای روزهای صبر و انتظار است. «لیورپول» موفق شد با غلبه بر «لستر سیتی» نگون بخت به هفتمین پیروزی متوالی در لیگ برتر دست یابد. «جونز» 22 ساله، عضو ثابت و مؤثر «ترکیب برنده» در موفقیت‌های اخیر بوده است. فرم مطلوب این ستاره جوان نقش مهمی در نوزایی مجدد «لیورپول» داشته و علاوه بر این باعث امیدواری «گرت ساوت گیت» شده است. سرمربی تیم ملی انگلستان درخشش مرد جوان را در «کینگ پاور» تماشا می‌کرد و پیش از آمادگی «الکساندر آرنولد» در پست جدید، تحت تأثیر بازی مؤثر«جونز» قرار گرفته بود.
پرسش اجتناب‌ناپذیر این است که با توجه به درخشش خیره کننده «جونز»، آیا تغییری در برنامه بازسازی خط میانی«لیورپول» رخ خواهد داد و آیا عملکرد پسر «آنفیلد» راهبردهای نقل و انتقالاتی باشگاه را برای به خدمت گرفتن دو یا سه هافبک جدید تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ البته که پاسخ منفی است. معمولاً برنامه‌ها و سیاست‌های اینچنینی باشگاه‌های بزرگ در لیگ برتر، پس از مدت‌ها تجزیه و تحلیل طراحی شده و به‌راحتی و با ظهور یک ستاره جوان تغییر نمی‌کنند. «جیمز میلنر»، «الکس چمبرلین» و «نبی کیتا» به‌عنوان بازیکنان آزاد جدا خواهند شد و قطع به یقین خون تازه‌ای در رگ‌های خط میانی جاری می‌شود. ضمن آنکه تصمیم‌سازان «آنفیلد» همیشه از توانایی بالقوه ستاره نوظهور باشگاه اطلاع داشته‌اند. او فرزند باشگاه و محصول سال‌ها آموزش در آکادمی آنهاست. بازیکنی با توانایی فنی بالا، شخصیت قوی و دوست داشتنی. ستاره‌ای که به محض راه یافتن به تیم اصلی، در اندازه ستاره‌های بزرگ باشگاه عمل کرده است. توفیقی بزرگ که انجام آن در تیم‌های مدعی قهرمانی لیگ برتر و لیگ قهرمانان به هیچ وجه آسان نخواهد بود. هر بازیکن جوانی در مواجهه با ابر ستاره‌ها باید صبوری کرده و یاد بگیرد. روزگار انتظار «جونز» اما با آسیب‌دیدگی‌های پی‌در‌پی همراه شد. دو مصدومیت عجیب و دردناک پیشرفت او را در دو فصل گذشته متوقف کرد. «جونز» شش هفته از فصل گذشته را به‌دلیل آسیب چشم و 10 هفته از لیگ اخیر را به سبب مصدومیت «استخوان درشت نی» از دست داد. در چنین شرایطی برای بازگشت به یک برنامه دقیق درمان و ریکاوری نیاز خواهد بود. با این همه روزهای سخت گذشته و با آمادگی فعلی «کورتیس»، هراس از دست رفتگی این استعداد برطرف شده است. «کلوپ»پس از غلبه بر «لستر» گفت: «او می‌توانست [در هنگام مصدومیت] فوتبال ببیند و درک خود را از آن افزایش دهد. کاری که به نظر انجام داده و بویژه در انجام «ضد پرس» و سرعت دادن به بازی به طرز خارق‌العاده‌ای پیشرفت کرده است. حالا توپ را برای مدت طولانی نگه نمی‌دارد و سریع‌تر تصمیم‌گیری می‌کند.»
«جونز» از جمله بازیکنانی است که از تغییر موقعیت «آرنولد» منتفع شده‌ است. او حالا پوشش مطمئن‌تری دارد و با آسودگی و آزادی عمل بیشتری حمله می‌کند. دو گل تقریباً یکسان در مصاف با «لستر» و«تاتنهام»؛ دقیقاً همان چیزی است که «کلوپ» از بازیکنی با توانایی‌های او انتظار دارد؛ رسیدن سانتر از جناح راست، کمین در تیرک دور‌تر و ضربه‌ای دقیق و بی‌معطلی برای باز کردن دروازه. مربی معتقد است که «کورتیس جونز» اگرچه مجال کافی برای یک فصل کاملاً موفق و درخشان را نداشته، با این حال فصل بدی را تجربه نکرده است. او بتدریج زمان از دست رفته را جبران خواهد کرد. «جونز» بالاخره و در جهت تحقق فرامین «کارسلی» نشان خواهد داد که این توانایی را دارد که به‌طور منظم و درخشان برای تیم روزگار کودکی‌اش بازی کند. و «کلوپ» از او می‌خواهد که کماکان ستاره باقی بماند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی